Jump to content

Slipper/kraner på sørlandet

Verrie

Recommended Posts

Hei, "Perlen" skal slippes/eventuelt taes i kran nå i nær fremtid.

Jeg har søkt på gule sider, samt her på forumet etter oversikter for steder hvor dette kan utføres, men der er litt for dårlige oversikter. Eksempelvis gule sider kan fremvise kun 2 slipper på hele sørlandet, mens der da vitterlig er langt flere.

Jeg var deriblant innom Risør sist sommer, og det så forlokkende ut å krane båten der, for å stoffe/vedlikeholde båten, men husker jo ikke hva det heter det firmaet.

Min oppfordring er derfor, navner på kraner og slipper på strekningen Risør - Kristiansand.....

Må være kran av større klasse, båten veier 16 tonn.

Har dere lenker til de forskjellige, setter jeg pris på å få dette opplyst.

Bragdøya kystlag i Kr.sand har slipp mener jeg å huske :wink:

HER finner du dem.

EDIT : "Slippen på Bragdøya tar båter opp til ca.35 fot. Kapasiteten tillater bare at kystlagets og medlemmers båter slippsettes. I Marvika, på østsiden av Kristiansand, har kystlaget tilgang til en slipp som tar båter opp til ca. 80 fot. Her er det imidlertid ikke verkstedslokaler knyttet til slippen."

Best i Marvika for deg kanskje :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

`MINA`

Jeg vet det er mulig å få opp båter på vindholmen også. Poul saxe , som i sin tid laget Saxe seilbåtene, har hatt sin opp der. Og da er det nok bare et vips å hive opp Perlen.... Hvem du skal ringe aner jeg ikke, men du kan jo prøve Poul, mulig han har et navn og nr til deg.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

• 15 år senere...

Løfter opp igjen tråden, for oppdatert info. 
i fjor betalte jeg vell 1400 eller der omkring for tre dager på land med min 27 fots langkjølet seilbåt. Da brukte jeg slippen til Arvid på Vestre Randøya, slik vi har gjort i alle år med familiens motorbåter. 
men den slippen er nok for liten til min nå 35 foter på 8 tonn. Forhørte meg på Maritronic i Ronsbukta, men der skulle de ha 6000,- for løft og sjøsetting, samt lån av støtter. Syntes det var noe dyr morro for 3 dager med stoffing og vaske. 

Info til slipper som fortsatt er operative, hvor man raskt kan få sveiva opp og ned båten uten å tape en formue. 

Prøvde å ringe mek verksted på Ny Helleseund, men der fikk jeg «nummer ikke i bruk». Ringte også Kolbjørnsvik i Arendal, men der var båten for stor. Ble sagt en som kunne løfte der, «men han er dyr, så du er advart».

Redigert av mingebretsen (see edit history)

Om det er Bentsen & Sønner Slip og Mek. verksted i Ny Hellesund du tenker på så ble det solgt og avviklet for flere år siden.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...