Jump to content

Hvilken gummibåt?


Akult

Recommended Posts

Skal kjøpe gummibåt som skal henge på snap-daviter bak på Scand Baltic. Når det gjelder bruk, så blir det i hovedsak noe for barna å kose seg med - uten motor til å begynne med i alle fall.

 

Jeg er opptatt av at den er lett, og har derfor fundert på om Selva 240 evt. 260 kan være noe. Disse veier under 30 kilo. Pris betyr selvfølgelig noe, men det viktigste er at man blir fornøyd. 260'en koster ca. 8.000,- med spilebunn.

 

Er det noen som har erfaringer, gode råd eller tips slik at vi ikke gjør noe vi angrer på her?

 

Og ja - jeg har lett gjennom tidligere tråder på emnet - men uten å bli så mye klokere.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post

Jeg har en Bombard Tropic 260 bak på min Baltic. Veldig fornøyd med den, har også en 5 h/k motor på brakett bak på akterspeilet når den ike står montert på gummibåten.

Den er liten og lett, og har et vanntettt rom (veske) som settes fast foran i gumibåten med borrelåser. Ungene er veldig glad i den båten, 5 åringen bruker den som robåt, mens de eldre bruker motor!

Link to post

Skal kjøpe gummibåt som skal henge på snap-davider bak på Scand Baltic. Når det gjelder bruk, så blir det i hovedsak noe for barna å kose seg med - uten motor til å begynne med i alle fall.

 

Jeg er opptatt av at den er lett, og har derfor fundert på om Selva 240 evt. 260 kan være noe. Disse veier under 30 kilo. Pris betyr selvfølgelig noe, men det viktigste er at man blir fornøyd. 260'en koster ca. 8.000,- med spilebunn.

 

Er det noen som har erfaringer, gode råd eller tips slik at vi ikke gjør noe vi angrer på her?

 

Og ja - jeg har lett gjennom tidligere tråder på emnet - men uten å bli så mye klokere.

Jeg så at Seatronic har noen gummibåter som tydeligvis er veldig lette..

Selv tenker jeg på å kjøpe meg en 220cm lang sak i sommer, vekten er på 13,5kg i følge Seatronic!

Link to post

Vi har tre typer RIBer. En relativt tung Narwal 300, en dobbelbunnet Plastimar KOS 300 og en med spilebunn, 240. De to siste er kjøpt fra Seatronic i Moss. De tre båtene har forskjellig bruksområde. Dersom formålet er å kjøre langt i båt med gode sjøegenskaper er Narwal uovertruffen av de tre. Den planer lett med 4 ombord og 15 HK påhenger. Spilebåten er flott for å ferdes på grunne områder med en 2.6 HK. De siste årene er det faktisk denne vi har brukt mest på lange turer - den veier nesten ikke noe bak på Whittal daviterne.Med snappdavitere ville jeg ha valgt en lett, relativt kort RIB, eksempelvis med spiler.

 

Seatronic har en Plastimar Corfu 240 (15 kg) til kr 5.100 - men du får dem sikkert billigere.

 

Jeg har ikke erfaring med RIBer med oppblåsbar kjøl - men de skal visstnok også være greie.

Link to post

Du burde tenke deg grundig om før du kjøper en såpass liten båt. Vår første gummibåt var 2,70 m ...og alt for liten. I alle fall dersom vi ønsket å bruke den til litt mer enn robåt for barna. Det behovet kommer ganske raskt :smash: Kjekt å ha en båt man kan fiske litt fra, sette garn, bruke til sigth seeing i skjærgården m.m. Derfor byttet vi til en båt med lengde 3,0 meter (Aquaquick). Det har vi ikke angret på. Det mest fornuftige hadde vært å gått for denne båtstørrelsen med en gang. En LANGT mer anvendlig båtstørrelse som gir mye mer nytte og glede.

 

Dessuten er det jo lurt å tenke litt sikkerhet. I den forbindelse er en livbåt på 3,0 m, langt mer å foretrekke enn en på 2,40 m. I alle fall dersom "moderskipet" forliser og du befinner deg et stykke fra land.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Vi har en Bombard AX3 i snap davit. I fjor hadde vi en 4 hk 4 takt Mariner på den - men den motoren ble for tung. Ny og lett motor er innkjøp - se denne tråden. Ikke ta for lett på vekten på motoren er mitt råd - det er tungt å løfte motoren av og på jolla. Motorvekten er ofte oppgitt uten propell, olje og annet fludium som has på motoren.

 

Om jeg skulle kjøpt meg ny jolla hadde jeg valgt samme størrelse - men en RIB i stedet. Medlemmet KOB har skrevet litt om dette på sin hjemmeside. Jeg ville valgt RIB forå få litt mer stabil båt. Selv om AX3 har oppblåsbar V-bunnmerker man jo at hele båten vrir seg når man kjører i bøler og avdriften er ganske stor når man ror.

 

Størrelsen på gummibåten bør etter min mening ikke være større enn bredden på båten din - slik at den ikke stikker på utsiden av båten når du har den i snap davitene.

Link to post

Hei.

 

Jeg valgte en Arimar 270 RIB for noen år siden, og den er jeg meget godt fornøyd med. Den er passe stor for oss, den er ok å ro, og den går godt i sjøen for motor. Så vidt jeg husker veier den ca 34 kg, og det fungerer veldig bra å ha den i snap-davit.

 

Båtene selges av Båtsmann/RIB-senteret i Leangbukta, og der har jeg fått god oppfølging.

 

Lykke til!

Hilsen hos

Link to post

Takk for mange gode innspill. Det med vekt på motor i forhold til håndtering hadde jeg ikke tenkt så mye på, men skal ha i bakhodet når så langt kommer.

 

Mye av forskjellene på disse båtene ligger i bunnkonstruksjon og dørk forstår jeg. Iom at jeg ønsker en lett båt snakker vi neppe om RIB. Jeg vil også at den skal være enkel å pakke sammen når høsten kommer.

 

Jeg vet egentlig ikke om jeg er så mye klokere. Vi får se... :smiley:

Link to post

Du burde tenke deg grundig om før du kjøper en såpass liten båt. Vår første gummibåt var 2,70 m ...og alt for liten. I alle fall dersom vi ønsket å bruke den til litt mer enn robåt for barna. Det behovet kommer ganske raskt

Jeg vil nå tvert imot si at man skal tenke seg grundig om før man velger en for stor gummibåt jeg da :yesnod:

 

Jeg kjøpte først en Suzumar på 275 cm med oppblåsbar kjøl og dørk for flere år siden (har den fortsatt). Passe stor syntes jeg og bra stabil og brukbare sjøegenskaper i forhold til en med spiledørk i alle fall (men ikke som en RIB). På denne har jeg i perioder brukt en 8 Hk på 26 kg men også en 4 / 5 Hk på 19 kg. Den gummibåten veier 36 kg og jeg synes den ved en del anledninger blir FOR tung og stor (uhåndterlig).

 

Derfor kompletterte jeg for ikke så lenge siden med en 220 med spiledørk på bare 13,5 kg. DEN er lett å håndtere ! På den kan jeg sette min Tohatsu 3,5 på bare ca 12,5 kg om jeg vil minimere vekten. Ellers bruker jeg en 4 / 5 hk på 19 kg.

Link to post

ser ut som du har fått mange gode forslag tidligere men nevner likevel min løsning som vanlig er slaktet i alle båtblader: Sevylor. selges ikke i norge nå.

 

Zodiac eiet:

http://www.sevylor.ca/acc_pfds/boat_acc/boat_acc.html

 

et alternatv:

selv om den ikke er like robust som de andre alternaivene er den morsom og unik:

elmotor/outboard/seil/bimintop - u name it.

 

den veier kun 10-12 kg og oppbevares i en bag. blåser den opp ved behov i stedet for å ha båt på daviter ol.

 

kjører en hel dag på elmotor og et 24ah batteri.

 

Bilde

 

dagens modeller:

http://www.sevylor.ca/acc_pfds/boat_acc/boat_acc.html

 

tror ikke de selges i norge i dag.

 

er ikke like robuste som de andre alternativene men utrolig fleksibel.

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Hei

 

Mange gode innspel. Når båten skal henga på davidtane, vil det i røynda sei at den er ute heile sesongen. Dvs. at båten må tola sol/uv-stråling. Med andre ord bør den vera av hypalon neoprene. Dette ekskluderer Zodiak. (Forhatt blandt langturseglarar.)

 

Dersom båten toler vekta, ville eg kjøpt ei hardplastjolla (Steady el. River). Då kan ungane herja så mykje dei vil, utan at du blir løysemiddelskadd av lappinga. Annanhandsverdien er òg betre.

 

Sjølv så har me hardplastjoller og ein gummibåt. Det er den største hardplastjolla som blir brukt.

 

 

Ask

Link to post

En ting til. Min gummibåt har tre-lemmer til dørk. Jeg hadde nok foretrukket oppblåsbar dørk istedet. Det samler seg sand og alt mulig annet under disse lemmene, og da blir det jo slitasje på gummien.

Det å ta ut disse lemmene er heller ikke gjort i en håndvending, så jeg er ikke helt fornøyd med den løsningen!

Link to post

Dersom båten toler vekta, ville eg kjøpt ei hardplastjolla (Steady el. River). Då kan ungane herja så mykje dei vil, utan at du blir løysemiddelskadd av lappinga. Annanhandsverdien er òg betre. Sjølv så har me hardplastjoller og ein gummibåt. Det er den største hardplastjolla som blir brukt.

Vil gjerne legge til noe her: Som jeg tidligere har nevnt i denne tråden har jeg to gummibåter (275cm m/oppblåsbar dørk&kjøl samt 220cm med spilebunn). Jeg har også en Pioner 235 plastjolle med planende skrog. Sistnevnte fortrekkes av ungdommen når noen av dem ALENE skal dra på korte fisketurer eller litt "små-racing". Er de 2 som skal ut, fortrekkes gummibåten på 275 som er veldig mye mer stabil en Pioner 235. Er de 3 kan man helt glemme Pioneren til tross for at den er desidert tyngst. Når vi drar på lengre turer med den største båten vår er det gummibåten på 220 som blir med da denne kan pakkes ned i en bag og legges ombord i "moderskipet".

 

Så vil jeg trekke fram visse VIKTIGE data på akkuret disse tre jollene :yesnod:

..................................Vekt......Ant.personer jollene er godkjent for

Plastjolle 235 cm.......49kg.........2

Gummibåt 275 cm......36kg.........4

Gummibåt 220 cm......13kg.........3

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...