Jump to content

Vektfordeling i båt

TorAtle

Recommended Posts

Hei,

etter 10 år på venteliste har jeg endelig fått båtplass her i Oslo, og sammen med en kompis har jeg kjøpt en 1977 Joda 19 Dolphin. Vi er storfornøyd med første båtkjøpet og gleder oss til sesongen starter for fullt :smiley:

Båten er en daycruiser som ble totaloverhalt i 2003 - en god jobb av forrige eier!

Joda'n skal visstnok veie ca 1200kg. Det sitter en Volvo Penta AQ140 bak. Båten har verken trimplan eller powertrim (tror det heter det). Ubelastet ligger den med snuta litt skrånende oppover selv om forrige eier har plassert en dunk med ca 25 liter vann helt i front av båten. Den begynner å plane straks over 3000o/min og legger seg ikke vannrett før turtallet har passert 5000o/min. Jeg har dessverre ikke knopmåler, så kan bare gjette på at toppfarten er ca 30 knop.

Bør tiltak iverksettes før vi vurderer å kjøpe trimplan? Batteriet (antar ca 25kg) sitter ved siden av motoren og kan flyttes frem. Bensintanken er midt i båten og kan muligens flyttes ca 1 meter frem.

Jeg kjenner godt til effekten av å flytte vekt i bil, men hvor vil en båt ha vekten sin??

Du kan gjerne "trimme" båten med å plassere de faste tunge sakene riktig. Men, så snart du laster båten med varierende antall folk og pikk-pakk, skal du flytte på betterier osv ? Synes ikke dette høres ut til å være noen god løsning.

Du vil også oppleve at båten krenger i sidevind ("lener" seg not vinden), mer jo høyere fart du har. Og vinden skifter fart og retning fortere enn du kan flytte batterier osv.

Løsningen for deg er antakelig trimplan. Jeg har en (solgt nå, snart levert) Fjord Weekender 21 med drev uten powertrim, men jeg har trimplan. Og de kunne jeg ikke greid meg uten - aller mest pga sidebevegelsene som kan være relativt store. Men de fungerer også greit nok for å trimme planingen, selv om de ikke er like tjenlige som powertrim. På min forrige hadde jeg bådda två, og det var veldig mye bedre enn bare trimplan.

Det finnes i fkg tester og utsagn selvjusterende trimplan, dvs uten hydraulikk og derfor billigere og veldig mye enklere montasje, som skal fungere prima for båter opp til ca 20 fot. En type er noe som heter Smart Tabs. Se f eks www.batsmann.no. Pris i Norge ca 2.700. I USA nettbutikk ca $150. (Jepp, du leser riktig. Prisen går opp med tre gangen når de har vært gjennom alle leddene og avgiftene i Norge.)

Smart Tabs er testet av Båtmagasinet i 2001 med gode skussmål. Se http://www.batmagasinet.no/ Velg "Bladarkivet" og fritekstsøk i samlige artikler med "Smart Tabs".

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

På en slik lett og smal båt kan du like gjerne kjøpe trimplan med en gang. Så slipper du bryderiet med å flytte folk fra side til side. Hiv dunken foran. Høyere nesen ligger raskere går båten. Maritim har en glimrende power trim til din båt for en rimelig penge. Tro meg... det er vært investeringen.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Men, så snart du laster båten med varierende antall folk og pikk-pakk, skal du flytte på betterier osv ?

Absolutt ikke. Men siden passasjerene også vil befinne seg i bakparten av båten antar jeg at det ikke kan skade å flytte større/tyngre ting fremover hvis mulig. To batterier fremme kontra en bak gir feks (etter vektstangprinsippet) en forskjell på 75kg.

På en slik lett og smal båt kan du like gjerne kjøpe trimplan med en gang. Så slipper du bryderiet med å flytte folk fra side til side. Hiv dunken foran. Høyere nesen ligger raskere går båten. Maritim har en glimrende power trim til din båt for en rimelig penge. Tro meg... det er vært investeringen.

Når du sier power trim så mener du fortsatt trimplan...? Er det ikke slik at for å få powertrim så må jeg bytte drevet :confused:

Er det forresten noen som har noe informasjon om denne Joda 19? Jeg har søkt men finner svært lite. Det er jo en gammel båt (1978), men jeg synes formen på den holder seg ganske bra.

Man skal være varsom med å flytte tyngdepunktet for langt frem i en planende båt. I tillegg til at farten reduseres kan det også innvirke på kjøreegenskapene.

Hvis du velger å flytte batteriene fremover, så må du være obs på at de får mer juling jo lengre frem i båten de kommer. Bevegelsene er større og hardere der når du er ute i grov sjø.

Aha. Så det er ikke nødvendigvis feil med en noe baktung båt. For å oppsummere - vekk med ballasten som ligger i front og på med trimplan for å heve stjerten når det er nødvendig.

Takk for svar, skal ta en titt på de forskjellige trimplanene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...