Jump to content

Ardic 432DL har låst seg!@#¤

JensKH

Recommended Posts

Jeg kjøpte båt i fjor høst med en forholdsvis ny Ardic 432DL dieselvarmer. Den har fungert helt fint i vinter. Da jeg var ute med båten i forrige uke, så ville den imidlertid ikke starte. Jeg var klar over at den låser seg etter noen feilstarter, så jeg prøvde bare to ganger.

Tidligere denne uken så ville jeg teste ut varmeren. Jeg prøvde en gang, og den startet ikke. Jeg syntes ikke jeg hadde hørt noen lyd fra dieselpumpen, så jeg åpnet opp for å høre på den ved neste forsøk. Jeg så også over at alt så bra ut, og at overtemperatursikringen var trykt inn. Så tok jeg en start til. Det var ikke lyd fra dieselpumpen. Jeg vet ikke om det er noe galt med pumpen, strømtilførselen eller om logikken i ardic'en ikke ville starte den. Jeg tok så ut flammevakt og glødeplugg for å sjekke dem. De var gullende rene. Deretter renset jeg sikringen som går til kursen til varmeren for å være sikker på god nok kontakt. Så skulle jeg gjøre et nytt startforsøk, men absolutt ingenting skjedde. Da hadde Ardic'en låst seg pga for mange feilstarter, og i følge manualen så må den til en servicetekniker med et spesielt apparat som kan lese ut feilen og resette sperren. :headbang:

Dette finner jeg uhyre irriterende, og vil med dette advare andre som har, eller har planer om å anskaffe seg Ardic varmeapparat.

Men jeg har vel ikke noe annet valg enn å prøve å finne meg en servicetekniker for Ardic varmeapparat. Er det noen som vet om noen som kan ta dette i Stavanger området?

• 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 3 år senere...

Løfter denne...

Har et lignende problem med en ardic 432DL, men det er absolutt ikke liv. Det lyser i kontrollenheten inne i kabinen, men verken glødeplugg, vifte eller pumpe starter. Har rengjort flammevakt og det er uansett trolig ikke den pga at varmeren ikke engang prøver å starte. Er 99% sikker på at det ikke er et spenningsproblem, målte 14.4 V ved varmeren ubelastet riktignok (glødepluggen får ikke strøm). Overopphetingsføler er kortsluttet noe jeg regner med den skal være, så det er neppe denne heller. Trodde da at det var i elektronikken problemet sitter og begynte å søke litt rundt på nettet, og kom over denne tråden.

Er det noen som vet om noen i Trondheim-området som har en slik "resetkontroller"? Evt andre gode forslag.

Er det noen som vet om noen i Trondheim-området som har en slik "resetkontroller"? Evt andre gode forslag.

Om jeg ikke husker feil så har jeg gjort følgene ,da jeg hadde en Ardic ombord å fikk tips her på BP.Du starter varmeren som vanlig ,men med en gang den prøver å komme igang tar du ifraværandre kontaktene.Slik at strømmen kutter,ikke bare + kabelen.Men den store hovedkontakta ,da det er gjort så slår du av varmeren igjen på panelet . Venter du ca 2 minutter så setter du sammen kontakten igjen , så kan du starte opp .Dette har vi gjort på flere varmere,å det funker om du gjør dette riktig og det er det som er feilen selvsagt.Men sikkert ikke noe galt å prøve,så lenge den har feilmelding så er jo saken klar.Dette skal restarte varmeren igjen,slik at den kan komme igang igjen.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Er d nå man skal stikke fingern i jorda å kjøpe ny eber 4D? tror den passer godt inn mtp rør dim.

Stikk fingern i jorda. Unngå ergrelser. Kjøp Eberspächer 4D. Det skal jeg gjøre etter mykstart på Admiralen. Trenger minst kommende sommer for finprat. Sommerens budsjett er forlengst overskredet. Vann- og septiktanker, pluss impulskjøp av skilletrafo senket budsjettoverskuddet langt ned i det røde feltet. Og så skal jeg ha et lass finnerplater. Dette går åt skogen, som Gunga ville sagt det.

• 1 år senere...

Har også en ardic som ikke starter. Kontrolldioden på bryterpanelet lyser rødt som vanlig, men ingen tikking eller som tyder på at den prøver å starte.. Alt jeg kan måle av ledninger er kontrollert og + minus inn på varmer er ok. Satte igang dieselpumnpen med strøm rett inn på den , og den låt riktig..

Hva kan dette være? Må min også restartes? :headbang:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Har selv samme problem med en ardic varmer. Har ikke løst problemet helt, men funnet ut at den kun nekter start i varmt vær, i kaldt vær starter den uansett. Trodde det kunne være dårlige kontakter et eller annet sted, men fant ingen feil. Problemet mitt har jeg lokalisert til termostaten, den slår av strømmen i varmt vær og jeg har ikke funnet en måte å overstyre termostaten på.

Har prøvd å finne en erstatning som gjør at jeg kan opperere ardic'en 100% manuelt og droppe termostaten men har ikke lykkes så langt.

Hadde min bare gitt livstegn ifra seg så ville det vært enklere å feilsøke \prøve ting. Sliter litt når det er fulstendig dødt. Noen som vet hva førstepri for at maskinen skal begynne å pumpe diesel bortsett fra strøm da og diesel ?? Hva er den første delen av varmeren som skal starte? er det pumpen eller glødepluggen? Jeg tror pumpen :confused:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

• 9 år senere...

Henter opp igjen denne gamle tråden. 

Feilsøker på en Ardic 432dl varmer. På panelet så kan jeg skru på sånn at viften skrur seg på og det lyser grønt. Sånn som den skal. Trykker jeg den over på den andre siden så lyser bare det røde lyset men ingen reaksjon fra varmer. Ikke vifte eller noen ting.

Er det sånn at den har låst seg etter for mange start forsøk? Noen som vet hvem som kan fikse noe slikt? 

• 1 måned senere...

Kjenner ikke båtversjonen, men har Ardic i to volvo xc 70. Der styrer overopphetingssensor dieselpumpen. Når denne sensoren kutter må den byttes. Har byttet 2x. Etter siste bytte har brenneren funket upåklagelig. Så har du ikke tikkelyd fra pumpen så ville eg sjekket dette.

(I volvoen er Ardic-brenner produsert av Eber, så noen deler går om hverandre).

Stamneshagen Auto har skaffet med deler til volvo-ardicen iallefall. Volvo selger ikke smådeler...... De vil bare selge deg komplett brennkammer eller brenner....

Redigert av jerognal (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...