eben Startet 28.April.2006 Link til dette innlegget Startet 28.April.2006 Jeg har en Volvo TAMD 41 A som røyklegger havna ved oppstart . Jeg har skiftet luft filter , vasket turboen med Zalo vann overhalt dysene , justert ventilene og stilt timingen . Uten at det har blitt særlig bedre . Har ikke lyst til å gi opp enda . Noen som har noen gode forslag til neste step mot en tilværelse uten å tåkelegge havna . Hilsen EBEN Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.April.2006 Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 (redigert) Velkommen til Båtplassen Her er mye diskutert før så et lite søk kan finne fram mye god informasjon, du kan jo f.eks. begynne med å lese her. Redigert 28.April.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Skipper Worse Svart 28.April.2006 Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 Og hva er det som er galt med å røklegge havnen? Det er jo bare et signal til omgivelsene om at man er god nordmann, parat til å delta i forsvaret av Kongeriget ... i Røkleggingsdivisjonen!!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Fjordutsikt Svart 28.April.2006 Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 Jeg startet min 41P i går og den staret lett som bare det uten behov for å gi gass - litt røyk de første 10 sekunder ellers ikke noe å snakke om ihvertfall ingen røyklegging. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.April.2006 Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 Hm boolle du må få justert dieselpumpen din hvis den ryker så lite. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Obros Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 Foreslår at dere utveksler alder på motorene deres. 41A er vel fra slutten av åttitallet. Håpløse når det gjelder røyk. En diesel ekspert kan forsøke å stille tenningen (vri på dieselpumpen). Det kan ha blitt galt gjennom årene. 41P er nok en mye nyere motor fra midten av 90 tallet og oppover. Disse ryker mindre. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 (redigert) vanligvis holder det med å beskue sot/oljeforekomsten på hekken på en båt for å se om det sitter en volvo deri eller ikke.... Redigert 29.April.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tromsø Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 det er helt normalt som du kanskje har skjønt frem til nå i diskusjonen at VP ryker mye når de er kalde. har selv samme motoren og røyklegger havna ved oppstart. men som sagt ganske normalt! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Og så lukter det så deilig! Og innånding av røken gir de herligste hallusinasjoner!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
saga Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Du sier virkelig noe der. Jeg har båten stående i hagen enda og her en dag så startet jeg opp min AQAD 31 og røykla hele nabolaget, men fikk de herligste assiosasjoner om sommer og båtliv. Tror nesten jeg ikke ville vært røyken foruten. Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Har nettopp solgt båt med Ford 2715 som virkelig la fra seg "smoke on the water". Har nå kjøpt en båt med Volvo Penta TAMD 41.....og i følge dette forumet så vil jeg fortsette i samme ligaen? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Det er en farlig avhengighet, dette. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
slettet Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 "new wrapping - same shit" for å unngå misforst: Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Og hva er bedre? (Spørsmålet er stilet til forumets forståsegpåere og eksperter.......synsere bør holde avstand) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 nyere motorer er bedre. normalt er "common rail injection" (høytrykk innsprøtning) motorer mye bedre - de fleste kjente motorpodusenter leverer dette i dag for større motorer , ellers er japansk teknologi "born to last" som vi vet. Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Og hva med levetid? Hva vet en om "common rail injection" motorers levetid i forhold til de "gamle" som slipper ut litt røyk ved kaldstart? Sitér dette innlegget Link to post
oaasheim Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Gamle 1 og 2 sylindra sabbdiesel som er tingen :D Kjem fort over atlanteren på ein tank der, ja :) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 (redigert) generelt er formening at alle høytytende dieseler i dag ikke går lengre tid mellom totalservice enn bensinmotorer. i tillegg er moderne dieseldrivstoff mye "tørrere" en forna dagers diesel slik at motor/sylindreslittasje er øket betydlig likt bensinmotorer og siden det er 5 ganger dyrere å overhale en diesel enn en bensin..... proof: eksosanlegg bå ne dieselbiler ruster like raskt som bensinbilers - hvilket ikke var tilfelle med "blåmann" dieseler. Redigert 12.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Gamle 1 og 2 sylindra sabbdiesel som er tingen :D Kjem fort over atlanteren på ein tank der, ja :) yezz yezz yezz..... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 13.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2006 Har nettopp solgt båt med Ford 2715 som virkelig la fra seg "smoke on the water". Har nå kjøpt en båt med Volvo Penta TAMD 41.....og i følge dette forumet så vil jeg fortsette i samme ligaen? Gratulerer med "ny" båt!Ingen fare med at du blir røykfri nå heller, nei. Gikk selv i fra en Ford motor til VP41A motor i fjor, og røyken er omtrent den samme. Ellers har jeg stort sett bare god erfaring med Volvoen så langt. Hvis det er en A-motor du har nå, bør du sjekke eventuelle messingplugger i sjøvannskretsen. Det kan sitte en under intercooleren og en på babordsiden litt oppe på gearkassen om det er MS4-gear du har. Hvis det ikke er sink på dem, og det er litt irr rundt dem kan de være tæret! Dette er bare ment som et lite hint, og ikke noen form for skremsel. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Jeg har 41A-motoren. Som nevnt i X antall tråder, er det mye kaldstart røyk. Da jeg overtok båten var det montert to glødespiraler til forvarming. Disse fjernet jeg pga. et par tilfeller lokalt hvor spiralen hadde løsnet med motorhavari som resultat. Jeg spurte en VP-forhandler om det fortsatt var samme glødespiralene (kunne jo ha kommet nye og bedre). Men det var det ikke. Nå lurer jeg likevel på om jeg skal kjøpe nye glødespiraler (for sikkerhets skyld) og monteres disse. Så vidt jeg har forstått, var det bare de tidligste 41A som hadde slike glødespiraler. Det er sannsynligvis flere "der ute" med samme motoren (med glødespiraler). Glødingen antas å føre til lettstartet motor (som er treg å få igang når temperaturen nærmer seg null), men hva med røyken? Noen som har erfaringer om bruk av forvarming på 41A motoren? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Eneste som hjelper er å montere en sirkulasjonspumpe mellom varmtvanns bereder og motor , da kan du skru på bryter for pumpa noen timer før du skal starte da blir motoren god å varm da du bruker varmekolben i berederen som motorvarmer og det fungerer veldig bra, eller du kan skifte stempler/foringer+++ men det koster flere 10tusener av båt kroner ;-) Det forutsetter selvfølgelig at du har varmtvanns bereder tilkoblet kjølevannet fra motor og med kolbe!! men det er den greie og billige løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Røyk fra kald motor er vel ikke så uvanlig. Men når det ryker godt når motoren (Perkins 6.354) er varm også, og ikke engang leverandøren kan si annet enn at sånn er det bare, da er det ille. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
larban Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Vill påpeka att det är just (31, 41) A-modellen som ryker vid kallstart. B- och framåt har nyare typen av kolvar som ger bättre förbränning och mindre rök. Särskilt vid kallstart. /L Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Mulig du har rett windy26. Hvis noen har forvarming, er jeg interessert i å høre om deres erfaring. Mener du at det ikke er noe hjelp i det heller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.