Jump to content

Årets tur

Suzuki

Recommended Posts

Hallo ja, tenkte jeg skulle gjøre som andre, om komme med highlights fra årets flaggtokt i svenske / norske farvann.

Kom seint i gang, avgang fra Oslo ble mandag i første uken, grunnet krav om kjøleboks. Denne ble montert lørdag/søndag. Dessuten ble vanntanken satt inn, ren og fin, samt fyllt opp.

Allerede samma dagen skjønte jeg at noe var galt, ferskvannet havna i salongen... :sad:

Pumpa hadde frysi, antar jeg, må nok skiftes ut. 30 år gammal, og med et design jeg ikke kjenner igjen fra noen av dagens pumper. :sad:

Gikk for maskin nedover, konstant vind i mot, samt et og annet medlem som ynket seg og var litt "på tur" mhp. sjøsyke. Etter en natt på PAPPERHAVN, gikk turen til STRØMSTAD, vi var da på onsdagen. Starta ca 0515 fra PAPPER, sørvest ca 7-10 ms elns. Endel sjø. Mannskapet må gi tapt nesten før vi er ute av havna. Motrer til STRØMSTAD, ingen fin tur.  :nonod: :nonod:

Etter litt søvn i STRØMSTAD er vi ( jeg ) klar for underholdninga, norske båter som sloss om plassen. En periode ser det ut som om det kommer 3 båter inn for hver som går ut. Masse bra underholdning, folk rygger over dreggetau, kjefter og ordner. Riktig morro egentlig ( og litt flaut også da.. )

Etterhvert kommer en danske med en smal lang sak og vil ligge mellom meg og ei snekke. Det er ca 1,5 m plass ledig, båten hannes er ca 3 m. Istedetfor å be oss slakke på tauene, legger han baugen inn og GIR FULL MASKIN. Jeg bråvokner under dekk (SIESTA ) og hiver meg opp. Dagen etterpå ser jeg resultatet, masse fine lange striper langs fribordet.. :headbang:

Jaja - vi kommer oss da ut til KOSTER, og ankrer på KILSAND ( KOSTERHAMNEN ) Ligger der faktisk i 4 dager, går masse fine turer ( Bla a til kirka der vi giftet oss på midtsommarnatt ).

Søndag kommer en vennebåt, de har også hatt en tøff tur. Mandag klarer jeg å hive mitt siste winchehåntak på sjøen, etter litt baksting med ankorlinarullen. Vi må til STRØMSTAD for å få is. Forsøker et søk med dykkerutstyret, men det er håpløst, mudderbunn. Da jeg legger til for å få ny luft på dykkeflaskene, er ikke mitt faste mannskap med. Resultat: Spjæret rekkenett.

Deretter følger noen perfekte dager, Syd-Koster, Havstensund ( j**lig sted å ligge ) Käften, Hamburgsund og Hunnebostrand. Der blir vi en dag ekstra grunnet "nok" vind. Etter at vår vennebåt setter kursen hjemmover, møter vi Kapteinen på TRUDELUTT i havna. Hyggelig båtprat blir det tid til, samt fine turer opp til utsiktsberget. :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Deretter fortsatte vi sørover gjennom SOTENKANALEN, til SMØGEN, og deretter til LYSEKIL.

Der er det marineøvelse, og høydepunktet for meg med motordilla / maskindilla ( boys will be boys!! ) blir når det landsettes tanks og selvgående kanon på kaia i LYSEKIL kl. 2230 fra et landgangsfartøy. :cool:

Går der fra og sørover, og blir liggende på oversiden av GULLHOLMEN, der vi bestemmer oss for å vende hjemover.  Ruta hjemover blir omtrentlig den samme, ligger på andre steder, men er innom mange av de samme plassene. :smiley:

Onsdagen tøffet vi inn Drøbaksundet i et skikkelig regnvær, sikten var nede i 50-100 m på det minste. Skikkelig avslutning ble det da i alle fall. :smiley:

Hadde noen planer om SKAGEN, men det blir neste år ( kanskje ) Ettersom mannskapet ikke følte seg sterk nok i magen i perioder, ville jeg ikke ta vekk moroa med turen. Det kommer flere sommerer, og magen herdes vel etterhvert... ? :confused:

Fakta:

borte 23 døgn

distanse ca 280 nm

ting som må fikses:

Pentrypumpe

Winchehåntak

Rekkenett

Kikkerten, der innmaten har "løsna"

MVH

Suzuki  

No boat needed..

... Etter en natt på PAPPERHAVN, gikk turen til STRØMSTAD, vi var da på onsdagen. Starta ca 0515 fra PAPPER, sørvest ca 7-10 ms elns. Endel sjø. Mannskapet må gi tapt nesten før vi er ute av havna. Motrer til STRØMSTAD, ingen fin tur.  :wink: :wink:

Hei Suzuki!

Velkjent problemstilling, dette. Ved sterk SV-vind er det ikke så "koselig" å gå utenom Hvaler. på utsiden av Akerøy, videre forbi Tristeinene, Tistler, osv. på vei til Sverige.   :smiley: Det sjøer ganske bra der, vinden står rett inn!  :puke:

Et bra alternativt valg ville ha vært å gå på "innsiden" av Hvaler-øyene. Fra Papperhavn østover mot STANGESKJÆR (Kartblad B-709), videre forbi TENNESKJÆR, opp KJØKØYSUND, krysse LØPER-Renna ved BELGEN, videre østover mellom ALFEGRUNNEN og FUGLESKJÆRA, sør om RAMSHOLMEN (Kartblad B-710) og følge leden forbi SVALESKJÆRA mot TERNESKJÆRA, SØ-over forbi SLETTA, RØDSKJÆR og videre sørover forbi NORDRE SANDØY og SØNDRE SANDØY, ut(Kartblad B-711) SEKKEN.

På denne måten ville du ha vind til å seile i, men ikke sjø. Du kan seile hele veien, det er godt merket, og i høysesongen er det bare å følge "strømmen" av båter.

Skal jeg til KOSTER og det blåser friskt fra SV - går jeg alltid denne ruten, går også indre leden inn til STRØMSTAD (innsiden av Nordre- og SØNDRE LÅNGÖN og SV-over ved DANIEL (Kartblad B-711) ut sundet mellom KÄBBLINGARNA og SVARTSKJÄR VARDE, rett mot KOSTERHAVN / KILESAND.

På den turen vil du ha maks 1/2 time med direkte eksponering mot SV'en [fra REIERTANGEN - Hvaler til innsiden av TJURHOLMEN] og skipper og mannskap kan nyte turen! :smiley:

Ellers var Årets Tur fornøyelig lesning, med skildring av alle de små episodene, som tap av vinsjhåndtak og pumpe som streiket, som gjør en båtferie en minneverdig opplevelse!  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ellers var Årets Tur fornøyelig lesning, med skildring av alle de små episodene, som tap av vinsjhåndtak og pumpe som streiket, som gjør en båtferie en minneverdig opplevelse!  :smiley:

Langt på vei enig, men enkelte av disse episoden kan man være for uten. I år gikk toalett-anlegget tett. 2 timer drittarbeid før "proppen" ble funnet og fjernet. Skal spare dere for ytterligere detaljer fra den operasjonen.......  :smiley:

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...