christina Startet 28.April.2006 Del på Facebook Startet 28.April.2006 ser det har vært diskutert mye om useriøse båtkjøpere,og de er det nok sikkert mange av, men jeg blir ganske skuffa og sinna når en finner en fin båt på nettet,bildene er fine og etter flere telefonsamtaler med selger, som skryter av hvor flott båten er, så setter en seg i bilen og kjører forhåpningsfullt ørten mil. for da å se det en tror er drømmebåten og oppdager at den ser rett og slett grusom ut og aldrig har blitt vedlikeholdt teaken er det ikke lenger håp for,lekkasjer og jordslag.sår og skader i skrog osv. hvordan er det mulig,noen selgere må jo tro at en er sterk svaksynt eller litt treig i nøtta hvis de tror en ikke merker at det er stoor forskjell på annonsen, selgers oppfatning og hvordan båten egentlig er er ikke gøy å kjøre mange mil bomtur. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 28.April.2006 Del på Facebook Svart 28.April.2006 Desverre så er nok dette tilfelle for mange. Har selv bare opplevd det en gang, og det var heldigvis ikke så langt unna. Men du må ikke gi opp håpet av den grunn, fortsett å lete og du vil nok finne båten du drømmer om. Lykke til med kjøp av ny båt Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Marwin Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Vil minne om at det KAN være mulig å spørre BP-medlem i nærheten om å stikke innom å ta et raskt oversyn på båt FØR du sjøl spanderer tid og penger på en bomtur. Vet mange her som har gjordt DET :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Anonym Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Gjør som meg. Er det langt å reise krever jeg at selger dekker mine faktiske reiseutgifter, uavhengig av om det blir kjøp eller ikke. Seriøse selgere er som regel med på en slik deal, spesiellt om båten har vært til salgs lenge.. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Gjør som meg. Er det langt å reise krever jeg at selger dekker mine faktiske reiseutgifter, uavhengig av om det blir kjøp eller ikke. Ja en ting er nå helt sikkert, hadde jeg hørt noe sånt noe, hadde det ihvertfall ikke blitt noe salg. Hadde det vært så enkelt kunne det jo vært en ypperlig mulighet for en gratis tur "Norge Rundt" Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Gjør som meg. Er det langt å reise krever jeg at selger dekker mine faktiske reiseutgifter, uavhengig av om det blir kjøp eller ikke. Seriøse selgere er som regel med på en slik deal, spesiellt om båten har vært til salgs lenge.. Hvordan skal selger kunne stole på at den potesielle kjøperen virkelig er interssisert i båten da... og ikke bare skal innom elskerinna en tur som bor i nærheten og ser muligheten for en gratis reise... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Er det langt å reise krever jeg at selger dekker mine faktiske reiseutgifter, uavhengig av om det blir kjøp eller ikke. Seriøse selgere er som regel med på en slik deal, spesiellt om båten har vært til salgs lenge..Hadde aldri jeg gått med på, men jeg er vel useriøs da antagelig Hvis noen hadde foreslått noe slikt hadde jeg sagt takk og farvell Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Gjør som meg. Er det langt å reise krever jeg at selger dekker mine faktiske reiseutgifter, uavhengig av om det blir kjøp eller ikke. Seriøse selgere er som regel med på en slik deal, spesiellt om båten har vært til salgs lenge.. Haddeg jeg heller aldri gått med på..... Vil tro at de som gjør dette må være rimelig desperate etter å få solgt båten sin. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Suzuki Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Jeg har kjøpt og solgt mye i min tid, og har et utgangspunkt når jeg møter en kjøper som er interessert i det jeg selger; Gjenstanden skal være som beskrevet. Kjøper skal ikke føle seg lurt til å kjøre lange veier, for å se på en gjenstand som IKKE er som beskrevet. Om man blir enige om prisen, og dermed handler, er da uvedkommende. Jeg ber alltid om tilbakemelding på dette, sånn at jeg kan justere mitt syn på hvordan jeg betrakter ting. Jeg er for gammal til å lure noen, det overlater jeg til andre. Til dags dato har aldri noen sagt at gjenstanden er svært avvikende fra det jeg beskrev i utgangspunktet. Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mix Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Jeg hadde aldri gått med på å betale noen reisepenger. Erfaringen min er at det er mer useriøse kjøpere enn selgere faktisk. Mange nysjerrige drømmere, som bare kaster bort tiden din f.eks. Og de som tror de får ny båt med bedre enn nybåtgaranti og bedre enn nymotorgaranti og ellers i nyskikk når de ser på en 25 år gammel båt. Vel det er min erfaring med flere salg/kjøp når det gjelder båt. Man bør også se an kjøperen er mitt råd. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Hvordan skal selger kunne stole på at den potesielle kjøperen virkelig er interssisert i båten da... og ikke bare skal innom elskerinna en tur som bor i nærheten og ser muligheten for en gratis reise... Vel, det er klart at man har en dialog på forhånd, jeg har forøvrig med kontrakt, evnt fikser selger dette, og dersom tilstanden stemmer med hva jeg har blitt forespeilet er handelen gjort på stedet, enkelt og greit. Hittil har det ikke bydd på noen problemer, jeg har kjørt 100 mil (hver vei) for å kjøpe bil under de betingelsene (altså at selger dekker bensinutgifter), og det ble det handel av. Flere andre ganger har jeg inngått lignende avtaler, med godt resultat hver gang. Noen har selvsagt sagt nei, med den begrunnelsen at det virker useriøst, men disse har jeg uansett hatt en smådårlig følelse av fra før. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 At man skal dekke reisekostnader for at kjøper skal komme å se salgsobjektet er etter min mening helt idiotisk og noe jeg aldri hadde gått med på. Hvis du har for vane å handle på den måten må du truffet på noen særs blåøyde folk. At man derimot skal gi en ærlig og oppriktg beskrivelse av det man selger og være seriøs med hensyn til overleverng, oppgjør m.m. har ingengting med dette å gjøre. Det skal man alltid være. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 At ein slår av på prisen tilsvarande kjøpars reiseutgifter, DERSOM det blir sal, er for så vidt greit. Men det er eigentleg ganske allminneleg pruting... Eg ville ikkje dekka reiseutgifter dersom det ikkje blei sal. Ville likevel rekna meg som seriøs selgar. Som kjøpar hadde eg heller ikkje forventa noko slikt. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
christina Svart 29.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2006 jeg forventer ikke å få dekket reiseutgifter,men en ærlig og seriøs selger. jegkommer nok til å kontakte en speider neste gang hvis båten ligger langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 (redigert) Jeg finleste annonser en lang periode før jeg handlet i fjor høst, og det var enkelte annonser jeg bladde raskt forbi. En type jeg bladde forbi var annonser med bilder fra produsentens katalog eller nettsted. Å bruke tid på å sjekke en sånn båt er virkelig et skudd i blinde. En annen greie var når det var brukt bilder av mer enn en båt. Hvilken av dem er til salgs, og hva kan være så galt at det må brukes stand in på noen av bildene? Ellers kan man ofte lese mye ut av annonseteksten også... Redigert 29.April.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 I tillegg til det Sjøtummel skriver, kan man tolke mye av å legge merke til hva det IKKE er tatt bilde av, evt IKKE skrevet noe om. I det minste bør man spørre selgeren om årsaken til dette og høre nøye etter når svaret kommer. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sofaseileren Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Jeg legger av og til merke til formuleringer som: "motoren er ikke testet / startet i år" ol. (det værste var en seilbåt som skulle selges, nyoverhalt av forrige eier, som selger påsto han aldri hadde prøvd) Dette trigger min skepsis, og lukter ansvarsfraskrivelse. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Det er vel greit nok å avtale at reiseutgifter dekkes dersom det blir salg? Jeg er enig med at det også kan være noen useriøse kjøpere, folk som bare skal se på båttypen og derfor legger mye beslag på selgers velvilje og tid. Det kan derfor være mer realt av kjøper å flagge ut hensikten med synfaringen, så for selger avgjøre om hun ønsker å arrangere en visning. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Har man en bra båt som man viser godt frem ved å ta mange bilder og beskriver godt med tekst så bør kjøperen bli fornøyd. Noen slabbedasker lyver i annonsen og har ikke egne bilder. Hvis de ikke fremskaffer nytatte bilder av båten innvendig og utvendig hadde ikke jeg dratt langt for å se den. Uansett hva vedkommende sa i telefon. Har blitt lurt på av fagre løfter tidligere og er nå langt mer varsom. Annonserte nylig båten til min bor (Årø 28) og den ble solgt meget raskt til en ok pris. Det var meget god respons på annonsen. Sitér dette innlegget Link to post
christina Svart 2.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 noe kan vi nok sile ut en lærer etterhvert,men når bildene er fine og selger sier båten er meger pen og den ser ut som en dass når vi kommer kan en jo begynne å lure hva tror egentlig slike selgere...... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Kan jo være øyet som ser ? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 (redigert) "Beauty is in the eye of the beholder" Redigert 2.Mai.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
christina Svart 2.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 ja gudene veit, ....skummelt..... jeg ser ikke på meg selv som spesiellt kravstor heller men når en skal ut med over firehundre tusen for en båt ,skal en vel ikke trenge å pusse opp absolutt allt i hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Spørs jo hva du får for de 400 lange det da Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Vær ærlig i salgsannonsen - hvorfor skryte på seg noe som er bedre enn det egentlig er - selv om det kommer ann på øynene som ser, og det er jo ikke alt man ser heller. Kanskje man ikke har sett båttypen tidligere og ikke vet hva/hvor men skal se. Slipp unna evt. erstatningsansvar eller kansellerte kjøp ved å fortelle hvordan båten er/ser ut. Det er ikke morro å være kjøper dersom båten ser og kanskje også lukter som en haug, spesielt dersom man har reist langt for å ta en titt. Synes at man skal benytte seg av et BP medlem som kanskje har samme type båt til å ta en kikk før man reiser i timesvis. mvh Charente Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.