Jump to content

Plastpest på Pioner jolle?

trainman

Recommended Posts

Var innom Maritim på Slependen lørdag og skulle bla ha bunnstoff til en Pioner jolle. hadde hørt at mykplast krever spesiell grunning, men fikk beskjed av ekspeditøren at grunningen var viktig for å hindre plastpest i tillegg til feste! I min uvitenhet trodde jeg at plastpest var et fenom som skydtes at fuktighet trakk inn under gelcoaten på en plastbåt og skapte blærer. Dette trodde jeg ikke var tilfelle på et homogent materiale?

Handlet i stedet på malerbutikken vegg i vegg, der forklaringen til behov for to komponent primer bla annet gikk på at mykplast avgir fett som gjør det vanskelig å få ting til å sitte på underlaget. derfor er avfetting og umiddelbar priming før stoffing nødvendig.

Hvem har rett? Jeg holder en stor knapp på maleren!

ØR

Jeg holder en stor knapp på maleren!

Jeg og :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei.

Vel, vel, det som står på boksen er vel ikke til å stole på alltid heller? Å legge på nytt lag selvpolerende bunnstoff hvert år er vel kun for at produsenten skal tjene penger? All erfaring sier jo at det kun er nødvendig å "flekke" over der det er tynnslitt!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Vel, vel, det som står på boksen er vel ikke til å stole på alltid heller? Å legge på nytt lag selvpolerende bunnstoff hvert år er vel kun for at produsenten skal tjene penger? All erfaring sier jo at det kun er nødvendig å "flekke" over der det er tynnslitt!

Lars H.

Nei du har rett i det. For en del år siden lanserte en stor nosrk malingfabrikk en ny husmaling hvor de annonserte at nå kunne alle andre malingprodusenter bare pakke sammen, for nå var den optimale, uslålige husmalingen kommet.

Jeg hadde akkurat kledd huset med ny kledning å ville finne ut hvordan malingen skulle brukes, grunning og slikt, så jeg ringte til laboratoriesjefen hos malingprodusenten og spurte ham. "Ikke bruk den!" kom det kjapt fra lab.sjefen. "Å" svarer jeg. "Nei, den er ikke noe særlig egnet. Bruk heller vår vanlige tradisjonelle maling. Et utprøvet produkt som står lenge og har vist sin styrke. Den nye kan du få en del problemer med. " Jeg takket den illojale lab.sjefen og kjøpte konkurrentens produkter.

mvh tuffff

Sikker på at det ikke oppsto en misforståelse?

Slik jeg har forstått skal de nye latexbeisene benyttes på hus som allerede er beiset med oljebeis, ikke på nytt treverk.

Etter alt bråket som var med dette på 80-tallet regner jeg med at produsentene nå vet hva de gjør....

Dette var på åttitallet, Ingar. og den omtalte malingen eksistere ikke lenger. Den hadde et meget kort liv. Poenget var bare at det hender at produsentene går ut med noe - i annonse eller på boksen - som ikke nødvendigvis er helt i overenstemmelse med sannheten.

mvh tuffff

Poenget var bare at det hender at produsentene går ut med noe - i annonse eller på boksen - som ikke nødvendigvis er helt i overenstemmelse med sannheten.

Akkurat som Bergens Malingfabrikk som i annonser hevder de ble "best i test". Problemet er bare at alle tester de har vært med i har de "tapt"... :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...