Jump to content

Billig høytrykkspyler, brukendes?

Lars H.

Recommended Posts

Til o.b.lix: Ble den brukt til not-vasking under vann??

Et verksted i nærheten her lager rammer som HMN monterer STORE vaskere og diesel / elektromotor på...

Jada, brukte den til spyling av not. Har prøvd alle "tallerker" som fantes for noen år siden til slikt, men ingen var særlig gode. Ble til slutt brukt turbodyse (det som krasher kaller rotjet). Det virket!

Nå skal være kommet noe som virker, men så sier de det alltid, og så blir det stuet vekk likevel.

Vet at en i distriktet har spesialbygd rov til dette formål.

Vi har gitt oss med denslags for lenge siden - for dårlig betalt i forhold til innsats.

Kjøper du den, kan du jo alltids bruke den til å vanne blomster med.... Selv syns jeg de fleste sånne vaskere er bare tull. Den bør etter mitt skjønn levere minst 12 liter i minuttet, med et pumpetrykk på 150 bar. Men da blir jo prisen en annen.

Jeg burde kanskje ikke si så mye om sånt, for jeg har i en årrekke benyttet profesjonelle vaskere i forbindelse med jobben. Spylerene jeg har nå gir 22 liter varmt vann (95 grader) i minuttet, og har et pumpetrykk på 200 bar. En hobbyvasker blir aldri det samme etter at man har brukt sånt utstyr.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg har en liknende Kärcher vasker, kjøpt for flere år siden for 6-700,- kroner. I tillegg så har jeg en stor Alto spyler på hjul for de mer krevende oppgavene. Men jeg bruker faktisk den lille Kärcheren mest, liten og hendig som den er. Og overraskende kraftig er den faktisk også. Så en liten spyler har så absolutt sine fordeler den også ja. Altoen har forøvrig lett for å sette seg fast når den har stått en stund, både i pumpe og i rotojet dysen, men Kärcheren har aldri vært plaget med dette. Virker hver gang!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 måneder senere...

Andre løsninger?

Du har vel plass til en fastmontert spyler nede i maskinrommet, og en fast slange liggende inni et skap. Lett å lage til, på Kärcher har de alt du trenger. Tess-slanger er mer solide, men også mye tyngre og værre å bruke.

Har en god del erfaring fra slikt, så bare gi en lyd så skal du få hjelp...

Du har vel plass til en fastmontert spyler nede i maskinrommet, og en fast slange liggende inni et skap. Lett å lage til, på Kärcher har de alt du trenger. Tess-slanger er mer solide, men også mye tyngre og værre å bruke.

Tenkte å kjøpe en spyler med 10 meter armert slange og supplere med en 3/5meter av den billige type (ikke armert), så kan tess kappe slangene og sette på en gjennomføring på den billige slangen og motsvarende kobling på den 10 meter lange som kommer på utsiden.

Alternativet er å kjøpe en spyler som har trommel på og montere trommelen inni en luke i cockpiten.

Er vel ikke akkurat gnistsikre disse spylerene men de skal jo tåle å bli dusjet så kansje de ikke er så ille allikevel?!

Dette emnet engasjerte folket, ja. Men så er det vel en slik sak som alle "riktige mannfolk" har?

Jeg har en Kränzle på 220 bar og 16 l/min og drives av en 16HK bensinmotor. Med turbodyse (ca 500 bar) blåser den av alt som heter skjell og dritt fra båten, og det på kort tid. Er den beste investeringen jeg noen gang har gjort, og kommer til å vare i 20 år for meg. Far min sin Stihl som var den største modellen han fikk for vanlig 16 amp. kurs enfas blir liksom litt knuslete. Ulempen er at den veier rundt 70kg. Ikke noe "løfteobjekt".

• 3 år senere...

Har det skjedd mye nytt på denne fronten? Noen som har gjordt noen gode kjøp?

Først hadde jeg en karcher , der kolapset pumpe. Stempelet satte seg fast. Sist så kjøpte jeg en bosch, men den har ikke imponert mye. Tungvinne løsninger, plast som brekker.

Har det skjedd mye nytt på denne fronten? Noen som har gjordt noen gode kjøp?

Tror ikke det har skjedd så mye.

Det er vel fortsatt kombinasjonen av høyt trykk og mye vann som gjør skikkelig rent.

Kjøpte en stor Kärcher for noen år siden. Tror den heter 7.85

Tilfredsstiller alle krav jeg stiller til en bra spyler.

Buster X med Yamaha 70

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...