Guest LANDKRABBE Startet 16.August.2003 Link til dette innlegget Startet 16.August.2003 Er det en Marna som heitter M3 , har noen oppl. om denne ? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Hvis det er den motoren jeg tro, så skal den være 3-cyl. Det var en dieselmotor som Marna leverte på 1960-tallet, med 12 HK pr cylinder - slik at den som du nevner er 36 HK. Den har lett kjennelige ventilløftere på toppen som "skrues" av den samme akslingen som sveiven sitter på, men den er svintung å starte for hånd. Den har forøvrig kobling og reversering og ble ansett for å være en god og pålitelig motor - den gangen for ca 40 år siden...... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
will Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 den er ikke så ulik md 2 og 3 motorene til volvo som også ble laget av marna Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 http://home.online.no/~royjoerg/marna.htm prøv denne linken Sitér dette innlegget Link to post
R.Pedersen Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Er det en Marna som heitter M3 , har noen oppl. om denne ? Dette er første gangen jeg prøver meg her..så vi får se om jeg har hell med meg i hvordan dette fungerer. Jeg har en Marna M3 som jeg vurderer å selge..Men er usikker på prisvurdering. Har hørt at motoren skal være svært god og pålitelig. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Hei R. Pedersen! Velkommen som ny på forumet! Spørsmålet ditt er nok veldig vanskelig å svare på. Gamle diesler kan bli priset så høyst forskjellig, avhengig av bl.a. gangtid, overhalinger, kjennskap til historikken, kjølesystem (ferkvanns- eller saltvannskjølt) osv. Dokumenterte verkstedsoverhalinger vil f.eks. være et verdipapir. Kan bli spennende å se hva slags svar du får her. I mellomtiden kan det være noe interessant å finne i Erfarringsdatabasen eller under kategorier! Her på sidene har mangt og mye vært diskutert tidligere også! Hva slags båt har du? Bilder? Ønsker deg en fin sesong! mvh JanS m/y Gygra Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
will Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Trodde Volvo md2 og 3 var produsert av Franske Pegout. Er du sikke på det ikke er MB10a du mener ? Bensinmotoren til Marna. Den ble vel solgt som Volvo. Pegout laget ikke disse motorene som du tenker på (md 17 -19- 21 -29 og32)det var Indenoor. Md1 -2 - 3 siden md 7 - 11 -17 ble alle produsert av Marna. http://www.drevia.se/datadiesel.htm her er en oversikt over eldre volvo penta motorer Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Hvis motoren er den som jeg tenker på, så er hverken Peugot eller Volvo inne i bildet. Da er det en god gammeldags mandalitt, en ekte norsk Marna! Motorene er forholdsvis tunge av bygning, de har adskilte toppdeksel for hver cylinder og de ble levert ihvertfall med 3 og 4 cyl, muligens også 2, det klarer jeg ikke å huske i farten. Omdreiningstallet kan ikke ha vært stort over 1000 rpm. Motoren ble brukt i en del halvstore fiskebåter og jeg husker flere kystreketrålere som fikk dem montert inn. De hadde en fantastisk lun og fin gange, og med ordentlig lydpotte var de "bortimot lydløse". Den typen som jeg tenker på er lett kjennelige med en detalj på toppen: de hadde en langsgående aksel, over ventildekslene og denne akselen dreide seg når man skulle sveive dem igang. På enden av akselen var et parti med gjenger og når man betjente ventilløfteren for start la man den inn i et spor i disse gjengene. Så begynte man å sveive, fikk opp litt fart og *plutselig* glapp ventilløfteren ned av gjengepartiet - og da skulle det gode rotasjonsmomentet hjelpe til med å få dem over topp.... - - - På 1960-tallet ble dette regnet for å være båtmotorer av ypperste klasse. Hvis de er godt påpasset burde de fortsatt være fullt brukbare. Men på den annen side; hvis de er vanskjøttet, frostsprengt eller tært - så er de omtrent verdiløse. Beklager at jeg ikke kan gi deg noen bedre "takst". mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.