Jump to content

33 " skøyte

Guest LANDKRABBE

Recommended Posts

Guest LANDKRABBE

Hallo alle ramsalte sjøulker !!

Eg vurderer og kjøpe ei 33 fots kravellbygd skøyte .Den trenger omfattende restaurering og ombygging.Har en 30 hk Marna diesel, kun omstyring , ikkje gir . Er dette mulig å gjere noko med ? dyrt ? Kor mykje må ein rekne med i årlige utgifter ,olje,lakk , etc. ?Må ho slippast kvart år ?

Det er veldig vanskelig og gi deg en pris for hva det koster og vedlikeholde pr.år.

Men bruker du bare olje på skrog er det mye lettere en lakk da man slipper all sliping mellom strøkene.

Jeg regner med at du kan sette den på slipp vært 3-4 år.

Husk at når du har en trebåt som er bra er det ikke mer arbeid med den enn en plastbåt. :headbang:

Var dette til hjelp?

Til LANDKRABBE:

Hvis du ikke har lang erfaring med å pusse opp og vedlikeholde gamle båter av en viss størrelse fra før av, bør du tenke deg godt om før du går løs på dette. Å holde en slik båt sjødyktig er en livsstil og det vil kreve at du ofrer alt du har av fritid og penger de nærmeste årene.

Beklager den pessimistiske tonen, men jeg har sett alt for mange slike prosjekter opp gjennom årene som aldr har blitt gjennomført.

Lasse  :headbang:

"Den trenger omfattende restaurering og ombygging"

Vil si at svaret gir seg selv, styr klar!!

Det årlige vedlikeholdet blir bare peanuts i forhold til restaureringsjobben.

Kjøp heller ei skute som er oppe og går, og bruk tid og penger på å holde den der oppe...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Hej på dig Landkrabbe!

Les Lasse's inlegg en gang til!

Att ge sig på ett sådant prosjekt er ' hur mycket jobb som helst' !  

Jag avråder dig ikke, men du skall vare helt införstådd med att det krever veldi, veldi

mkt jobb ( och penger) ! innan du får 'henne' så som du ser henne framför dig i ditt inre!!

Tror att många underskattar både tiden o pengarna det tar att få ett 'prosjekt'

både fint o sjövärdigt!

Att få tillbaks pengar o 'investerad tid' krävs att du finner en köpare som er 'lika

galen' (om du förstår mig rett!  :headbang:) Och dom er ikke många det lovar jag dig!

Mitt råd är tenk efter flere ganger om du vill 'offre' både tid o penger på ett sådant

'prosjekt',  köp dig hellre båt som folk känner igen, och lägg ner lite jobb på ett    

sådant restaurerings prosjekt!

(att jämföra med landbakken det er enklare att finna köpare till Jaguar eller Porche-prosjekt

som 'avsomnat' än en    Lada '69   som kan vara hur fin som helst!!! )

S/Y Gunga Din

Til LANDKRABBE:

Hvis du ikke har lang erfaring med å pusse opp og vedlikeholde gamle båter av en viss størrelse fra før av, bør du tenke deg godt om før du går løs på dette. Å holde en slik båt sjødyktig er en livsstil og det vil kreve at du ofrer alt du har av fritid og penger de nærmeste årene.

Beklager den pessimistiske tonen, men jeg har sett alt for mange slike prosjekter opp gjennom årene som aldr har blitt gjennomført.

Lasse  :smiley:

Jeg kan underskrive på hvert eneste ord i Lasses "advarsel".

Denslags prosjekter er forbeholdt allsidige, netthendte folk som vet hva de går til   -   og de vil også gå lange omveier rundt den båten som du beskriver .....

mvh

Poseidon

"56 fot med rust og råte...."

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...