Jump to content

Hvilke kjemikalier brukes til septiktanken

index

Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått montert septiktank i båten, og ser frem til å slippe å springe på skauen når man ligger til lands... Men etter hva jeg har forstått så bør man benytte sanitærvæske eller lignende på tanken for å unngå uønsket lukt. Ser i et tidligere innlegg at Skipper Worse anbefaler en type "vennlige bakterier" fra Unitor til dette bruket. Hva bruker dere andre, og ikke minst, hvor mye? Nå skal det sies at det ikke er noen veldig stor tank jeg har montert da, så den vil nok bli tømt rimelig ofte. Men jeg vil likevel foretrekke å holde lukten på et minimum, så alle forslag tas mot med takk! Årets første overnatting blir nå i helgen, så eventuelle remedier bør nok kjøpes inn allerede i morgen. Eller kanskje luktproblemet ikke er så stort med dagens temperaturer?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja ha ja, hvor mye lurium skal mannha på tanken - avhenger av størrelsen på tanken. Til vår 90 liters tank har vi oppi omtrent et par desiliter. Dette holder tank og tilsvarende slanger mellom doen og tanken luktfie. Moralen er kjøp et godt middel enten i båtbutiken eller i en campignvogn butikk som anbefales.og bruk i henhold til bruksanvisning på flasken.

¨mvh

Charente

Hvis du får tak i formaldehyd er det meget effektivt

Javel?? Jeg tror faktisk at jeg fortsatt har en flaske et sted fra dengang jeg gikk på gymnaset og vi måtte legge små dyr ned på denslags. Men hvis jeg ikke husker helt feil så luktet den ikke noe videre godt, den hadde faktisk en viss eim av likhus over seg. Men dette er over 20 år siden da, så min oppfatting av lukter kan jo ha forandret seg :lol: .

Hva gjør eventuelt formaldehyden med innholdet i tanken? Konserverer det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

noen negative erfaringer med sanitærveske som kan være nyttig for noen av dere.

på baylinere og sikkert andre amerikanske båter med kvern/pumpe for tømming av septik - min har også stuss for alternativ tømming på marinaer med egnet tømmeustyr IKKE BRUK DE RØD/GRØNNE sanitærveskene til porta potti osv.

årsak: impelleren kan/sveller så mye at pumpa låser seg.

dette er et problem jeg kjenner godt fra vinterkonservering av vp140/5 sin sjøvannspumpe, hvis man kjører glykol i sjøvannsystemet og lar sjøvannspumpa stå med glykol over vinteren i sveller gummien til uante dimensjoner - opptil flere mm i bredden i løpet av vinteren. enten må sjøvannspumpa tømmes for glykol = ok eller impelleren må tas ut og renses og settes inn igjen om våren for å unngå dette. gud ellere noe vet hvor mange impellere og pumper som kan ha blitt skadet av dette.

septikpumpeimpelleren på baylineren svellet så mye av sanitærvesken at punpen ikke kunne skrus helt sammen uten consequence fatale.

i vinter har septikpumpa stått på hode i ei bøtte med ferskvann for at impelleren skulle finne tilbake til opprinnelig størrelse.

en forhistorie jeg godt kunne vært foruten:

til tross for hva man leser i div båtblader er amerikanske båter fenomenale - selv baylinerene - om de er vedlikeholdt etter "norsk standard". det siste kan nok være den største "faktoren".

amerikanere er jo verdensmestre i latskap og komfort - og det bærer i hvertfall min "skodiac" preg av. den er dessuten forbilledlig laget og heldivis - svært godet vedlikeholdt. har ettehvert rukket å endevende alt og har blitt bare mer og mer imponert over båten. min bruktimporterte båt er ce applikert av profesjonelle norske konsulenter og jeg kan garantere at den på noen områder jeg har anledning til å verifisere samsvarer med ce-normene i motsetning til om man legger 2 mill i en ny norsk båt jeg nylig var ombord i.

overnevnte leder til at absolutt alt elektrisk i motorrommet på baylinere 90+ er av gnistsikker utførelse ink septikpumpa og lensepupa/er i motorbrønn - tom inne i kabinen/innerskrog. stikk den!

historien fortalt kort:

campingvognsanitæveske: NIX og NIX med disse pumpene.

problem2:

aldri flush annet enn toalettpapir. i et svakt øyeblikk lot jeg ... en av de som bruker slike avtreder mye ... du vet... få noe pussepapir i nødens stund - det skulle jeg ALDRI gjort. dette papiret blir ved dobbelt så sterkt når det er vått som når det er tørt og det la seg rundt kverna og tettet slangen i form av baller/kuler føre pumpa på en elegant og profesjonell måte.

inn med pumpa igjen. funka på 1? og 2? test men 3?

stopp igjen. bom stopp. ikke papir nei, derimot plastlokkene som var skåret ut av tanken da den var ny og de var åpenbart ikke fjernet så de spaserte opp til pumpa og..... dassen hadde åpenbart aldri vært brukt de første 12 årene av båtens liv og det så ikke ut til at det hadde vært noen inne i den heller - båten altså.

problem3:

septik og slanger tømt for pussepapir og lokk, smart å a litt sanitærvesk i - sikkert? yepp.

neste test av pumpa funka ganske bra - tilsynelatende.

mummmumm... tanken var jo ikke tømt helt likevel?. ny tømming... ingenting skjer.

fuse blow, ok - det neste er bare for pros - dere andre får hoppe til neste avsnitt,

ny sikring - forsiktig test/verfisering, sjekk av punpa lyd/moment/ledningstemp - ok..

dobbel sikringsstørrelse for å brekke den løs.. uten endring.

koblet (litt tynne) ledninger rett mot batteriet for å eliminere ledningsfeil osv. da snurret den litt - uten at noe virket normalt - så ut med den igjen.

rens - sjekk montering.

demonterte pumpen igjen og oppdaget nå at impelleren som sitter innenfor/etter kverna nå hadde øket så mye i bredde at man følte at noe kunne bli ødelagt om man "bare skrudde den sammen" igjen

synes det er riktig å rope et litet varsku her slik at andre med samme type pumpe ikke får samme problemet.

dette fenomenet kan sikkert testes med en impeller i løs vekt. mot forskjellige sanitærvesker. hvis den sveller kan den normalt nullstilles ved å legge den i ferskvann.

i caravanverden er det visstnok ellers ikke uvanlig å helle rødsprit eller glykol på diverse tanker for vinterkonservering - etter at de er tømt for vann - for frostsikring. spyl til rødspriten er i hele røe/kransystemet. ikke sett strøm på berederen! aner ikke om dette har noen betydning for impellere og andre gummikomponenter/pakninger men regner med å finne dette ut i år.

glykol (kun septik) har jeg som nevnt dårlig erfaring med og vil ikke anbefale det om det finnes pumper lik min i systemet.

....... hvis man kjører glykol i sjøvannsystemet og lar sjøvannspumpa stå med glykol over vinteren i sveller gummien til uante dimensjoner - opptil flere mm i bredden i løpet av vinteren. enten må sjøvannspumpa tømmes for glykol = ok eller impelleren må tas ut og renses og settes inn igjen om våren for å unngå dette. gud ellere noe vet hvor mange impellere og pumper som kan ha blitt skadet av dette..................

Vel..... nå har samme impelleren stått i glykol 7 vintersesonger på rappen hos meg, og det samme har septikpumpas impeller. I følge det du sier skal mine impellere da være rimelig store etterhvert.....uante dimensjoner x 7. Det er fortsatt plass til dem inni der, så jeg tror ikke jeg forandrer på rutiner som funker bra som de gjør. Har rikelig med kjøling og stooor septiktank tømmes fortsatt på et blunk.

Sorry index for å forkludre tråden din med impeller foredrag!

Redigert av Sigurd (see edit history)

gjerne det - motoren drar impelleren rundt uansett med mindre medbringeren går og kommer kjølevannet fort har det som kjent en smørende effekt mellom metall og gummi.

tørrkjører du den litt kan du lett oppnå morsomme resultater - garantert.

en måte å verifsere dette på er jo å måle bredden på impelleren før/etter vintersesong lagret i glykol.

det er ellers forskjeller mellom merker / typer glykol og originale/uoriginale impellere. brukte volvos originale i begge tilfeller.

noen som har forsøkt å rense vindusviskerblader i bensin? vedig effektivt og....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...