Jump to content

Høy kjølevannstemp. Tamd 41b


Alejandra

Recommended Posts

Takker for svar! :smiley:

 

Beklager litt dårlig spørsmålsformulering, jeg var igrunn innstilt på at båten måtte på land, og lurte egentlig på om slangen da , med båten på land og drevet tiltet opp, var lett å komme til, eller om jeg må demontere noe for å nå den.

 

Er det noen grei måte å gjøre rent/fjerne blåskjell i kanalene i drevet? Går det an å f.eks sette høytrykk inn på s-slangen og blåse ut gjennom drevet?

Link to post

Jeg har ikke gjort dette selv men har sett folk rote oppover i drevet med ståltråd fra et hull helt nede i framkant av drevet. Der lå en haug med skjell på slippen etterpå så det må jo ha virket :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Ja det skal være mulig å bytte den slangen da ja. Det er jo litt kronglete da. Men sånn er det for oss som har drev. Går sikkert fint. Nå vet jo ikke jeg hvordan drev du har da. På 270 og 280 er det ikke så vrient. Det vanskligste er å få tatt av slangeklemmene. Da spørs det i hvilken rekkefølge det ble tatt på sist. Altså hvordan skruen på slangeklemmen er vinklet. Det han snakker om ståltråd må være rensing av kanalene inne i drevet, ikke s-slangen.

 

Hvor lenge siden er det du skiftet belgene og s-slangen på drevet???

 

Kan være lurt å bytte knutebelgen og eksosbelgen med det samme du har båten oppe.

Link to post
Det han snakker om ståltråd må være rensing av kanalene inne i drevet, ikke s-slangen.
Riktig

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Det er et 290DP drev. Ut ifra hva jeg kan se av tegningene i vedlikeholdshåndboka så ligger slangen mellom knutebelg og eksosbelg, så det er bare å håpe at det går an å komme til da. Evt kan jeg vel fjerne eksosbelgen for å få lettere tilgang.

 

Båten er relativt ny i min eie, men belgene ble byttet av forrige eier i fjor, så disse hadde jeg håpt skulle vare til neste vår..:) Om s-slangen noen gang er byttet aner jeg ikke, det er ikke notert i vedlikeholdsloggen ihvertfall. Så det er vel gjerne på tide..

 

Må varmeveksleren demonteres for å sjekkes?

Link to post

Hei.

Jeg kjenner ikke til type drev og diverse andre forutsetninger, men jeg skal forklare et problen med min motor, fra før jeg kjøpte den og til drevet ble ødelagt.

Den feilen som var på mitt drev var HELT ukjent for Volvo Norge, men dog en farlig sak.

Den ene motoren min 41b var altid varmere en den andre noen ganger over 90 g, spesielt ved full fart.

Drevet mitt er 290 dpa ca fra 1990.

Som dere sikkert kjenner til er det fra tid til annen nødvendigt å bytte slangestuss mellom drev og slangen inn til motoren pga tæring.

Det er da en fare for at ved montering av plast stuss i stedet for alu (skal bruke gamle typen i alu) kan den gå i stykker ved at en skrur den for hart til.

Disse to typene har forskjellig annlegsflate mot drevet som kan føre til at den går i sykker.

 

Så hva er problemet, jo da en legger båten i plan kommer stussen over van og den suger falsk luft.

Det er ikke sikkert den suger komplett med luft, men gjerne bare noe

I min båt ble det kattastrofe før jeg fan feilen og måtte bytte drev pga overoppheting.

Sjekk derfor om dette kan være feilen og det beste en kan gjøre er å montere nytt sjøvansinntak i skråget og kutt ut det som er gjennom drevet (Volvo godgjenner dette)

det at man fjerner saltvans kjølingen gjennim drevet betyr ikke noe nevneverdigt for temp på det.

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post

Takker for gode svar!

Det er et interessant moment du tar opp catano, jeg skal huske på å sjekke tilstanden på denne slangestussen, og om den er i plast- eller alu-utførelse.

Å lage et ekstra inntak og koble sammen med t-stykke synes jeg definitivt høres veldig smart ut. Gjerne med kuleventil på begge inntakene så man kan ha kontroll med hvilke(t) som brukes.

 

Jeg har fått ettermiddagen imorgen til rådighet på slippen, så jeg satser på å få stakt opp inntaket i drevet samt byttet s-slangen. Rekker ikke å legge opp til ekstra inntak, det får nok vente til høsten:)

Link to post

Hei.

Noe mer eksakt forklart skal dpa drevet ha stuss og en spesial pakning hvor det ligger en liten orings leppe i,

nyere drev bruker en o ring i stedet.

De drevene som bruker o ring har en utsparing for den, denne utsparingen mangler på dpa drevet og derfor kan slangestussen ryke ved skruehullene når en trekker til.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...