Jump to content

Yamaha 225 v6 impeller


Sweedo

Recommended Posts

Har en yamaha 225.

På første turen i år kjørte eg i 5 minutter før alarmen ulte og turtallet sank.

etter 5 minutt forsvant alarmen og eg kjørte tilbake til havna da alarmen igjenn gjekk..

den eine toppen var ganske varm og den andre var lunken..

Eg veit at motoren blei startet 2 ganger i vinter, tørt!!

er det mulig at impelleren er gåen? ser på det som sannsynelig, men hvorfor ble kun den eine toppen varm?

Er det mulig at deler av impelleren har blitt med i systemet og blokkerer gjennomstrømmingen av vann?

skal opne uv huset når eg har fått en ny på plassen..

 

Hvem har slike impellere?

 

OH

Link to post

Impelleren burde kunne skaffes hos enhver Yamaha forhandler , kansje hos andre forhandlere også .

( tror du skal ha, dele nr.6E5-44352-00-00 , brukt på 115 > 250 hk )

 

Siden motoren har blitt starte tørt bør du kansje også bytte pumpehuset, 3 sekunder tar livet av impelleren hvis den ikke går i vann, kan bli rimelig varmt for pumpehuset også :nono: .

 

Men ikke ta alle sorgene på forskudd , demonter undervanns huset og se hvor ille det er før du bestille deler , impelleren bør du bytte uansett ,men hvis den fremdeles er "hel" er det heller ingen deler som kan blokkere videre opp i motoren :wink: .

 

Kjenner ikke noe til Yamaha, men på de fleste V motorer er det en termostat pr sylinder rekke + en fjærbelaste trykk ventil ( for å holde et vist trykk på kjølevannet ) , sjekk begge deler for slitasje,korrosjon eventuelt slappe/skadet fjær , bytt hvis nødvendig ) .

 

Lykke til

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Yamaha sender deler på dagen, bra service der. Bruk din leverandør eller gå direkte på importør.

 

Impelleren ryker tvert dersom den tørrkjøres, fikk du opservert vannstrålen (kontrollstrålen)mens motoren gikk? Dersom vanntrykket er dårlig så blir motoren varmere på den ene siden av V-blikka.

 

Dersom det er første gang du demonterer undervannshuset på en 225Hk Yamaha så anbefaler jeg at du får med deg en som har gjort dette før. Det litt prakk dette med gearstangen.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Thermostatene sitter på toppen av hver sylinderrekke (i senter)

Det er vel en solid jobb dette (Impellerskifte altså)

 

Så vidt jeg har hørt må du ha av hele powerheaden for å komme deg ned

 

Fikk en katalog fra Fuglevik Båtservice (her i området) her om dagen

Den het Båtutstyreren.

Der har de det ihvertfall.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Kjenner ikke til prisen på Yamaha deler , men jeg kan hjelp til med plasseringa termostat .

Her har du en link til Yamaha sin online delekatalog .

 

Vil anta at termostaten sitter oppe på toppene eller oppe inne i V en på blokka .

 

er pumpe hus "rimelige" saker,og er dei lette å skifte i samme operasjon som impelleren?

For å skifte pumpehuset er det samme jobben som å skifte impeller ( impelleren er inne i pumpehuset ) .

Er ikke sikker du må skifte det , du må sjekke det når du tar det av, kan ha blitt deformert av varmen .

 

 

 

Fant noen priser hos Eurofritid.no , dette er "pirat" deler ifra Mallory ??

 

Impeller 9-45609 = 274,- kr

Komplet kit 9-48603 = 1113,- kr ( impeller , skruer ,pakninger, innvendig pumpehus )

 

Arne Kjetil

Link to post

Vanlig gearolje til utenbordsmotorer

 

Minnes at det går fire tuber, men ta med deg et par ekstra.

Veldig kjedelig å sitte der å finne ut at du trengte en til :lol:

 

Det har jeg gjort engang.

Gjorde ikke saken bedre at kompisen bare skulle spise ferdig middagen før han kunne reise å kjøpe en til for meg :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Vanlig gearolje til utenbordsmotorer

 

Minnes at det går fire tuber, men ta med deg et par ekstra.

Veldig kjedelig å sitte der å finne ut at du trengte en til :lol:

Jeg kjøper gearolje hos Reginol Trading på Furuset i Oslo. Koster 190,- for fem (5) liter! Bruker 1 liter på en 115hk og tre/fire dl på hver av de andre to motorene så hadde blitt et anseelig antall tuber til høy pris! Fire liter to-takts olje koster 176,- merke Texaco. Penger spart er penger spart og så har jeg mere penger igjen til nye dippedutter. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Der kjøper faktisk jeg oljen min også :yesnod:

 

Men gearoljen har jeg kjøpt på tuber der også.

Kjøper du den på kanne der?

 

Hva bruker du til å få den på da?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Der kjøper faktisk jeg oljen min også :yesnod:

 

Men gearoljen har jeg kjøpt på tuber der også.

Kjøper du den på kanne der?

 

Hva bruker du til å få den på da?

Kjøpte for en del år siden gearolje på en en-liters pumpeflaske fra OMC (Johnson/Evinrude). Denne har en slange fra pumpeflasken og i enden er det gjenger som passer alle motorer (I alle fall de jeg har prøvd som: Honda, Johnson, Yamaha, Tohatsu og Suzuki). Skrur den fast i nedre hull på undervannshuset og pumper i vei. Alltid fulle gearhus, lite søl og billig! :flag:

 

Kjøper også olje til bilene der!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

har brukt noe slikt på et verksted en gang.

Fungerte bra det.

Men trodde ikke det var noe den allmenne båtbruker kunne få tak i til rimelig pris.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Er det samme pumpehus på alle desse 225 motorene?

Eg veit ikkje kva motoren heiter,fikk beskjed om å finne ut om det er en a b eller d motor??? :eek:

Har prøvd å sjå forskjell på dei forskjellige pumpe husa på online deleboka,men dei er lo prikk like!

Finner ikkje motornr da motoren blei slipt ned å lakket i fjor.. han tenkte vel ikkje på at ein trenger deler med kvart..

Fant denne infoen på motoren..

90 modell (blei eg fortalt)

på klavene på feste står det 6G50 på vs og 6G501 og -1 under siste nr..

På innsuget bak forgasser mot blokka står det 6K700

På forgasserene står det 6K701

Og toppene 6K700

motoren er en v-6 2596ccm

den har 6 forgassere (ikkje inj.)

På "bunnpanna"(der du fester lokket) står det 6E503 og Y2 litt etter..

 

Håper det er nok til å finne ut kva motor det er..

 

Oscar

Link to post

Et godt tips er å bytte gearoljen når undervannshuset er av. Det er mye lettere å få den inn uten klin med liggende undervannshus :)

 

Er det ikke samme impeller på alle Yamaha 2.6 da ? Jeg har en '87 200hk, det er SVJV omtrent identisk motor. Fikk aldri spørsmål om noe mer info da jeg kjøpte impeller sist.

 

Jeg får ihvertfall opp samme varenr. på min '87 200hk som på din '90 225hk, nemlig 6E5-44352-00-00.

Link to post

Har bladd igjennom delekatalogen ifra Sierra Marine , ser ut til at det er et skille ved 1991 .

Før 1991 ( inkludert 1991 ) skal bruke 18-3310 = Yamaha 6G5-W0078-01-00

Etter 1991 ( ifra 1992 )skal bruke 18-3395 = Yamaha 61A-W0078-01-00

 

Utifra bildene ser det ut som om det er en liten forsell på innleggskoppen ( leppa ), impeller og pakninger og slite plate er like .

 

Bilde

Bilde

 

Tar ikke noe anvsvar for eventuelle feil :smiley: , sjekk delene du har , kontroller imot forhandler .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Se nøye på den rustfrie innleggs koppen ( begge har en liten "bulk" på utsiden, på den ene er den oppe, på den andre er nede ), hvilken har du ??.

 

Hvis du har den på bildet 18-3310 skal du ha hus nr 6E5-44311-00-00

Hvis du har den på bildet 18-3395 skal du ha hus nr 61A-44311-00-00

 

Tror forsellen på de 2 er hvordan "koppen" er feste til huset .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Et godt tips er å bytte gearoljen når undervannshuset er av. Det er mye lettere å få den inn uten klin med liggende undervannshus :)

mumle mumle

Noterer meg at jeg aldri skal kjøpe motor av jkirkebo :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hva er galt med å fylle huset med olje liggende da...

 

Gjør følgende:

 

1. Tapper ut gammel olje med huset vertikalt

2. Fyller på 3.5 tuber med huset horisontalt.

3. Setter i plugg nede, løfter det opp for å se om det renner ut oppe.

4. Om det ikke renner ut, ta ut plugg og ha på en kvart tube til. Gå til steg 3.

5. Når det renner ut, la det renne ferdig og sett i plugg oppe.

 

I motsetning til følgende:

 

1. Tapper ut gammel olje med huset vertikalt.

2. Fyller på første tube med huset vertikalt.

3. Prøver å bytte tube uten at hele forrige tube renner ut, skjelden 100% vellykket :(

4. Gjenta 3 med minst 1 tube ekstra pga. alt som renner ut.

5. Når det renner ut oppe, sett i plugg oppe.

6. Prøv å sette i plugg nede uten at alt for mye renner ut.

 

Den liggende metoden medfører minimalt med søl samt at man får brukt opp omtrent alt i tubene. Den stående metoden medfører mye søl og mye rest på tubene samt minimun en tubes ekstra forbruk. Det er ihvertfall min erfaring...

Link to post

hehe tydeligvis

Trodde han fleipet jeg da :eek:

Og svarte deretter.

 

Det går jo tydeligvis greit det.

Men jeg synes det høres noe tungvint ut.

 

Synes jeg ser for meg han med Yamaha 225 som demonterer hele motoren for å spare en halv tube gearolje. :lol:

Av med powerhead ned med stamme etc.

Skal vi si ca 10-20 timer arbeid mot en halvtime ellers?

 

Fordelen må jo være at skruene kanskje ikke sitter så hardt når man virkelig trenger å ha de av da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Synes jeg ser for meg han med Yamaha 225 som demonterer hele motoren for å spare en halv tube gearolje. :lol:

Av med powerhead ned med stamme etc.

Skal vi si ca 10-20 timer arbeid mot en halvtime ellers?

???

 

Man må da ikke demontere motoren for å ta av undevannshuset!

 

Det er 7 stk. bolter som fester undervannshuset til midtseksjonen. Det er bare å skru de ut (den ene sitter under sinanoden så den må også demonteres) og trekke huset ned. Tar _maks_ 10 minutter. Jeg tar alltid av huset hver vinter og lagrer det inne. Så får jeg sjekket impelleren for slitasje og skader også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...