Alejandra Startet 1.Mai.2006 Del på Facebook Startet 1.Mai.2006 Har problemer med litt høy kjølevannstemp. på en Tamd 41b. Har hatt oppe kjølere og sjøvannfilter uten finne noe nevneverdig med skit Temperaturen er og blir ca 92 grader ved marsjfart(3400 omdr). Mener å huske at temp.låg på ca 89 grader i fjorårs sesongen. Er klar over at groe kan være en grunn, da båten har overvintret på vannet. Lurer nå på å skifte ut termostater, er det noen som erfaring med dette? Hvor ofte bør termostater evt. skiftes ut? Sitér dette innlegget En lykkelig eier av en Riviera 925 Link to post
Fjordutsikt Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Termostatene (2 stk) kan du ta ut å legge i en kjele vann som du varmer på kokeplata og se at de begynner å åpne på 81 grader - hvis de gjør det er de OK. Jeg har tatt denne sjauen på sjøvannsia i våres, men setter ikke ut båten før på onsdag. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ht=0,systemrens Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Vil tro at dette er temmelig likt som på mine KAD42. Skiftet termostater selv iår, men da grunnet for lav temperatur. Meget enkel jobb. Ble OK etter det. Regner med at du ikke har temp-måler på sjøvann-sida, kun på ferskvann. Jeg har tidligere hatt problem på annen motor med litt høy temp på saltvann-sida(hadde måler på det) , da fikk jeg ogsphadde jeg også litt for høy temp på kjølevannet. Feilen da var et eksosbend nesten igjengrodd av rust på saltvannsida. Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
REM Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Hvor ofte bør termostater evt. skiftes ut?Termostatene (to stk. pr. motor) skiftes når de feiler, altså ikke periodisk. Har du misstanke om noe feil, sjekkes de på kokeplate med et termometer. Temperatur på i overkant av 90 grader er vel innen normalen ville jeg si. På den annen side, har temperaturen begynnt å krabbe oppover etter å ha ligget stabilt over lengre tid på et lavere nivå, ville jeg fulgt nøye med på utviklingen framover. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Brigg Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Jeg bruker denne tråden på nytt, siden problemstillingen er mye av det samme. På vår AQAD 41B stiger kjølevannstemp brått når motoren belastes (når båten tas opp i plan) Ved kjøring på 1500 til 2000 omdreingener er temp normal, dvs like over 80 grader. Når motoren kjøres roligere etter å ha vært belastet faller temp forholdsvis raskt ned til normalt nivå. Grunnet flaks (?) har vi sett problemet på temp.måler og fått redusert turtallet før motoren har kokt over eller temperaturalarmen har koblet inn. Sjøvannsfilter og impeller er sjekket. Likeledes har jeg hatt oppe varmeveksler og aftercooler. Oljekjøler ble skiftet for ett år siden, så jeg tror ikke denne forårsaker problemet. I og med at temp faller raskt ned til normalt nivå når motoren kjøres roligere tror jeg ikke problemet ligger i termostatene. Da sitter jeg i gjen med to mulige forklaringer: Feil på temperaturmåler eller gjenngrodd sjøvannskanaler i eksosbend. Når motoren kjøres så hardt at temperaturen går mot 100 grader synes jeg at motorlyden/eksoslyden endrer karakter. Dette tolker jeg som at det er for lite kjølevann i eksosen. Dermed synes konklusjonen å være at problemet ligger i eksosbendet. Synes dette resomentet å være logisk, eller finnes de andre mulige årsaker til problemet som jeg har oversett? Og dersom det er eksosbendet som trenger en rens, er det mulig å gjøre dette mens båten ligger på vannet uten å risikere masse sjøvann inn i båten? Dersom noen har en beskrivelse på hvordan dette enklest kan gjøres setter jeg pris på dette. Brigg PS: Dersom noen føler for å henvise til verkstedhåndboken så kan ikke jeg finne at dette temaet er berørt der. DS. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
saga Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 (redigert) Du må i allefall først få avklart om motoren virkelig er for varm eller om det er instrumentet som spiller deg et puss. I tillegg til eksosbendet som du selv nevner så er det også viktig at alle gummipakningene i lokkene i varmeveksler/intercooler ligger på plass da disse har som funksjon å sperre/lede vannsirkulasjonen i riktige kammer i kjølerne. Når det gjelder eksosbendet så kan du ta dette av mens båten ligger i sjøen. Toppen på bukkehornet (har også mange andre navn) skal ligge over vannstanden utenfor båten. Det er kjapt gjort å da av eksosbendet. Det er bare å løsne slangeklemmen på belgen og klemkransen mot turboen samt et rør for sjøvannet. Du må da sjekke om det er god klaring mellom det innerste røret hvor eksosen går og det ytterste røret hvor sjøvannet kommer ut. Korrusjon gjør at det tettes til. Det kan være nok å kakke/skrape vekk rustflak. Problemet kan også ligge i S-slangen i drevet. Hvis denne har hoppet av så får du kjøling så lenge du kjører sakte og slangen ligger i sjøen. Med en gang du øker farten så kommer slangen ut av sjøen og du mister kjølingen. I tillegg kan slangen delaminere seg slik at innerdelen i slangen løsner og forårsaker en blokkering. Dette forsterkes når du øker turtallet og impelleren suger vann og skaper et undertrykk i slangen. Det kan jo også være at kanalene i drevet er tettet av skjell og groe. Redigert 23.Juni.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Takk for utmerket svar, Saga! I og med at eksoslyden synes å forandre seg samtidig som motoren blir varm synes det mest sansynlig at problemet er manglende/for lite sjøvann. S-slangen i drevet er selvfølgelig også en mulig årsak til dette. Jeg antar jeg forsøker å demontere eksosbende først for å sjekke/rengjøre dette. Hvordan kan man på en enkel måte sjekke temp.måleren for å finne ut om denne viser riktig temperatur? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
håvar Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Hei. Har hatt samme problem over flere år på den ene motoren. Den har varslet for høy temp ved maks turtall. Skiftet begge eksosbend nå ivår da de var helt opprustet og problemet ble borte. Så, sjekk eksosbendet. Disse kan skaffes uorginalt til halv pris. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Hvis du har Volvo drev på denne båten, kan det være shell som vokser inne i S slangen som gir kjøling til motoren via drevet. Dette er meget vanlig, sjekk dette nøye. MVH Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Hvis du har Volvo drev på denne båten, kan det være shell som vokser inne i S slangen som gir kjøling til motoren via drevet.Det er VP drev ja. Båten ligger i brakkvann (elv) slik at det er minimalt med groing, og jeg tviler på at dette er årsaken i mitt tilfelle. Dog er jeg enig i at det kan være en årsak for båter som ligger i sjøvann. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mao Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 TAMD41B er vel ikke med drev? Da burde den vel hete AQAD41B eller? Uansett, hvis det er med drev så suger den kjølevann gjennom drevet via styreakslingen i drevet. Når simmeringene i styreakslingen blir slitt kan motoren suge luft når båten er i plan. Er det kun i plan at motoren går varm eller? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Som det fremgår av innlegg #5 ovenfor har jeg tillatt meg å gjenbruke en gammel tråd. TAMD og AQAD versjonene av 41-motoren er i all hovedsak lik når man ser bort fra gir/drev. Motoren går varm når den belastes, dvs når den tas opp i plan. Om dette skyldes at båten løftes opp av vannet eller at varmeproduksjonen er større når motoren belastes er jeg ikke sikker på enda. Det du skriver om slitt simmering på styreakslingen har jeg aldri hørt om før. Er du sikker på at dette er et problem på 290 DP drev? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SveinHa Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Det du skriver om slitt simmering på styreakslingen har jeg aldri hørt om før. Er du sikker på at dette er et problem på 290 DP drev?På 290DPA går kjølevanet gjennom en "S"formet slange fra drevet til skjoldet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
mao Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Etter silen i undervannshuset suges vannet gjennom røret i bunn av bildet før s-slangen. Det er 2 simmeringer og en O-ring på dette røret. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Da er eksosbendet renset. Det var ikke veldig mye rust, men tidens tann begynner å sette sine spor. Jeg har skrapet og banket løs rust slik at bendet nå har omlag samme gjennomstrømning som opprinnelig. Om ikke alt for lenge må det anskaffes et nytt. Men dette løste ikke problemet. Motoren gikk varm som tidligere, ingen merkbar endring. Deretter tok jeg ut termostatene og testet disse i en kjele med vann. Jeg hadde ikke noe egnet termometer for hånden, men det så ut som om de åpnet og lukket som normalt. Det er riktig nok noe større åpning på den ene, men jeg vil tro at dette ikke har noen praktisk betydning. Deretter monterte jeg kun en av termostatene, for å teste om dette gav endringer mht varmgang. Riktignok tok det litt lenger tid før motoren ble varm, men selv uten en termostat (og dermed med fri gjennomstrømning i termostathuset) gikk motoren varm etter forholdsvis kort tid. Denne gangen gikk også temperaturalarmen. Temperaturmåler og alarm er to seperate system og at begge disse gir indikasjoner på varm motor bekrefter at det faktisk er et kjøleproblem og ikke bare feil med det elektriske. Dette støttes også av at det kommer kjøleveske ut gjennom overløpet ved varmkjøring selv om jeg ikke har etterfylt kjøleveske. Når jeg demonterte termostatene var vannet i termostathuset rustbrunt. Kjølevesken ellers er blå og klar. Kjølevesken ble byttet for to år tilbake, og ny kjøleveske står på programmet i år. Etter det jeg vet har ikke ferskvannsdelen blitt renset (med "radiatorrens" e.l.) tidligere. Kan dette tyde på mye grums i ferskvannsdelen av kjølesystemet? Kan dette være årsaken til kjøleproblemet? Brigg - som blir stadig mer frustrert. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Janoho Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 blåst toppakning er en mulighet Jon Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 blåst toppakningHadde ikke så mye lyst til å høre denne. Hvordan kan dette sjekkes på en skikkelig måte? Og er toppakningsproblemer vanlige på 41-motorene? Brig Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gringol Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Hei Kommet hjem etter helga med mye fint vær i kragerø, og har akkurat samme problemet. Kommer opp i plan og da kommer tempen opp over 90 grader og tempalarm kommer inn. Kjørte også uten begge termostatene uten at det hjalp. Noen ved bryggekanten nevnte luft i systemet? Skal ta en dukkert i morgen å se hva jeg finner ved drevet, mye bra tips her..... MVH Gringol Sitér dette innlegget MVH Gringol Volvo penta diesel AQAD40A 165hk Fjord weekender 725SE 24 fot Link to post
Gringol Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 ja, da fikk jeg tatt ut eksosbendet og der var det en del rustflak fikk renset og kjørte lenge i plan, tempen stabiliserte seg på ca 90 grader så det var en klar forbedring Sitér dette innlegget MVH Gringol Volvo penta diesel AQAD40A 165hk Fjord weekender 725SE 24 fot Link to post
Skipper Worse Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Når jeg demonterte termostatene var vannet i termostathuset rustbrunt. Kjølevesken ellers er blå og klar. Brigg, var det ALT vannet i systemet eller bare ved termostatene? Hvis vannet er rustaktig må du smake på det. Seriøst!! Smake på det. Og hvis det smaker salt sjøvann, så vet du hva som feiler ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Brigg Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Bare i termostathuset. Jeg har i ettertid spylt ferskvannsdelen, kjørt gjennom "radiatorrens" og fylt ny kjøleveske. Ved gjennomspyling kom det ut endel grumset vann (lys brunt). Tilsvarende etter runden med "radiatorrens". Jeg spylte gjennom til det kom klart vann ut. I denne forbindelse kom jeg i skade for å smake på den gamle kjølevesken, og denne smakte søtt og VONT. Trodde aldri jeg skulle få smaken ut av munnen igjen. Jeg har pt ikke funnet løsningen på problemet. Alt på motoren er kontrollert og funnet i orden. Ingen symptomer på defekt topppakning. Jeg antar at årsaken ligger i innsuget av sjøvann bak på drevet, og jeg forsøker å få leid slipp for å ta båten på land. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 22.Juli.2006 Del på Facebook Svart 22.Juli.2006 For nye lesere: Vi har en AQAD 41B, altså versjonen med drev. I og med at dette i utgangspunktet er samme motoren som TAMD 41B "gjenbrukte" jeg denne tråden når jeg fikk problemer med kjølingen. ____ Nå har båten vært på land og feilen funnet!!! Årsaken var som Saga var inne på ovenfor at s-slangen mellom drev og skjold var delaminert og at den dermed ble sugd flat når sjøvannspumpa forsøkte å levere mye vann ved høyt turtal. Slangen var helt myk der den gikk gjennom skjoldet. Dermed var det vanskelig å komme til får å kjenne dette før slangen ble demontert. I ettertid kan man gjerne si at det ble mye unødvendig skruing på motorens kjølesystem. Men et resultat av dette er at motoren nå går noen grader kaldere enn den gjorde før (like over 80 grader mot ca 85 grader tidligere). Dermed vil jeg tro at kjølesystemet er så gjennomkontrollert at det ikke oppstår nye problemer med kjølingen med det første. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sproc Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Prøver meg på å vekke liv i denne gamle tråden igjen.. .:) Sliter med en AQAD41A der tempen går over 90 grader når jeg går opp i plan. Nærmer seg 95 hvis jeg gir full spiker.. Skal ta en sjekk av termostater og eksosbend først, men jeg mistenker jo at det også i mitt tilfelle er noen eksemplarer av havets delikatesser som bosatt seg i kjølevannsinntaket. Så spørsmålet blir da; er det vanskelig å komme til denne s-slangen som går mellom drevet og skjoldet? Holder det å tilte drevet opp maks? - Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Er nok vanskelig å komme til denne slangen med båten på vannet ja. Mulig du kan få hånden din oppunder drevet å skjoldet for å kjenne på den. Vet ikke om det vil gi så god indikasjon da. Du må nok opp med båten desverre. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 (redigert) Du må nok på land for å komme til S-slangen. Det hjelper heller ikke nødvendigvis bare å kjenne utenpå den, kan være gått litt i oppløsning innvendig uten at du kjenner det utenpå. Tror nok jeg ville skiftet slangen ved mistanke om feil. Det kan jo også være blåskjell i kanalene i drevet som struper vannstrømmen... Redigert 19.Juli.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.