ploganesen Startet 30.April.2006 Link til dette innlegget Startet 30.April.2006 fikk en mercury 850 levert ferdig demontert.når jeg nå skal sette den sammen igjen,kan jeg ikke helt finne noe som kan gi det koniske lageret på drivakselen ned mot gearhuset trust, det er en krage på drivaksel men hva er det som skal holde drivakselen mot lageret?,er det mulig at det er begrensning på prismene i veiva,som da kan skape press nedover mot lageret??dette er en gammel motor fra ca midt på 70-tallet. noen som husker??? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.April.2006 Link til dette innlegget Svart 30.April.2006 Du burde finne noen svar her , men hvis du ikke har noen manual bør du skaffe deg en , dette lagret må shimses riktig for å kunne gjøre jobben riktig . Et serienr hadde også vært greit å ha for å kunne finne eksakt model/år . Lykke til Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 30.April.2006 Link til dette innlegget Svart 30.April.2006 Kan legge til et litt mere utdypende svar da jeg kommer til å gjøre samme opperasjonen selv om kort tid . På drivakslingen ca 25 cm over bunnen skal det sitte et konisk rulle lager ( ligger an imot en flens på akslingen ) ,den delen som sitte på akslingen er den delen som har rullene påmontert, den andre delen av lagret er en løs ytter ring som presse ned over lagret og holde på plass av den nedre delen av vannpumpa . Det skal være shims både over og under dette lagret da høyden på lagret bestemmer høyden på pinion drevet nede i girkassa , høyden bestemmes av shimsa under lagret , shimsa over lagret bestemmer klaringa imellom lagret og under delen av vannpumpa . Kan antagelig skaffe bilder av oppsettet over helga (venter manual) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2006 Link til dette innlegget Svart 30.April.2006 Hei. Så langt jeg husker finnes det ikke noe ekstra-festning. Dette lager sitter mot krage og oppover følger bare pumpen. Men inni av gearhuset monteres jo det lille girhjul som er konisk på akselen. Dette forhindrer at akselen kan trekkes opp. Men: på de gamle modell finnes det ofte en stift med fjær oppi på drivakselen. Den stiften trykker akselen ned, sånt at lageren får litt trykk. Fjæren går svært tung, men stiften må være bevegelig (ruster gjerne fast). Til å sjekke det holder det med å bruke en hammer (størrelsen er nesten egal). Du må slå lett på stiften, uten sving og bare ved utnytte av hammerens egenvekt. Så føler man om stiften fortsatt "fjærer" eller ikke. Lykke til og bruk bare pakkninger som er nytt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.