Jump to content

Tæring i stålskrog

HJ

Recommended Posts

Hei.

Vi har sett litt på en 40" stålbåt som står på land som kan være et interressant oppussingsobjekt.

Problemer er rust. Det er ganske omfattende skader ( tæring ) under vannlinjen. Må nok en del sveising til.

Vi lurer derfor på om dette kan gjøres selv, evt. hvem som kan kontaktes for kontroll ( tykkelse ), om det kreves sertifiserte sveisere etc. etc.

All info mottas med takk.

Guest josten

Hei  HJ!

Eg ville i første omgang fått med meg ein som hadde erfaring frå stålarbeid for å vurdere kor omfattande rustskaden er. Overflaterust er ikkje noko problem, men er det gravrust så må du skifte plater for å reparere. Han vil sikkert gi deg råd om dette er eit prosjekt å satse på. Er det noko du vil satse på kan du eventuelt få platene kontrolert med ultralyd. Eg veit at skipsverft har slikt utstyr.  Det er ikkje nødvendig med sertifisert sveisar med mindre båten skal klassast av Veritas eller liknande. Har du litt erfaring frå sveising skulle du greie det sjølv.

http://www.metalboatsociety.com/phpBB2/index.php Her vil du finne nyttig informasjon om stålbåt.

Ta gjerne kontakt med spørsmål.

Lykke til!

Hei.

Vi har sett litt på en 40" stålbåt som står på land som kan være et interressant oppussingsobjekt.

Problemer er rust. Det er ganske omfattende skader ( tæring ) under vannlinjen. Må nok en del sveising til.

Vi lurer derfor på om dette kan gjøres selv, evt. hvem som kan kontaktes for kontroll ( tykkelse ), om det kreves sertifiserte sveisere etc. etc.

All info mottas med takk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...