Jump to content

marna m3 ?


Guest LANDKRABBE

Recommended Posts

Hvis det er den motoren jeg tro, så skal den være 3-cyl. Det var en dieselmotor som Marna leverte på 1960-tallet, med 12 HK pr cylinder   -   slik at den som du nevner er 36 HK.

 

Den har lett kjennelige ventilløftere på toppen som "skrues" av den samme akslingen som sveiven sitter på, men den er svintung å starte for hånd.

 

Den har forøvrig kobling og reversering og ble ansett for å være en god og pålitelig motor  -  den gangen for ca 40 år siden......

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 6 måneder senere...

:confused:

Hei R. Pedersen!

Velkommen som ny på forumet!

Spørsmålet ditt er nok veldig vanskelig å svare på. Gamle diesler kan bli priset så høyst forskjellig, avhengig av bl.a. gangtid, overhalinger, kjennskap til historikken, kjølesystem (ferkvanns- eller saltvannskjølt) osv. Dokumenterte verkstedsoverhalinger vil f.eks. være et verdipapir.

Kan bli spennende å se hva slags svar du får her. I mellomtiden kan det være noe interessant å finne i Erfarringsdatabasen eller under kategorier! Her på sidene har mangt og mye vært diskutert tidligere også! Hva slags båt har du? Bilder?

Ønsker deg en fin sesong!

mvh

JanS m/y Gygra

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Trodde Volvo md2 og 3 var produsert av Franske Pegout. Er du sikke på det ikke er MB10a du mener ? Bensinmotoren til Marna. Den ble vel solgt som Volvo.

 

Pegout laget ikke disse motorene som du tenker på (md 17 -19- 21 -29 og32)det var Indenoor.

Md1 -2 - 3  siden md 7 - 11 -17 ble alle produsert av Marna.

 

http://www.drevia.se/datadiesel.htm

 

her er en oversikt over eldre volvo penta motorer

Link to post

Hvis motoren er den som jeg tenker på, så er hverken Peugot eller Volvo inne i bildet.

 

Da er det en god gammeldags mandalitt, en ekte norsk Marna!

 

Motorene er forholdsvis tunge av bygning, de har adskilte toppdeksel for hver cylinder og de ble levert ihvertfall med 3 og 4 cyl, muligens også 2, det klarer jeg ikke å huske i farten.

 

Omdreiningstallet kan ikke ha vært stort over 1000 rpm.

 

Motoren ble brukt i en del halvstore fiskebåter og jeg husker flere kystreketrålere som fikk dem montert inn. De hadde en fantastisk lun og fin gange, og med ordentlig lydpotte var de "bortimot lydløse".

 

Den typen som jeg tenker på er lett kjennelige med en detalj på toppen: de hadde en langsgående aksel, over ventildekslene og denne akselen dreide seg når man skulle sveive dem igang. På enden av akselen var et parti med gjenger og når man betjente ventilløfteren for start la man den inn i et spor i disse gjengene. Så begynte man å sveive, fikk opp litt fart og *plutselig* glapp ventilløfteren ned av gjengepartiet  -  og da skulle det gode rotasjonsmomentet hjelpe til med å få dem over topp....

 

- - -

 

På 1960-tallet ble dette regnet for å være båtmotorer av ypperste klasse. Hvis de er godt påpasset burde de fortsatt være fullt brukbare. Men på den annen side; hvis de er vanskjøttet, frostsprengt eller tært  -  så er de omtrent verdiløse.

 

Beklager at jeg ikke kan gi deg noen bedre "takst".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...