Jump to content

Volvo TAMD 41A som ryker når den er kald

eben

Recommended Posts

Jeg har en Volvo TAMD 41 A som røyklegger havna ved oppstart .

Jeg har skiftet luft filter , vasket turboen med Zalo vann overhalt dysene , justert ventilene og stilt timingen . Uten at det har blitt særlig bedre . Har ikke lyst til å gi opp enda .

Noen som har noen gode forslag til neste step mot en tilværelse uten å tåkelegge havna .

Hilsen EBEN

Velkommen til Båtplassen :cheers:

Her er mye diskutert før så et lite søk kan finne fram mye god informasjon, du kan jo f.eks. begynne med å lese her.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Foreslår at dere utveksler alder på motorene deres. 41A er vel fra slutten av åttitallet. Håpløse når det gjelder røyk. En diesel ekspert kan forsøke å stille tenningen (vri på dieselpumpen). Det kan ha blitt galt gjennom årene. 41P er nok en mye nyere motor fra midten av 90 tallet og oppover. Disse ryker mindre.

• 2 uker senere...

Du sier virkelig noe der. Jeg har båten stående i hagen enda og her en dag så startet jeg opp min AQAD 31 og røykla hele nabolaget, men fikk de herligste assiosasjoner om sommer og båtliv.

Tror nesten jeg ikke ville vært røyken foruten.

generelt er formening at alle høytytende dieseler i dag ikke går lengre tid mellom totalservice enn bensinmotorer.

i tillegg er moderne dieseldrivstoff mye "tørrere" en forna dagers diesel slik at motor/sylindreslittasje er øket betydlig likt bensinmotorer og siden det er 5 ganger dyrere å overhale en diesel enn en bensin.....

proof: eksosanlegg bå ne dieselbiler ruster like raskt som bensinbilers - hvilket ikke var tilfelle med "blåmann" dieseler.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Har nettopp solgt båt med Ford 2715 som virkelig la fra seg "smoke on the water".

Har nå kjøpt en båt med Volvo Penta TAMD 41.....og i følge dette forumet så vil jeg fortsette i samme ligaen?

Gratulerer med "ny" båt!

Ingen fare med at du blir røykfri nå heller, nei. :wink::lol:

Gikk selv i fra en Ford motor til VP41A motor i fjor, og røyken er omtrent den samme. :crazy:

Ellers har jeg stort sett bare god erfaring med Volvoen så langt. Hvis det er en A-motor du har nå, bør du sjekke eventuelle messingplugger i sjøvannskretsen. Det kan sitte en under intercooleren og en på babordsiden litt oppe på gearkassen om det er MS4-gear du har. Hvis det ikke er sink på dem, og det er litt irr rundt dem kan de være tæret! Dette er bare ment som et lite hint, og ikke noen form for skremsel.

• 8 år senere...

Jeg har 41A-motoren. Som nevnt i X antall tråder, er det mye kaldstart røyk. Da jeg overtok båten var det montert to glødespiraler til forvarming. Disse fjernet jeg pga. et par tilfeller lokalt hvor spiralen hadde løsnet med motorhavari som resultat. Jeg spurte en VP-forhandler om det fortsatt var samme glødespiralene (kunne jo ha kommet nye og bedre). Men det var det ikke.

Nå lurer jeg likevel på om jeg skal kjøpe nye glødespiraler (for sikkerhets skyld) og monteres disse. Så vidt jeg har forstått, var det bare de tidligste 41A som hadde slike glødespiraler. Det er sannsynligvis flere "der ute" med samme motoren (med glødespiraler). Glødingen antas å føre til lettstartet motor (som er treg å få igang når temperaturen nærmer seg null), men hva med røyken? Noen som har erfaringer om bruk av forvarming på 41A motoren?

Eneste som hjelper er å montere en sirkulasjonspumpe mellom varmtvanns bereder og motor , da kan du skru på bryter for pumpa noen timer før du skal starte da blir motoren god å varm da du bruker varmekolben i berederen som motorvarmer og det fungerer veldig bra, eller du kan skifte stempler/foringer+++ men det koster flere 10tusener av båt kroner ;-)

Det forutsetter selvfølgelig at du har varmtvanns bereder tilkoblet kjølevannet fra motor og med kolbe!! men det er den greie og billige løsningen.

Røyk fra kald motor er vel ikke så uvanlig. Men når det ryker godt når motoren (Perkins 6.354) er varm også, og ikke engang leverandøren kan si annet enn at sånn er det bare, da er det ille.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...