Jump to content

Sage høl i dørken - maskinromsluke ?

Suzuki

Recommended Posts

Jokeren er, som så mange andre, et barn av sin tid. Den gangen på begynnelsen av 70 tallet, var det å henge opp ned inn gjennom en liten luke, for å skifte impeller, inspisere saker og ting og jobbe med det mest tekniske ombord, en selvfølge.

Idag blir båtene ( også de små ) stappet fulle av stadig mer saker og ting, filterkassetter som krever vedlikehold, sjøvannsfiltre, varmtvannstanker, pumper for både det ene og det andre. Samtidig må vi ha et sted å stappe sakene, og samtigig som motorene blir stadig mindre, med mer effekt, frigjøres ofte plass i bakkant av motor, under sittebrønnsdørken til montering / plassering av saker og ting.

Så til saken; jeg har lenge hatt lyst til regelrett å sage opp en luke i dørken i cockpit. Ikke alt for stor, men stor nok til at man kan vedlikeholde saker og ting gjennom den, iallefall komme til for å demontere det som trengs fixes på. Spørsmålet ble ikke mindre aktuelt da jeg klarte spore opp bilder av to andre Jokere, som HAR fått luke i sittebrønnsgulvet.

Er det noen spesielt jeg bør tenke på, før jeg setter saga i dørken ? Såvidt jeg har klart finne utav, er det Divinycellskum i dørken, så jeg tenkte da fjerne en til enogehalv cm med skum, fylle i glassfibersparkel, deretter finsparkle og legge på toppcoat. Dette må jeg da gjøre både på luka, og på selve dørken.

Mitt forslag til flens, er en 50mm syrefast plate, som legges på rundt hele kanten, med 2,5cm på hver side av " sagsporet " , Limes / plastes eller skrus til luka, og ligger an med pakning mot cockpitdørken. Må helsveise de 4 bitene som trengs, og få slipt og polert opp denne flensen, før den monteres.

Når det gjelder feste av selve dørkeluka, er jeg mer usikker. Regner med jeg trenger 6 skrueankere, som støpes fast i cockpitdørken, slik at luka kan festes med 6 stk 6 eller 8mm skruer med lavtbyggende hoder ( forsenket i stålprofilen )

Så til det jeg lurer på.

1. Er jeg gal om jeg sager høl i en perfekt tett sittebrønn ?

2. Vil sittebrønnen bli solid nok om den svekkes på dette viset ?

3. Er den utsagede biten antagelig grei nok som luke ?

4. Er stål greit nok som flensemateriale ?

5. Bør man finne opp en annen metode enn skruer for å feste luka ?

6. Er min skisserte løsning med en vanlig paknig mellom flensen og dørken, idiotisk ? Må man ha en forsenket, drenert " grøft" for å lede vekk vannet ?

Andre ting jeg ikke har tenkt på ?

Er det medlemmer som mener de har seilbåter med motoromsluker jeg bør se ?

Legger ved bilder av noen Joker sittebrønner med luke i.

Bilde

Tips, råd & dåd ønskes

Suzuki

No boat needed..

Ha'kke så veldig mye konkret å komme med men..

I den forrige båten min (Granada 31') var det mulig å ta opp dørken i sittebrønnen. Dette var ensete mulighet til å få motoren ut om det skulle behøves.

Her var 'luka' egentlig hele cockpitdørken. Skrudd fast hver 15 cm (eller så) rundt hele kanten på dørken. Hullet over motoren var en god del mindre - sikkert 15 cm 'flens' på hver side, og mer foran og bak. Luka satt med sikaflex - altså ikke noe man løftet opp uten en meget god grunn.

Tenkte bare jeg skulle nevne det - lager du en komplett ny dørk i sittebrønnen - og lar det være 'luka' - trenger du ikke plundre med innvendig flens rundt åpningen. Tettelist rundt åpningen og ny tettelist ytterst langs kantene på cockpiten og nokså tett med skruer - kan jo bli vanntett, men nokså brysomt å åpne/lukke...

S/Y Surprise

Drister meg innpå med noen kommentarer. Er det helt på jordet, stemmer det sikkert. Er ferdig med ei lengre økt ifbm selvangivelsen og er temmelig rørete i hodet.

1. Ikke i mine øyne hvis det letter adkomsten/øker nytteverdien av plassen under brønnen.

2. Vanskelig å si noe sikkert uten å vite mer om hvordan båten er bygget opp i dette området. Men jeg kan synse: Jeg tror ikke det er noen fare for brønnen som sådann. Eventuelt kan det hende du må inn med ekstra avstivinger hvis du må kappe avstivende deler for å få på åpningen. Avstivinger for å opprettholde bæreevnen til dørken som sådann. Hvorfor ikke kontakte eiere av de båtene du har bilder av og spørre dem litt om dette?

3. Uten å ha sett dørken fra undersiden, vil jeg tro det.

4. Metaller i maritimt miljø er ikke min sterke side, så dette vil jeg ikke mene noe om.

5. Høres fornuftig ut med noe fast i dørken som kan skrur luka til. Går ut fra at hengslet luke er utelukket.

6. Jeg lurer på om du ikke gjør lurt i å bygge inn en selvlenser løsning i forbindelse med åpningen. Hvis du ikke satser på å lage det så tett at det uansett er utelukket at det vil kunne komme inn vann via luken. Selvlenser behøver ikke være så veldig kompliserte saker, men veldig greit å ha, mener nå jeg. I 37'n er dette løst ved at det er en innvendig flens under luka som tar opp vann som kommer igjennom åpningen rundt luka. Denne flensen er drenert to steder med slanger som leder vannet ut av skroget igjen.

trur jaggu jeg hadde satt en el generator på annet egnet sted i båten - den kan jo være nyttig på annen måte og - og satt en passende elmotor nedi der + kanskje med batterier til - "hybridbåt"

ser jo at det sitter en flunkende ny motor der nå men absolutt ikke vondt ment.

motorer fra brukte el.trucker kan være "kraftig gode".

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

ja, så da skal jeg altså hive en dieslemotor og et aggregat, en elektromtor og en haug batterier ?

Sorry; hybrift er og blir en bastard. Løse et problem, ved å tilføre en rekke nye, er ingen smart idè etter mitt syn.

Suzuki

No boat needed..

nææhhh batterier behøver du ikke - det er bare en mulighet men tror faktisk at du kunne puttet både en egnet generator og en elmotor nedi der på en enkel måte. generatoren som jo bare har fleksible koblinger kunne du event løftet ut på en enkel måte når den trengte service eller vedlikehold. den kunne også stått bak elmotoren over akslen.

bare en ide men etter å ha sett hva du strir med ville jeg valgt en annen løsning.

det finnes ellers en motor som er spesiallaget for seilbåter - den er av eldre type ikke lengre i produksjon og går på bensin men hadde nok passet perfekt til båten din uten å sage noen nye åpninger. deler fåes fortsatt. det ar albins motorer fra 10-40 hk. foruten at de er veldig lave og lette er det ingen problemer med å komme til serviceområdene - selv i et motorrom som ditt. fortsatt ingen drøm men,....

tror jammen en marna hadde passet bra og - en liknende motor som lages fortsatt og den er helnorsk:

http://www.marna.no/t12.htm

Bilde

mye mindre, enklere og rimeligere service enn disse dieselene og stillere en seil...

18 hk v 1000 o/min, det er latskap det.

1. Ja.

2. Ja.

3. ja.

4. Nei.

5. Ja.

6. Ja og ja.

Andre eiere av gamle svenske kvalitetsbåter har gjort det slik at skottet mellom akterlugar og maskinrom kan fjernes ved å trykke på to knapper, og så løfte vekk hele skottet. Det er faktisk raskere enn å bruke den av veftet tiltenkte adkomsten.

Fra køya i akterlugar er det god adkomst til filtre, impeller div. styringer og annet ræl.

Jeg ville ikke likt å henge oppned ned gjennom en luke for å fikle med motoren.

Jeg tror det kan arrangeres at du kan beskue en slik ordning også.

Store Norske Kullseilingskompani.

kremt, sånn bare for å ha nevnt det - disse nye wankelmotorene er jo så godt som helt vedlikeholdsfrie - ekstremt lette, små og kraftige 40-60 kg, 75-150 hk, og går på "alt" av fuel,....

dimensjoner 75 hk: http://www.freedom-motors.com/rp1-650l-c1.pdf

dimesjoner 150 hk: http://www.freedom-motors.com/rp2-1300-c1.pdf

http://www.freedom-motors.com/

Bilde

1300cc  150hp  120lbs

Bilde

650cc 75hp 80lbs

http://www.nasatech.com/Spinoff/spinoff2001/t2.html

Bilde

Incorporating NASA technology into the Rotapower®

engine gives it the ability to run cleanly and efficiently on

a variety of fuels.

A small and

lightweight engine, it is projected to replace many of today's

bulkier versions. Installing a smaller and lighter engine means

less energy to move a vehicle or to operate machinery, resulting

in saved fuel. To demonstrate size, the 10 horsepower model fits

in the palm of one's hand, while the 160 horsepower model fits

into a 5-gallon bucket.

vart væll skræmd no?

men for all del, skal ikke hindre noen i sage hull hverken her eller der.......

la det riste - la det bråk n råll

Noen presiseringer;

Jokeren har fått et system, der hele veggen i stuerommet kan fjernes inn mot maskinrommet. Dette er utbedret, og raffinert med de erfaringer jeg nå har, så det etter mitt syn duger ganske bra. Mangler å sette på skruer m / vingmuttere / skrueanker så det kan fjernes verktøyløst.

Ettersom opplegget mitt er vanntank stående i stuerommet, må denne tømmes, demonteres og fjernes. Omlag 5-10 min arbeid.

Men - absolutt alt som ligger i stuerommet må også fjernes, for å komme til bunns for å få ut veggen. Ikke uoverkommelig, men nok jobb. Riktignok kan jeg også åpne på ANDRE siden kjapt, men der er det bare en smal glippe til å titte inn i maskinrommet ( omlag 20 cm )

Denne glippen er akkurat nok til å etterstramme pakkboks m/fett, og inspisere at alt er som det skal.

Forøvrig går faktisk verden forover. Nannu 21 hk, har faktisk både vannpumpe, og oljefilter montert i FRAMKANT av motoren, ikke bakerst som på de gamle trotjenerne. Altså skal det være mulig å utføre deler av servicen bare ved å ta vekk leideren.

Når det gjelder tanken med å kunne ta vekk hele gulvet i sittebrønnen, var det hele basert på å kunne ha et sted å ha varmtvannstanken, varmeapparatet og andre saker som nødvendigvis krever noe vedlikehold. Å sette de bak motoren, og være avhengig av å demontere halve båten for å komme til, er trolig ikke alt for smart.

Alternativet blir da å montere dette bak sittebrønnen, mot akterspeilet. Der er det plass, som også er svært vanskelig å utnytte rasjonelt. Dessuten er det _trangt_ også her.

Suzuki

No boat needed..

Hos meg fungerer dette med luke i cockpit bra. Jeg kan velge om jeg vil ha tilgang til motor fra salongen ved å ta bort trappa, eller om jeg vil åpne luka

Når jeg holder på med motoren benytter jeg som regel begge mulighetene. Det er såpass god plass at jeg kan gå ned i maskinrommet via luka, men jokeren er kanskje for smal til at dette er mulig?

Hvis du vil ta en kikk i løpet av helgen, så får du bare ringe eller sende IM om når det passer. Kaffekjelen står klar, og blir det vær kommer jeg nok til å holde på en del med ting&tang ombord. :smiley:

Antar at du har vurdert å lage ny dørkplate med ører for oppsamling av vann fremfor å beholde den gamle og monere rammeflens av syrefast stål.

Jeg ville tro at ny konstruert dørkplate som dekker helt inntil kantene og med ører omkring det hele kan forsterkes i underkant slik at du ikke mister stivhet i dørken.

Det skulle ikke ta så lang tid å lage ny dørk i glassfiber. Vil tro at du klarer å få til ganske bra etterligning av opprinnelig farge.

Jeg har stor forståelse for at du ønsker å benytte plass i bakkant av motor til varmtvannstank og varmer/defroster.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...