Jump to content

mercury 850 i en kasse?

ploganesen

Recommended Posts

:headbang: fikk en mercury 850 levert ferdig demontert.når jeg nå skal sette den sammen igjen,kan jeg ikke helt finne noe som kan gi det koniske lageret på drivakselen ned mot gearhuset trust, det er en krage på drivaksel men hva er det som skal holde drivakselen mot lageret?,er det mulig at det er begrensning på prismene i veiva,som da kan skape press nedover mot lageret??dette er en gammel motor fra ca midt på 70-tallet. noen som husker???

Kan legge til et litt mere utdypende svar da jeg kommer til å gjøre samme opperasjonen selv om kort tid :smiley: .

På drivakslingen ca 25 cm over bunnen skal det sitte et konisk rulle lager ( ligger an imot en flens på akslingen ) ,den delen som sitte på akslingen er den delen som har rullene påmontert, den andre delen av lagret er en løs ytter ring som presse ned over lagret og holde på plass av den nedre delen av vannpumpa .

Det skal være shims både over og under dette lagret da høyden på lagret bestemmer høyden på pinion drevet nede i girkassa , høyden bestemmes av shimsa under lagret , shimsa over lagret bestemmer klaringa imellom lagret og under delen av vannpumpa .

Kan antagelig skaffe bilder av oppsettet over helga (venter manual)

Arne Kjetil

Hei.

Så langt jeg husker finnes det ikke noe ekstra-festning.

Dette lager sitter mot krage og oppover følger bare pumpen.

Men inni av gearhuset monteres jo det lille girhjul som er konisk på akselen.

Dette forhindrer at akselen kan trekkes opp.

Men: på de gamle modell finnes det ofte en stift med fjær oppi på drivakselen.

Den stiften trykker akselen ned, sånt at lageren får litt trykk.

Fjæren går svært tung, men stiften må være bevegelig (ruster gjerne fast).

Til å sjekke det holder det med å bruke en hammer (størrelsen er nesten egal).

Du må slå lett på stiften, uten sving og bare ved utnytte av hammerens egenvekt.

Så føler man om stiften fortsatt "fjærer" eller ikke.

Lykke til og bruk bare pakkninger som er nytt.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...