Jump to content

motortemp mercruiser 4.3 efi

øystein aa

Recommended Posts

Har problemer med lav eller ingen temperaturvising på min 4.3 efi mercruiser. motortempen spretter av og til opp. Har skiftet termostat, men til ingen nytte. når motortempen går opp åpner termostaten, men lukker igjen etter ca 2-3 sekunder. dette forekommer både under rolig kjøring og på tomgang. under litt hardere kjøring ligger temperaturen konstand på minimum. motoren blir varm, men termostaten åpner kun i korte perioder. Hva kan være galt??

vanskelig å si sånn uten videre og mer info men en dårlig kontakt på giver -> instrument er en mulighet. sjekk.

noe variasjon rundt "normal" temperatur har jeg registert på mine gm motorer - 4.3 og 7.4 avhengig av belastning og litt annet. har sjøvannskjøling på 7.4en. 4.3eren er i en bil - lukket system.

tidligere/ny hadde 4.3eren (bil) den finurlige egenskap at den alltid gikk til 105°C før den åpnet og gikk ned til "normal" sabil 80-85 - i flg verkstedet helt "normalt" og i følge meg nix.

senere fant jeg ut at dette problemet kan ha sammenheng med utilstrekkelig lufting av kjølesystemet - verkstedet hadde satt in motorvarmer - tilsvarende lukket ferskvannskjøling i båt.

når jeg luftet systemet skikkelig selv ble variasionene redusert til innen ca 5° dvs 80-85.

har du et lukket ferskvannskjøling system med ekspansjonstank kan jeg gi deg en detaljert beskrivelse for fjerning av luften om du tror dette kan ha en sammenhheng.

fikk et intrykk av at luftlommer gjerne dannet seg rundt termostat/temp giver. dette kan gi "unormale" korvarige fenomener.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Mange bruker gjengetape når de monterer temperaturføler for å være helt sikker på at det ikke blir lekkasje. Dersom det gjøres kan det være at det blir dårlig jording mellom temraturgiver og gods og da kan temraturgiveren oppføre som beskrevet. Du forteller at termostat åpner og lukker, så det kan tyde på luft. Dersom du har saltvannskjøling er det viktig at motortempratur ikke overstiger 70°C. Da kan saltet begynne å krystalisere seg i motoren sånn at kjølekanaler kan bli tette.

Redigert av Østlendingen (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...