Jump to content

Rigge stormfokk på Furlex forstag

Som

Recommended Posts

Hvis den har en snor i forliket som passer inn i forstagsprofilen er det vel bare å tre den innpå, og heise opp. Selvfølgelig etter å ha fjernet genoaen først. Da kan du bruke genoafallet. Varianter av systemer for å tre den UTENPÅ en innrullet genoa har vært diskutert tidligere, men jeg har ikke sett at noen faktisk har erfaring i å bruke et slikt system. Med denne metoden trenger du et ekstra fall.

Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva du lurer på. Er dette så vanskelig? :confused:

Personlig er jeg tilhenger av et eget kutterstag som kan fjernes for stormfokka. Du slipper da problemet med genoaen, samt at seilet kommer nærmere masta. Det siste gjør trimmen i båten bedre.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Når genoaen er rullet inn er den fortsatt på staget, og da er det ikke noe tilgjengelig spor i profilen til en stormfokk. Å ta ned genoaen når det sannsynligvis blåser for mye allerede, ser jeg ikke på som god butikk fremme på dekk. Men er det eneste brukbare løsningen så får jeg legge meg i trening..... :drink: . Hadde glemt at jeg hadde den, aldri vært brukt, den dukket plutselig opp under støvsugeren fremme i forpiggen :eek:

Å ta ned genoaen når det sannsynligvis blåser for mye allerede, ser jeg ikke på som god butikk fremme på dekk.

Helt enig, derfor foreslår jeg et ekstra forstag som forankres i skottet i akterkant av ankerbrønnen. Dette krever imidlertid at det er stagkroker på stormfokka.

Som; staget sitter fast, og flyttes fram på festet sitt ved behov. Mao, det er løstagvbart i bunnen, men sitter på masta når det ikke er i bruk.

Du bør _ABSOLUTT_ ha et sånt. Alle skikkelige saltvannsseilere har sånne stag. Bryggeseilere som meg selv, klarer seg lenge med å skryte av at jeg veit hva det er, og åssen det brukes.

Suzuki

No boat needed..

Du bør _ABSOLUTT_ ha et sånt. Alle skikkelige saltvannsseilere

Aner jeg en smule ironi her?

Ja det brukes en strekkfisk. Jeg har en sånn VariVant greie. En strekkfisk med utfellbare håndtak og en Wichardsjakkel til å feste i dekk.

Kutterstaget står vanligvis langs masta hvor det slår mot aluminiumsprofilen og er til fortred for stillhetselskende motorbåteiere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Kunne ikke falle meg inn engang ! :wink:

Altså; jeg ser absolutt poenget med en sånn installasjon. Ikke minst kan man tenke på å få satt forseil om rullen, eller mekanismen til rullen får en skade ( som kanskje er mye mer aktuellt enn en faktisk storm / svært hardvindsseilas ) for mange. Spribommer på avveie, har vist seg å være svært fine til å mose rulleforstag av aluminium. Og 13 års manglende vedlikehold ( helligbrøde ) på selve rullemekanismen, som får hele dritten til å låse seg. Da er det sikkert kjekt å kunne sette en høysmal fokk på kutterstag, og iallefall få tilfremdrift på et vis.

Suzuki

No boat needed..

Kutterstaget står vanligvis langs masta hvor det slår mot aluminiumsprofilen og er til fortred for stillhetselskende motorbåteiere.

Gode løsninger mottas med takk. Jeg har sett en løsning hvor kutterstaget parkeres akkurat så langt foran mastefoten at det ikke slår mot masta, men det er en dårlig løsning med selvslåeren jeg vanligvis bruker. (At nabobåtene kan få fred ved å sette opp kutterstaget når man ligger i havn er en mager trøst hvis det slamrer eller er i veien når jeg seiler.)

Du bør _ABSOLUTT_ ha et sånt. Alle skikkelige saltvannsseilere har sånne stag.

Må jeg be om en smule respekt! :lol:

Du MÅ ikke ha et slikt kutterstag, du MÅ heller ikke ha en stormfokk. Men hvis du engang skal benytte stormfokken er en slik løsning veldig grei. Når mitt ikke er i bruk har jeg parkert det ute i rekka. Da står det parallelt med overvantet og er ikke i veien for noen ting. For å stramme det opp når det skal brukes har jeg en akterstagstrammer.

Det er mye ombord som jeg egentlig ikke har den ringeste bruk for ut til nærmeste holme for å grille pølser og sove på dekk :sleep: .....og et kutterstag er aboslutt ikke noe unntak, MEN det sender meg unektelig litt høyere opp i anseelse hos de barka seilerne på kaia :cool: ....og det er et nytt PROSJEKT :yesnod: som går under kategorien SIKKERHET :nono: og da kan hun ikke holde midler til prosjektet tilbake :lol:

den fineste løsningen for lagring av et kutterstag jeg har sett, var på HR312`en til PanPan. Han hadde et beslag for å pået vis " bøye / legge på plass " kutterstaget på masta, altså for å få til en U form på staget. Beslaget var av noe syrefast stål, omtrent som en U i fasongen, eller kanskje mer som en liggende L.

Kanskje PanPan vil vise et bilde, enten av sitt beslag, eller tilsvarende ?

Suzuki

No boat needed..

Bare et spørsmål, hva skal man med stormfokk når man har rullegenoa? Er det ikke bare å rulle inn på genoa til den er på størrelse med en stormfokk??

Stormfokka er sydd i mye kraftigere duk, den er så og si flat for å unngå krengende krefter, og den settes lavere enn hvor en innrullet genoa får kraftsentrum.

Stormfokk settes i storm - en innrullet rullegenoa overlever ikke i storm om man må gå litt mot vinden, medmindre den er rullet så mye inn at den ikke lenger funker.

S/Y Surprise

Mastetrinn Som, mastetrinn. Det ønsker jeg meg, selv om det antagelig tar vekk de siste seilegenskapene jeg har igjen.

Suzuki

Har allerede sett de der trinnene som noen snesokker gotter seg med, men det er helst langturfarere....uansett er det jo greit (sliter en smule med argumentasjonen nå) å komme seg opp i masta :seeya: kan vinke til folk eller se etter bikkjen som skulle vært tilbake for en time siden.

Eller for å rette opp vakeren som måkene har bøyd :eek: der har vi det, vakere er dyre ting og bør sjekkes jevnlig :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...