Jump to content

Billig høytrykkspyler, brukendes?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Høytrykkspyleren min har tatt kvelden etter 20 år. Tenkte da å kjøpe ny, og fant en billig sak hos Elkjøp. Jeg trenger den kun for å spyle av den værste dritten på bilen om våren, og til å skylle vekk såpevann på båten før vannet blir satt på i havnen om våren (henter da vann fra medbrakt kanne).

Bilde

Den er faktisk av fabrikat KÄRCHER og koster kun kr.398,- og har følgende data:

Arbeidstrykk på max. 110 bar og effekt på 1300 watt. Den kan spyle 310 liter vann pr time (5l/min). Liten og lett for enkel transport og oppbevaring. Spylepistol og slange på 3 meter medfølger.

Dette kan vel ikke være helt bortkastede penger?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette kan vel ikke være helt bortkastede penger?

Kanskje ikke helt, men den gjør ikke mye mer nytte en hageslangen.

Av billigmodellene har coop et greit tilbud (k393). To såpedunker, rotojet og god ergonomi.

Eller har kärcherserie som starter på 1-5 plastpumpe, 6-aluminiumspumpe og 7 og høyere messingpumpe.

Hei

Kjøpte en tilsvarende for noen år siden. Den er liten og av samme merket, ser i allefall lik ut. Må si jeg ble imponert over hva den klarte å levere av trykk. I tillegg er den jo en drøm å bære, bruke og stue bort. Med ditt bruksmønster så vil jeg anbefale den på det sterkeste.

OK.

Da blir det på tirsdag først tur til optiker for nye briller, så tannlege for rotfylling og orker jeg, blir det tur til Elkjøp!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Legger merke til at den gir kun 5 liter vann per minutt. Mener at det vanlige er 11 liter per minutt med andre ord mer enn det dobbelte? Jeg er skeptisk til denne. Forøvrig er den jo av anerkjent merke og garantien er like god på en billig som en dyr høytrykkspyler. Konklusjon? Kjøp en ordentlig som f.eks den nevnte fra COOP eller klar deg med hageslangen - er jo kostnadsfri den da!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Høytrykkspyleren min har tatt kvelden etter 20 år.

Billigsaken holder IKKE i 20 år. Kanskje det er en ide med en ordentlig, dyr sak, som du har i 20 nye år?

En ting som ser sikkert, er at en til 4000 spyler MYE raskere og renere enn en til 400. Del det på 20 år, så...

(ser at jeg gir "motstridende" tips, men det er fordi jeg har vektlagt ulike momenter, alt etter behov)

Den dagen min "billige" Karcher går i stykker handler jeg maken igjen! (ca.800,-)

Min er 5 år gammel, bruker den masse, terrasse-vask, m/terrassevasker, båt bil hus etc. Aldri vært noe tull med den, pluss at den er liten og ikke så tung.

Løp og kjøp!!!

Hei.

Dette emnet engasjerte folket, ja. Men så er det vel en slik sak som alle "riktige mannfolk" har? Som jeg sa, jeg trenger den kun for å spyle av den værste dritten på bilen om våren, og til å skylle vekk såpevann på båten før vannet blir satt på i havnen om våren (henter da vann fra medbrakt kanne). Dette blir to ganger om året. At den ikke leverer så store vannmengder, er greit nok for meg og mitt bruk. Så i og med at den er fra en annerkjent leverandør, skulle jeg vel kunne ta sjansen.?

Men jeg er jo fristet til å forsøke å få liv i den gamle Electrolux spyleren min. Jeg er etter hvert ganske sikker på at det er hjelpe/start kondensatoren som har tatt kvelden, og den koster under hundrelappen pluss bensin og bompenger dersom jeg tar en tur til Elfa. Noen deler i pumpehuset (av metall) er nok slitt. Men stemplene er pusset og glir lett. Se bildet. Og platen som dytter på de tre stemplene har fått seg et spor etter kulelagrene. At noen av vannkanalene er korrodert med litt kalkbelegg er heller ikke så ille.

Så kanskje jeg heller kjøper ny kondensator og skrur sammen alle de 87 delene den gamle Electrolux spyleren nå ligger utover bodgulvet i?

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Lars H.

Har noe tilsvarende fra KEW, tror jeg det er. Marginalt bedre enn vannslangen til enkelte SMÅ ting. Ellers bare bråk uten nytte.

5l/minutt er fjerdeparten av hva hageslangen gir. For lite vann.

Lån naboens eller legg ut vesentlig mer så du får et produkt du kan være fornøyd med.

Nå spurte jeg opprinnelig om råd før eventuelt kjøp av denne lille billige spyleren, så jeg burde jo ikke begynne å argumentere for eller imot. Men for mitt bruk av spyler, er det faktisk greit at den ikke bruker så mye vann. Når jeg skal spyle vekk såpevann i båthavnen om våren før det er tilgjengelig vann der, er det greit at den bruker lite vann. Da rekker 25 liters dunken med vann jeg har dratt med meg i bilen 7 mil mer enn nok! :yesnod: Og noen ny spyler til flere tusen, er uaktuelt til mitt beskjedne bruk. Valget står mellom en liten billig spyler, reparere den gamle (som heller ikke var noen kraftkar) om mulig, eller klare meg uten.

Lars H. :cheers:

Lars H.

Finn frem til firmaet ELIS på Furuset. Da slipper du unna med halve bilturen, samt hele bomringen. De har nesten helt sikkert rett kondensator, og den koster neppe noe mer heller.

Hva jeg synes om en høytrykksspyler til 300 kr, lar jeg forbli en hemmelighet.

Suzuki

No boat needed..

Takk for tipset om Elis, de holder jo til ikke langt fra der jeg bodde før. Håper de selger til privatpersoner? Og skal jeg sette sammen den gamle spyleren med sine 87 enkeltdeler, må jeg nok gjøre det snart, før jeg glemmer hvordan den var satt sammen opprinnelig! :blush::crazy:

Lars H.

Og skal jeg sette sammen den gamle spyleren med sine 87 enkeltdeler, må jeg nok gjøre det snart, før jeg glemmer hvordan den var satt sammen opprinnelig! :blush::crazy:

Lars H.

Du som er pensjonist synes vel det er greit å ha noe å pusle med,- puslespill engasjerer jo mange. Det ville jo sikkert være morsommere å klare å reparere den gamle, men mere fornuftig...? Ja, hvis du får en kraftigere maskin. På den andre siden sier du at Kärcher'en fyller dine behov til spyler, så da er vel ikke kr.400,- allverden å risikere heller...

Når det er sagt vil jeg anbefale alle som har bruk for en høytrykkspyler å sjekke hvor mange bar en egentlig ønsker seg av krefter, for å få gjort jobben man skal utføre, før man går til innkjøp. Min erfaring er at det nok kan være fornuftig å kjøpe en maskin som helst yter fra 140 bar og oppover. Man reduserer eventuelt bare trykket ved å øke avstanden til objektet man skal spyle :smiley: Da får man en høytrykkspyler, i ordets rette forstand, som virkelig kan være en effektiv hjelp.

Det var nå mine tanker... :wink:

- "Ekte mannfolk" reparerer det de har.... :wink: - Spøk til side; den karceren tror jeg har en slik rotordyse, dvs en tynn tynn stråle som roterer rundt ut av munnstykket. Dette tror jeg ikke du vil bli fornøyd med; min oppfatning av disse er at de kun er brukbare til å fjerne maling i fra stein med..... Jeg hadde en K402 som første HT-spyler, med vanlig dyse. Samme ytelser, men litt mer vannkapasitet. Det er tross alt det som vasker.... Var i grunn fornøyd med den, (995.- kr) men ønsket litt mer futt og solgte den samt gikk til innkjøp av en 150 bar KEW. (660 l/t) Men... så enorm forskjell var det igrunn ikke, ihvertfal ikke i nærheten av de proffe vi har på jobben på 200- 250 bar. Ta det som en utfordring å få den gamle igang igjen :flag: - så kan du sikkert kjøpe noe annet fint for de 400.- minus kondensatorprisen... :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

En god høytrykkspyler er avhengig av to ting: dysen og vannmengde. Sef forklaring her.

Flott link. Forteller det meste.

Har sjøl jobbet endel sammen med HøyTrykk MidtNorge i Trondheim (www.hmn.no). Store spylere i uvettige hender kan være direkte farlig! De store spylerne med rotordyse rettet mot en 2" X 4" plank på 1 meters hold, kan få flisefokket til å skikkelig sprute!!

Har hjemme en spyler av samme type som Lars tenker å kjøpe, og den gjør jobben med bilvask, terassevask osv på en utmerket måte. MEN bruker den med omhu mot treverk!

Prøvde å ta bunnstoffet på båten, men DA kom den til kort. "Leketøy" sa broder´n.

Kommer til å låne en skikkelig varmtvannsvasker av HMN til DEN jobben. Men selv DA vil jeg være forsiktig. DET er KRAFTIGE saker. Ikke for ingenting at HMN har mottoet: "Vann som verktøy"

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Bygde en spyler på 400 bar og 50 liter i minutter, basert på deler fra høytrykk midnorge. Drevet av en 60 hk dieselmotor! (pumpen krevde 38 hk på full guffe...) Den virket noe volsomt ja...

Ble brukt til spyling under vann...

Jeg kjøpte en makan en som på bildet for akkurat ett år siden. Bare en ting å si dette er bare søppel... Motoren på min brant opp etter ca 2 timers bruk. Legg heller i litt mere penger så får du en som holder...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...