Jump to content

endelig pc i orden igjen..

Frank v.

Recommended Posts

Velkommen tilbake, Frank V! :sailing: Godt å se deg igjen!

"Det er fæli å væra uten PC  :yesnod: - enda fæliger er det å væra uten baatplass.no! :eek:  "

Hadde selv et lite tilløp til baatplass.no - abstinens mens vi var på båtferie i Sverige, en uke! Da var det godt å komme hjem og logge seg på igjen! :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Welcome back Frank V !

Samma her !

Lurade lite på vad det finns för möjligheter att 'koppla opp sig' ombord !

Man kan ju använda gsm'n men det blir förmodligen veldi dyrt,   :sailing:

På sjöen för alle fanns det en firma som sålde ngn lösning för att sende email

fra  båten via satelitt, tror att den låg runt 20-25000kr,    oxo för dyrt   :yesnod:

Såg i Båtliv (vilket er SBU's tidning,    SBU er motsvarigheten till KNBF om jag

er rett underättad!)  att Strömstad gästhavn har trådlös internetförbindelse,

men då får man hyra ett modem på havnkontoret!

Vad finns det för andra möjlighter o helst billigare?   :confused:

S/Y Gunga Din

Welcome back Frank V !

Samma her !

Lurade lite på vad det finns för möjligheter att 'koppla opp sig' ombord !

Man kan ju använda gsm'n men det blir förmodligen veldi dyrt,   :sailing:

På sjöen för alle fanns det en firma som sålde ngn lösning för att sende email

fra  båten via satelitt, tror att den låg runt 20-25000kr,    oxo för dyrt   :yesnod:

Såg i Båtliv (vilket er SBU's tidning,    SBU er motsvarigheten till KNBF om jag

er rett underättad!)  att Strömstad gästhavn har trådlös internetförbindelse,

men då får man hyra ett modem på havnkontoret!

Vad finns det för andra möjlighter o helst billigare?   :confused:

Gjorde visst noe feil i forrige svar. Har visst ikke lært hvordan  jeg skal bruke sitat i svaret. Ville bare gi en tilbakemelding om at det i Grimstad havn også skal være en trådløs tilkopling til internet. Aner ikke noe om hvordan det fungerer. Det er nok en stund til jeg får PC i båten.

Det finnes et system som skal har vært operativt i Arendal i sommer...muligens det samme i Grimstad.

Anlegget består av ett standard trådløst tilkoblingspunkt (antenne) som du kan få kontakt med vha. ett trådløst nettverkskort på pc'en.

Litt ulike tekniske løsninger på dette her, men det vanlige er en DHCP-server som gir adresser og deretter et innloggingsbilde.

Statoil har noe lignende på gang i samarbeid med Telenor.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

I Tønsberg skal det også være mulig med Internett i båthavna. I Strømstad prøvde jeg det og etter ET HERK med oppsettet og lange mobilsamtaler med en konsulent i Norge så virket det til slutt - var meget følsom for antenneplassering.

Ellers har jeg iår også prøvd GPRS over mobiltelefonen. Nokså dyrt i lengden men mer brukbart enn jeg trodde.

Har prøvd å koble meg opp på WLAN langs kysten i sommer, men ikke fått det til å fungere. :confused:  Normalt sett er dette en enkel sak og siden jeg har samme systemet hjemme så burde det ikke vært noe problem.  Flere telefoner til telenor hjalp ikke, så det ble til at jeg koblet meg opp via mobilen.  Dette fungerer helt greit på baatplassen.no og gjør at man kan holde seg oppdatert.  Prisen varierer avhengig av hvilken oppkobling man bruker.  Ved bruk av mobiltelefon som modem betaler man for tid, og ved bruk av GPRS betaler man for mengde data man laster opp/ned.  Min siste regning viser at jeg har betalt:

Telefon som modem:  3t 08min - 18samtaler = 346,09 kr =  2 kr pr minutt

GPRS: 28MB = 390 kr

Dette er brukt ifm jobb og er noe dyrt, jeg tror også at noe av dette er brukt i utlandet.  Men en dusj i gjestehavna koster jo fort 20kr for 5 minutter og er på langt nær så viktig som å holde seg oppdatert på baatplassen, så her er det snakk om prioritering  :sailing:

Dere kan lese mere om WLAN eller Trådløs Sone som telenor kaller det på: http://www.telenor.no/bedrift/products/bus...os_statoil.html

Er det forøvrig noen som har fått dette til å fungere?

MVH

Kito

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...