Jump to content

marna m3 ?

Guest LANDKRABBE

Recommended Posts

Hvis det er den motoren jeg tro, så skal den være 3-cyl. Det var en dieselmotor som Marna leverte på 1960-tallet, med 12 HK pr cylinder   -   slik at den som du nevner er 36 HK.

Den har lett kjennelige ventilløftere på toppen som "skrues" av den samme akslingen som sveiven sitter på, men den er svintung å starte for hånd.

Den har forøvrig kobling og reversering og ble ansett for å være en god og pålitelig motor  -  den gangen for ca 40 år siden......

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 6 måneder senere...

Er det en Marna som heitter M3 , har noen oppl. om denne ?

Dette er første gangen jeg prøver meg her..så vi får se om jeg har hell med meg i hvordan dette fungerer. Jeg har en Marna M3 som jeg vurderer å selge..Men er usikker på prisvurdering. Har hørt at motoren skal være svært god og pålitelig.

:confused:

Hei R. Pedersen!

Velkommen som ny på forumet!

Spørsmålet ditt er nok veldig vanskelig å svare på. Gamle diesler kan bli priset så høyst forskjellig, avhengig av bl.a. gangtid, overhalinger, kjennskap til historikken, kjølesystem (ferkvanns- eller saltvannskjølt) osv. Dokumenterte verkstedsoverhalinger vil f.eks. være et verdipapir.

Kan bli spennende å se hva slags svar du får her. I mellomtiden kan det være noe interessant å finne i Erfarringsdatabasen eller under kategorier! Her på sidene har mangt og mye vært diskutert tidligere også! Hva slags båt har du? Bilder?

Ønsker deg en fin sesong!

mvh

JanS m/y Gygra

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hvis motoren er den som jeg tenker på, så er hverken Peugot eller Volvo inne i bildet.

Da er det en god gammeldags mandalitt, en ekte norsk Marna!

Motorene er forholdsvis tunge av bygning, de har adskilte toppdeksel for hver cylinder og de ble levert ihvertfall med 3 og 4 cyl, muligens også 2, det klarer jeg ikke å huske i farten.

Omdreiningstallet kan ikke ha vært stort over 1000 rpm.

Motoren ble brukt i en del halvstore fiskebåter og jeg husker flere kystreketrålere som fikk dem montert inn. De hadde en fantastisk lun og fin gange, og med ordentlig lydpotte var de "bortimot lydløse".

Den typen som jeg tenker på er lett kjennelige med en detalj på toppen: de hadde en langsgående aksel, over ventildekslene og denne akselen dreide seg når man skulle sveive dem igang. På enden av akselen var et parti med gjenger og når man betjente ventilløfteren for start la man den inn i et spor i disse gjengene. Så begynte man å sveive, fikk opp litt fart og *plutselig* glapp ventilløfteren ned av gjengepartiet  -  og da skulle det gode rotasjonsmomentet hjelpe til med å få dem over topp....

- - -

På 1960-tallet ble dette regnet for å være båtmotorer av ypperste klasse. Hvis de er godt påpasset burde de fortsatt være fullt brukbare. Men på den annen side; hvis de er vanskjøttet, frostsprengt eller tært  -  så er de omtrent verdiløse.

Beklager at jeg ikke kan gi deg noen bedre "takst".

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...