Batdilla Startet 16.August.2003 Link til dette innlegget Startet 16.August.2003 Stor dag for undertegnede i går. Etter mange måneders arbeid er endelig Selco'n klar. Samme dag som den var klar, altså i går, bar det rett avsted til Mjøsa for testing. Det meste fungerte greit. Noen mindre barnesykdommer må man regne med. Det største "problemet" så langt, er at båten legger seg over mot høyre side når man kjører rett fram, så snart hastigheten passerer 20 knop. Det virker som den oppfører seg normalt når den svinger, men et eller annet gjør at den legger seg temmelig mye mot høyre når det begynner å gå unna og man kjører rett fram. Det er ingenting vektmessig som skulle tilsi at den gjør dette. Har til og med flyttet bensintanken til motsatt side og plassert både fører og passasjer på motsatt side, men uten merkbar forskjell. Noen som har en teori om hva dette kan være og hva som evt. kan gjøres med det? Bilder og mer erfaringer ifbm dobbeltbunnen kommer litt utpå høsten. Pga at det tok såpass med tid å få klar Selco'n, blir det dessverre ikke noe sjøsetting på Sjømannen i år. Får heller ta det igjen neste år. Hvis det ikke dukker opp andre prosjekter da som stjeler tiden jeg burde brukt på Sjømannen - en fin trebåt står også på ønskelisten... Forøvrig er vi på vei til Brekkestø i skrivende stund. Skal være der denne uken for å la Selco'n få smake litt saltvann. - Selvsagt iført vimpel. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.August.2003 Link til dette innlegget Svart 16.August.2003 Hmm.. Kan det være propell rotasjonen? Skal vel normalt være små finner som motvirker det, men siden avviket øker med farten er det alikevel en mulighet som slår meg. Er det så mye at det er sjenerende, kan trimflaps kanskje være en måte løse det på, uansett hva årsaken måtte være. Kjekke å ha også ved vind/strøm og feilplaserte passasjerer/bagasje. Gratulerer uansett med sjøsettingen, det er vel enda litt igjen av sesongen på Mjøsa så du får duppet deg litt i år du også. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Batdilla Svart 16.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2003 Hmm.. Kan det være propell rotasjonen? Skal vel normalt være små finner som motvirker det, men siden avviket øker med farten er det alikevel en mulighet som slår meg. Er det så mye at det er sjenerende, kan trimflaps kanskje være en måte løse det på, uansett hva årsaken måtte være. Kjekke å ha også ved vind/strøm og feilplaserte passasjerer/bagasje. Gratulerer uansett med sjøsettingen, det er vel enda litt igjen av sesongen på Mjøsa så du får duppet deg litt i år du også. Erik. Dette med krefter forårsaket av propell rotasjonen er også eneste forklaringen jeg med min spede erfaring kan komme opp med. Men jeg synes det er litt merkelig at båten legger seg over såpass mye allerede ved noen-og-tyve knop. Tidligere eier påstod at båten er god for over 40 knop med en annen propell som fulgte med. Jeg har såvidt snuset på 30 knop, men da turte jeg ikke mer. Båten er ikke akkurat helt optimal å kjøre når den legger seg over like mye som når man gjør en krapp sving. Ja, dupping skal det bli. Kommer til å benytte alle mulige anledninger til å få så mange nautiske mil på baken som mulig. Regner med en frisk start denne uken med mange fine turer rundt i skjærgården ved Brekkestø. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.August.2003 Link til dette innlegget Svart 17.August.2003 Ta for all del ikke mitt forslag for god fisk, det var bare noe som slo meg en sen nattetime, men min erfaring i båtlivets gleder (og bekymringer) er ca like ferske som dine, så få noen kvalifiserte svar fra noen med erfaring fra dette før du går til drastiske modifiseringer. MEN : Jeg har selv gode erfaringer med å montere på trimflaps, selv om jeg ikke har opplevd dine symptomer på kroppen. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bliss X Svart 17.August.2003 Link til dette innlegget Svart 17.August.2003 Velkommen på sjøen Batdilla! Og til dere som måtte befinne dere i nærheten av Brekkestø: Vær på vakt! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2003 Link til dette innlegget Svart 17.August.2003 Har du riktig tilting på motor? Det kan bli ubalanse om motoren er tiltet for lavt eller høyt! Per Chr. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 17.August.2003 Link til dette innlegget Svart 17.August.2003 En kompis av meg hadde noe av samme problemet med en lignende båt, bare det at den la seg til begge sider alt etter hvor man beveget seg i båten. Virket nesten som den gikk å balanserte på kjølen, dette løste vi ved å heise motoren opp høyere på hekken etter det gikk båten stabilt og fint. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 17.August.2003 Link til dette innlegget Svart 17.August.2003 Stor dag for undertegnede i går. Etter mange måneders arbeid er endelig Selco'n klar. Samme dag som den var klar, altså i går, bar det rett avsted til Mjøsa for testing. Det meste fungerte greit. Noen mindre barnesykdommer må man regne med. Det største "problemet" så langt, er at båten legger seg over mot høyre side når man kjører rett fram, så snart hastigheten passerer 20 knop.Høyre??? Hva er det?? Jaja, Du har virkelig fortjent en tur på vannet nå Batdilla Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Gratulerer med svært velfortjent sjøsetting Dilla!! Ville prøvd det Brumle foreslår, dette har også gunstig innvirkning på plane-egenskaper og toppfart... Normalt kan man løfte den så mye akterspeilet tillater. (Går ut fra at du har sjekket at motoren står vinkelrett og midt på kjølen). Motoren har også et justerbart anode-ror. Dette skal vel egentlig bare kompensere for at båten drar til siden, men det kan kanskje være verdt å prøve ut om det har noen innvirkning på ditt problem. (Hvis du ikke allerede har det så får du tomme-verktøy får du på Biltema i Arendal, kan være lurt å kjøpe et pipe- og fastnøkkel-sett når man har US-motor.) Håper dere får noen fine dager i Brekkestø! Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Brumle har nok rett. Heis motoren din opp ved å bygge under festene, slik at kavitasjonsplaten ligget jevnt med bunnen av båten. Ved full fart skal kavitasjonsplatens overside ligge over vannet når båten går for fullt, mens undesiden skal være i vannet på samme hastighet. Ha det fint i Brekkestø. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Batdilla Svart 25.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Da er vi hjemme igjen etter noen flotte dager på Brekkestø og farvannene deromkring. Om ikke så mange, så ble da noen makrell med hjem. La ikke merke til noen vimpler - men det er mulig andre har lagt merke til meg Enten i sinnssyk lav hastighet (Ukjent farvann, he, he...) eller i ferd med å foreta noen sinnssyke manøvre (Har snart pløyd meg igjennom teori for båtførerbevis og melder meg snart opp til prøve). Fikk en ufrivillig dag med landligge hvor startermekanismen måtte av for skifting av snor og påsetting av returfjær som hadde hoppet over. Ellers ble det cruising for alle penga. Ble etter vært ganske godt kjent i Blindleia rundt Justøya. Målsetting var en tur til Kristiansand, men det satte havariet med snora en stopper for. Da vi kom fram første dag fikk vi oss en overraskelse: Planen var å sette ut båten fra Brekkestø, men det viste seg for at det ikke fantes egnet plass for dette. Det nærmeste vi fant var ei havn ved Lillesand. Så da ble det å sette ut båten der, Dillerinnen kjørte tilbake til Brekkestø med bilen, mens Batdilla stod med et draft i hånden og skulle finne fram sjøveien via den mye omtalte Blindleia. Var ikke akkurat høy i hatten da. På Mjøsa holder det stort sett at man vet hvordan kan skal forholde seg til andre båter. Men her dukket det opp ting jeg ikke var forberedet på - lese og forstå kart, synlige og skjulte skjær, osv. Jeg kan love at det var en temmelig forsiktig Dilla som tøffet seg utover. De fleste, hvis ikke alle, barn med ei jolle og litt lokalkunnskap ville glatt dratt fra meg. Men jeg kom da fram etter hvert... Nå har jeg tenkt å prøve å finne ut av problemet med vridning. Litt mer opplysninger om problemet: Selger fortalte at båten gjorde rundt 34 knop med vannski propellen som sitter på. Og så fikk jeg med en annen propell som skulle gi en fart på litt over 40 knop (+/- selvfølgelig - målt med trykklogg...). Det virker ikke som dette kan være så feil. Som nevnt, har jeg såvidt sett 30 tallet på knopmåleren, men da fant jeg det fornuftig å dra av litt. Det som forundrer meg, er at motoren har ikke vært av båten siden jeg kjøpte den. Den sitter montert på akkurat samme sted som da selger brukte den. Vektmessig er det heller ingen endringer av grøvre sort. Bortsett fra bunnen hvor skummet er erstattet med "en ordentlig" bunn, sitter det samme montert i båten nå som tidligere. Veide forøvrig båten og med motor, full tank og det vanlige stashet ombord, veier den akkurat 350kg. Har du riktig tilting på motor? Det kan bli ubalanse om motoren er tiltet for lavt eller høyt!Har begynt å eksperimentere med dette nå. Tiltet motoren et hakk lengre ut fra akterspeilet. Det resulterte i at båten planet tidligere, men ikke noen nevneverdig forskjell mht til vridningen. Det ser også ut som at vridningen ikke er hastighetsavhengig - det virker som vridningen begynner noen knop over planingshastighet, uansett om den planer i 14 knop eller i 20 knop. Grunnen til at jeg har begynt i denne enden, er at tiltingen er det eneste som kan være endret siden jeg hentet båten. Selger sa motoren var fin slik den da satt. En dag i påska forsket jeg og en kamerat på litt forskjellig rundt motoren og tok bl.a. av pinnen som låser tiltingen. Da vi skulle sette det fast igjen kom vi på at vi ikke hadde merket oss hvordan det opprinnelig satt. Med min spede forståelse av påhengsmotorer mente jeg den rette veien å prøve seg var å tilte mer ut fra akterspeilet. Mener å ha fått med meg at kavitasjonsplata skal være noenlunde parallell med vannlinja på båten. For meg så det ut til å bli mer i parallell ved å tilte motoren ut. Høres dette fornuftig ut? En kompis av meg hadde noe av samme problemet med en lignende båt, bare det at den la seg til begge sider alt etter hvor man beveget seg i båten. Virket nesten som den gikk å balanserte på kjølen, dette løste vi ved å heise motoren opp høyere på hekken etter det gikk båten stabilt og fint.Jeg har forsøkt med "unormalt" mye vekt på babord side av båten - full tank, 2 reservekanner og meg selv - men likevel vrir den seg mot styrbord side. Det eneste jeg oppnår med kontravekt på motsatt side er at den tåler noen knop mer før den vrir seg. Jeg har vondt for å forstå at årsaken er monteringshøyden på motoren. Da burde det vært slik hos tidligere eier også (Som forøvrig har emigrert til Estland og ikke er å få i tale). Som en siste løsning er dette noe som kan prøves, men jeg håper forklaringen er å finne et annet sted. Hvordan justeres anoderoret? Tittet såvidt på det her en dag og jeg la ikke merke til noe som skulle tilsi justeringsmuligheter. Hvilke retning kan dette evt. justeres? Men, heller ikke dette har vært rørt siden jeg kjøpte båten... Forstår ikke dette, jeg. Skal jeg tro selgeren, og det ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre - det er bra sprut i kombinasjonen og jeg ser ingen grunn til å tvile på at båten er god for mye mer enn 30 på knopmåleren, må noe ha forandret seg siden jeg hentet båten. Det første som slår meg da, er ikke at monteringshøyden er endret. Og det er så markant at det er ingen tvil om at noe må være feil. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Hvordan justeres anoderoret?Velkommen tilbake Dilla!Mystisk sak dette her. Anoderoret kan justeres ved å løsne en bolt som sitter under et rundt plastlokk på oversiden. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 25.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Mystisk sak dette her. Anoderoret kan justeres ved å løsne en bolt som sitter under et rundt plastlokk på oversiden.Ja, enig i at dette virker mystisk. Håper at noen i den harde kjernen av påhengsbrukere kan komme med noen tips. Dette med tilting skal jeg forske videre på til helgen. Plastlokket har jeg sett, så da bør det gå greit å evt. endre på anoderoret - men jeg har liksom ikke helt den store troen på at dette vil løse problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Jeg tror nok heller svaret ligger i konstruksjonen. Når denne Selco'en ble bygget, var det vanlig å se dem med 18 Evinrude eller 20 Merc. Det var viktig for fabrikken å få båten opp i plan med liten motor. Derfor er båten veldig flat i bunnen. Videre er det lite forskjell i reis fra midten av båten til akterspeilet. Med større motorer og økende fart vil båten ikke ha noe minskende reis til å stabilisere den, og den vil legge seg på enten den ene eller den andre bunnflaten. Det var vel bare Bror With som fikk dette ordentlig til. 12-foteren planet med 9.9, og gikk så det luktet svidd med 50. Tro meg. Jeg har prøvd. En direkte hårreisende opplevelse. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Batdilla Svart 25.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Jeg tror nok heller svaret ligger i konstruksjonen. Når denne Selco'en ble bygget, var det vanlig å se dem med 18 Evinrude eller 20 Merc. Det var viktig for fabrikken å få båten opp i plan med liten motor. Derfor er båten veldig flat i bunnen. Videre er det lite forskjell i reis fra midten av båten til akterspeilet. Med større motorer og økende fart vil båten ikke ha noe minskende reis til å stabilisere den, og den vil legge seg på enten den ene eller den andre bunnflaten. Det var vel bare Bror With som fikk dette ordentlig til. 12-foteren planet med 9.9, og gikk så det luktet svidd med 50. Tro meg. Jeg har prøvd. En direkte hårreisende opplevelse.Angående motorstørrelse: Jeg har lest om en god del som har brukt 40hk motor på denne båten. Litt merkelig at flere velger en såpass stor motor hvis den ikke kan utnyttes pga skroget. Hmm. Med nåværende tilting (Kavitasjonsplate omtrent parallell med vannlinja på båten), velter båten seg over rundt 15-16 knop. Det virker da merkelig om skroget ikke skal tåle mer enn 15-16 knop? Fant et innlegg hos BM som indikerer at 13 foteren bør være god for ihvertfall det dobbelte av 15-16 knop. En tanke slo meg: Jeg mistenker forrige eier brukte båten primært som vannskibåt. Kan det tenkes det har avgjørende betydning at det hang en på vannski bak og at båten da kunne kjøres mye fortere uten at den veltet seg over? I så fall forklarer ikke det problemet, men det forklarer hvordan selger kunne hevde å ha kjørt vesentlig fortere enn det som jeg synes er forsvarlig. Jeg har også grublet litt på trimflaps. Kan det tenkes at problemet kan løses på en bra måte med trimflaps? Enten faste eller hydrauliske? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Stiller meg noe tvilende til Krapyls forklaring om bunnreis, dette skulle først og fremst føre til overplaning, noe som til en viss grad kan kompenseres ved å tilte ut motoren. Har du mulighet til å ta et nærbilde av hekken bakfra og fra siden slik at vi der hvordan kavitasjonsplaten ligger ift bunnen samt bunnfasongen akter? En annen ting som jeg knapt tør nevne..., er det noen mulighet for at bunnen har blitt deformert under støpingen, f.eks. at den stod på henger og at rullene presset bunnen opp i visse områder. Ser bunnen symmetrisk ut? Har heller ingen stor tro på at trimfinnen vil hjelpe, men så lenge årsaken er ukjent kan det være verdt å prøve. Du kan jo justere den mens båten ligger på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 25.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Har du mulighet til å ta et nærbilde av hekken bakfra og fra siden slik at vi der hvordan kavitasjonsplaten ligger ift bunnen samt bunnfasongen akter?Nærmeste sjanse er til helgen. Skal se om vi får tatt den på land og snappet noen bilder.En annen ting som jeg knapt tør nevne..., er det noen mulighet for at bunnen har blitt deformert under støpingen, f.eks. at den stod på henger og at rullene presset bunnen opp i visse områder. Ser bunnen symmetrisk ut?Tanken om deformering har også ligget i bakhodet mitt, men jeg har ikke turt å tenke tanken helt ut. Dette er den aller siste muligheten jeg ønsker å forfølge. Hvis dette viser seg å være tilfelle etter alt arbeidet med bunnen, kommer båten til å gå opp i fyr og flamme ganske umiddelbart. Skal se etter dette neste gang båten er på land. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 En annen ting som jeg knapt tør nevne..., er det noen mulighet for at bunnen har blitt deformert under støpingen, f.eks. at den stod på henger og at rullene presset bunnen opp i visse områder. Ser bunnen symmetrisk ut? Jeg har også tenkt på noe i samme bane, men har ikke turt å nevne det. Kan det at skummet er fjernet ha gitt bunnen dårligere stabilitet i skroget, slik at den faktisk deformeres under hurtig gange? Er det mulig at det er en forsterkning av bunnen som må til for å få den så stabil som det trengs? Jeg håper jeg og Ingar tar feil, og at du finner en enkel løsning dilla. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Batdilla Svart 25.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Jeg har også tenkt på noe i samme bane, men har ikke turt å nevne det. Kan det at skummet er fjernet ha gitt bunnen dårligere stabilitet i skroget, slik at den faktisk deformeres under hurtig gange? Er det mulig at det er en forsterkning av bunnen som må til for å få den så stabil som det trengs?Jeg mener å kunne hevde at det er temmelig stivt etter oppbygging av bunnen. Først ble den lille kjølen som er innvendig (En 5 cm. dyp på det dypeste) fyllt helt igjen med en blanding av glassfiber og polyester. Deretter fikk hele bunnen et ekstra lag med glassfiber, slik for sikkerhets skyld. Oppe på dette er det 2 langsgående stringere i 12mm finer som går hele veien fra baugen til de ender som avstivinger mot akterspeilet. Til de langsgående stringerene er det skrudd og limt på 5 stringere som går på tvers av båten. Hele finerkonstruksjonen ble dekket helt med glassfiber før den ble støpt til båten, for å hindre kontakt med fuktighet. Deretter ble dette støpt til bunnen med ikke så rent lite polyester. Ut over dette er det støpt fast 6 festepunkter "helt ytterst" mot skrogveggene. Så er topplate i finer lagt på toppen av dette, skrudd og limt til stringerne, og samtidig skrudd og limt til de 6 festepunktene for å sikre en mest mulig stiv bunn. Så er det lagt 2 lag med støp oppe på dette igjen. Av de jeg har vært i kontakt med ifbm oppbygging av dobbeltbunn, kan jeg ikke huske noen som i farten har gjort noe særlig mer ut av det enn dette. Tror kanskje forklaringen er å finne i noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 ...mens Batdilla stod med et draft i hånden og skulle finne fram sjøveien via den mye omtalte Blindleia. Var ikke akkurat høy i hatten da. På Mjøsa holder det stort sett at man vet hvordan kan skal forholde seg til andre båter. Men her dukket det opp ting jeg ikke var forberedet på - lese og forstå kart, synlige og skjulte skjær, osv. Jeg kan love at det var en temmelig forsiktig Dilla som tøffet seg utover Velkommen som bruker av båtsportkart Er det overflødig i Mjøsa??? Det er ganske ofte på ukjente steder at en står med en finger i kartet, og en hånd på rattet, og øynene litt her og der. Forøvrig er Blindleia et fantastisk sted, spesielt de mange flotte uthavnene ut mot havet, på utsiden av selve leia. Her kan en kjøre frem og tilbake mange ganger og stadig finne nye steder å legge til. Velkommen igjen Forøvrig er det flere som burde gjort som Batdilla, å ta Båtførerprøven, evt enda bedre: Fritidsbåtskippersertifikat Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 15.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Nå har jeg forsket og prøvd ut litt forskjellige teorier uten at jeg er noe nærmere en forklaring på hvorfor båten legger seg over til styrbord når man prøver å gi på etter at båten er i plan. Etter å ha konferert med ulike ringrever i hjemmehavna, sitter jeg nå igjen med 2 hovedteorier: 1) Motoren er ikke montert i senter på båten. Har ikke rukket å få båten på land ennå, så dette er ikke sjekket ut. Skal sjekkes ved første anledning. 2) Det er momentet til motoren som trekker båten over. Her håper jeg på kommentarer fra andre i forumet, men dette er det jeg tolker som indisier: Sjekket propellrotasjonen og propellen roterer med klokka - det blir vel høyreroterende... Dette er samme veien som båten velter seg over - mot styrbord side. Maks. motor fra Selco er 35Hk, jeg har 50Hk. Men det er sikkert visse marginer når Selco oppga 35Hk som maks. Men jeg føler uansett at 50Hk er en ganske sterk motor på et slik skrog. Det er liksom ikke kreftene det skorter på hvis man er alene i båten og prøver seg med noen krumspring... Jeg kunne godt tenkt meg og flyttet motoren litt sideveis for å se hva slags utslag det gir. Dette for å kompansere litt for momentet til motoren og flytte dette litt. Spørsmålet er om motoren skal flyttes til babord eller styrbord... Rent umiddelbart kan det virke som babord er rette retningen å flytte motoren... Kan det stemme? Neste spørsmål: Hvor mye kan det være fornuftig å flytte motoren? Selvsagt ingen fasit på dette, men snakker vi f.eks. om en 10mm, 25mm eller mer? Motoren sitter festet i øvre og nedre fester. Øvre festet er den vanlige løsningen med settskruer, eller hva det nå heter, som klemmer mot akterspeilet. Nedre festet er gjennomgående bolter. Hvis man skal gjøre en del forsøk med å flytte motoren, er det neppe gunstig å frese på nye gjennomgående bolter for hvert forsøk... Hvor viktig er de nedre motorfestene for en times testing med en midlertidig ny plassering av motoren? Noen som har noen teori om det? Forøvrig klarte jeg å dra av startsnora igjen på fredag Helt ny snor som ble satt på for noen uker siden. Forsøkte å snike på igjen snora i håp om at returfjæra ikke hadde hoppet over. Men den godeste Murphy hadde booket billett og fjæra var selvsagt hoppet over. Så da var det bare å kaste alle tanker om fisktur overbord for noen timer, finne fram verktøyet og skru fra hverandre hele startermekanismen nok en gang. Ordentlig moro når det er hvit dørk og hvit skai alle steder. Til neste sesongen SKAL jeg ha el. start! Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Hei ! Jeg var borti en tilsvarende oppførsel på en Hansvik for noen år siden. Det viste seg å komme av en ekkolodd-giver som stakk litt nedenfor V-profilen (hekkmontert). Når båten kom i plan la den seg over på siden, og ble ustabil og overstyrt. Jeg hadde ikke drømt om at den lille giveren kunne ha en slik effekt, men når den ble løftet slik at den ikke lenger stakk på nedsiden, ble båten en helt annen. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 15.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 ...Jeg hadde ikke drømt om at den lille giveren kunne ha en slik effektHmm - riktignok sitter det en giver til knopmeteret på samme side som båten legger seg ned - montert på akterspeilet - men det kan da uumlig være denne som steller til problemet? Husker ikke i farten hvor langt ned den stikker. Mener da at dette er bare en ynkelig plastsak? Skal ihvertfall ta en titt på det. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.