Jump to content

Slab reef / singel line reef


Suzuki

Recommended Posts

Min JOKER S 30 er utstyrt med revemaljer, men intet system for å reve på bommen. Krokene er fjerna, av en eller annen grunn. Det følger med sjakler som man skal "tre" for å sette storseilet ned.

 

Jeg vil ( bla.a av hensyn til mannskapet, )legge opp til et revesystem fra cockpit.

 

Jeg forstår det finnes systemer for slab-reef ( hurtigrev )der man skal fram å sette i kroken, før man strammer opp igjen fallet. Dette virker litt "krøkkete" på meg. Har man fall / liner til cockpit, ordner man vel alt der, eller tar jeg feil ?

 

Har kommet over denne på nyhetssida til BARTON  Bilde en tegning på et system der man kan reve fra cockpit. Har noen synspunkter på hvordan denne vil fungere. Skal man ha dette systemet for både rev 1 og 2 trenger man vel en skinne på hver side eller ?

 

Tenkte dette med seilhåntering skal bli vinterens prosjekt. Fall til storseil, samt reveliner vil bli trekt til cockpit. Jeg setter en winch på hyttetaket på BB side, og får mer "moderne" men ikke minst mer sikker seilhåntering ( spes i hardt vær )

 

Regner med at det er såpass mange som "må" ha siste skrik i avlastere, selftail wincher etc, slik at jeg klarer å skaffe litt brukt utstyr. Gi meg tips her om noen vet om noe slikt ..

 

Innspill ønskes

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post

fordelen med skinna er vel at du kan få korrekt vinkel på halinga, som naturlig varierer innenfor 30-45 grader avhengig av utstyr...?

Mulig en reveanordning med en line foran og en bak, lik den du beskriver, er like god. Blir litt liner da, med 2 rev i storen, ( for ikk eå snakke om de med 3 rev.. ?

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Selv har jeg har alle fall og reveliner ført til cockpit og en løsning hvor jeg må sette revemaljen på kroken ved masten. Og ja, dette er litt  "krøkkete".

Jeg vurderer enten å bytte til lengre reveliner og noen blokker slik at jeg kan ta et rev med en line, eller separate liner og blokker til de forreste maljene men da blir det to liner å holde styr på ved reving og totalt fire reveliner å holde orden på i cockpit/ruftaket. Uansett så slipper en turen frem for å hekte på, som regel er det jo litt røfft når det skal settes et mindre rev og jeg kunne godt tenkt meg å slippe et slikt stunt, ihvertfall når er ute alene.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
  • 2 uker senere...

I denne sammenhengen er det også interessant å få vite hvor aktuellt det faktisk er å "bunnreve" en BALLAD ( JOKER )

Hvis det normalt er aktuellt å ta bare et rev, kunne det være interessant å legge opp til singelrev på rev 1, og kroker på 2`er revet.

Synspunkter ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Kanskje diskusjonssiden Norsk Ballad Klubb, http://homefree.freewave.no/~s147879/,  er stedet for å få svar på 'hvor aktuellt det faktisk er er å "bunnreve" en BALLAD'.

 

Ellers er det kanskje slik at når du virkelig trenger å ta det siste revet er når du har mest behov for 'singelrev'. Det er jo da det er minst trivelig å krype frem for å hekte på kroken.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post

Hei!

Jeg har en 36' båt som hadde to rev med single reveliner når kjøpte den. Jeg syntes ikke det fungerte særlig bra.... Hos meg sto blokkene på skinner både akter og forut på bommen. Jeg flyttet aldri på blokkene bak. Forut var problemet at "draget "må være ca 45* framover og ned for å holde forlik og underlik stramt. Hos meg var revemaljen kanskje 8-10 cm fra masteliket. Selv om blokkene sto på skinner kom de ikke langt nok fram og dermed ble fasongen på seilet helt gal... Jeg har derfor valgt å benytte faste revekroker forut ved masta og reveliner akterut.  Dette kan selvfølgelig være annerledes på andre båter. Plasseringen  av revemalja i seilet og bombeslagets utforming er tydeligvis vesentlig.......

 

Jeg er skeptisk til "prinsipptegningen" du viser fra Barton. Å reve seilet med reveline gjennom en blokk festet på siden av masta må gi en forferdelig belastning på reveline og malje dersom bommen senere slippes ut på lens??

Athene

Link to post
  • 1 måned senere...

har snakket med flere som hevder revekroker foran, reveliner bak og skikkelige jackstays og seletøy er den mest anvendelige løsningen over tid. Da kan man også beholde fall og bomløft på masta, evt. noen nye avlastere der istedetfor de gammeldagse "pullertene".

 

Omkvedet fra flere er at blokkplassering, vinchplassering etc. ikke blir så godt tilpasset som på en seriebygd båt, med tilsvarende risiko for kiling av tau etc. Og da mangler kanskje nødvendig utstyr / trening for å gå opp på dekk...?

 

Ønsker flere tips her..

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Bor på Frøya Trøndelag, og det er som oftest nok vind her. Det første jeg måtte fikse etter at jeg kjøpte båten var en skikkelig reveannordning. Båten er en IW 31 ifra midten av syttitallet, som orginalt var utstyrt med rullerev på bommen. Ettersom jeg har fullspilet storseil så kunne jeg ikke bruke dette, dessuten er det noe knøl å holde på med.

Vurderte single reef og andre måter å reve på, men kom fram til at kroker og reveliner er det enkleste. Dette fordi at det ikke er noe som kan "kile"seg, det er jo slik at jo flere blokker, jo tregere blir alt.

Kjøpte 2 blokker + 2små kryssholdt som jeg poppet fast på bommen, på hver sin side. Husk å beregn vinkelen til revemaljene før du popper fast.

Dette viste seg å fungere fint, bruker bare minutter å reve. Joker er jo en lignende båt, så 2 rev skulle holde.

Link to post

Når jeg fikk den båten jeg har nå, hadde den et sinnrikt system med tre rev, alle ledet til cockpit. Ble tilsammen 6 liner å holde styr på. Sammen med Cunningham, ble det et salig virvar ved foten av masta. Var også veldig vrient å bruke, og seilet sto ikke godt. Har nå rigget til to rev med kroker i halsbarmen og to liner inne i bommen gjennom revemaljene. Disse er ledet til cockpit. Ble meget bra, og seilet står bedre med rev for nå er det festet i sine "opprinnelige" punkter..

 

Prosedyre:

Teit opp bomløft.

Opp i vinden.

Slipp på fallet.

Krok på seilet.

Fall av.

Teit opp rev.

Slakk bomløft.

 

Det går nesten raskere å gjøre det enn å bekrive det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

takker for innspill.

Har fått fler kanter at dette med ettermontert hurtigrev lett blir tuklete.

Blir nok til at jeg setter en webbing gjennom fremre revemaljer, samt ringer i begge ender av denne. Bolten på skjøtebarmen utstyres med store sjakler, der ringene "klikkes" innpå. Så kan man i ro og mak stramme revelinen bak, og heise opp igjen fallet.

Tror det blir min løsning

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...