Jump to content

Treteiner / årets krabbefiske

Erik

Recommended Posts

Hei.

Helt siden jeg fikk meg båt (i 1999) har jeg pusslet og satt krabbe teiner. Jeg har benyttet ymse sammenleggbare tøyteiner, og fangsten har vært mager. :confused:

Nå gikk det på æren løs, kona utalte flere ganger at :- Har aldri spist så lite krabbe som etter at vi fikk båt, og begynte tilogmed å instruere meg i hvordan og hvor jeg skulle sette dem.  :nono:

NOE MÅTTE GJØRES.

Jeg gikk derfor til anskaffelse av treteiner før denne sessongen, selv om alle bekjente mente at det var det samme som å be om ryggproblemer, tungvindt osv, osv.  Jeg har ikke angret. Ja, det ER tungt, men fangsten ligger på ca 15 krabber på teina (har ikke hatt under 10 på en teine hele sesongen), og teinene er satt i samme områder som tidligere år, faktisk på de samme landmerker (så er det lettere å finne dem igjen).  :yesnod:

Jeg har en teori om at siden krabbene var giftige i fjor, og derfor nok ble veldig lavt beskattet, så er det MYE krabbe i år, men allikevel...  Før var jeg heldig hvis jeg fikk 10 krabber til sammen på 3-4 teiner, nå er det med nød og neppe vi greier å spise opp alt på 2.

Er det andre som har erfart at det er ekstra godt krabbe fiske i år, eller kan jeg tilskrive det meste av forbedringen til overgang til treteiner? :headbang:

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har også opplevd usedvanlig godt krabbefiske i år. Ikke bare fikk vi mange krabber, det var også usedvanlig mye mat i den til å være tatt i juli/august.

Når det gjelder gode, gammeldagse treteiner kontra den moderne sammenleggbare typen har jeg imidlrtid motsatt erfaring som deg. Jeg har alltid hatt den samme instillingen - det er treteiner man skal bruke når man skal ha krabbe - sammenleggbare er for ungene.. Men etter årets sommerferie må jeg med mine to gode, gamle treteiner se meg grundig slått av junior med sin ene sammenleggbare teine kjøpt på Europris til 29,90.  At han fikk flere krabber i den ene teina enn jeg fikk til sammen i mine treteiner er jeg ganske sikker på. Og de ble satt på samme sted alle tre teinene. Så nå skal det jammen være slutt på å slite ut ryggen på å hale treteiner for min del. :headbang:

Jeg holder nok mest med Erik. Har veldig god erfaring med treteiner av typen med "soverom" slik som bildet viser. Disse er desuten tyngre så sjansen er mindre for at de driver av. Et annet problem er at de er dyrere og at det sturt hvis de blir tatt av pakk.

Foreløbig er problemet helst at jeg ikke har fått nok agn til å sette teiner etter at jeg kom hjem fra ferie  :headbang:

Bilde

Bruker gitterteiner og sammenleggbare teiner. De sammenleggbare teinene fungerer helt klart best! Har ikke satt teiner i år, men i fjor var det ikke uvanlig med stappfulle teiner etter 2 dager i sjøen! Hummer derimot, har jeg aldri klart å få i de sammenleggbare teinene! Treteiner til krabbefiske skjønner jeg ikke vitsen med. De sammenleggbare fisker mer enn vi klarer å spise og er utrolig enkle å ha med å gjøre. Men mulig de er bedre til hummer enn gitterteinene?

Hmm...kanskje det avhenger litt av fiskemønsteret? Har inntrykk av at krabbene lett går ut av seg selv hvis det blir tomt for agn i trådteinene mens de holder seg greit i treteiner?

Har ikke blitt så mye krabbefiske på meg i år, men alle jeg har snakket med (sørlandet) har rapportert om mye krabbe og stort sett at de er fulle. Men satt man tegner på lovelig dyp fikk man ingen ting....

Jeg har overtatt teiner etter min svigerfar. Han lagde dem av slik netting som ble brukt i bur på minkfarmer. Vanlig fangst har vært 10-15 krabber i hver tein. Det smarte med teinene er nok måten han har ordnet "bur" til agnet. Det er en bøttelignende beholder av finmasket neting som er festet i et hjørne av lukeåpningen. Når luken er åpen, kan jeg legge agnet på plass i beholderen. Krabben kommer inn i teinene, men får ikke tak i alt agnet slik at det lokkes krabbe dit så lenge det er plass. De små krabbene har fått egen utgang, så de ser jeg aldri.

Teinene er ikke sammenleggbare, men hver tein veier ikke mer enn at jeg løfter den med en finger. Inngangene (begge ender) er laget av gammel sildnot som er spent ut med nylontråd. Alle sammenføyninger er gjort med såkalte syringer av rustfritt stål.

• 4 år senere...

liten_polarteine.jpg

Har også gode erfaringer med treteiner, men i sommer ville eg prøve den sammenleggbare polarteina(den minste typen).

Resultatet blei 64 krabber på 8 teiner på under ett døgn.

Agnet var småsei, en i kvar teine.

Det fine med desse teinene er at de er kraftige og tunge nok til at de ligger i ro i sterk strøm uten lodd eller stein.

-sjarkemann

Redigert av sjarkemann (see edit history)

Litt på siden, men likevel - siden det er snakk om krabbefangster...

Må nesten nevne svigerfar, han fyller 79 år(!) om få måneder. Han har ca. 60-70 teiner på lenk (ca. 10 på hver, mener jeg å huske), og (forutsatt ok vær) så trekkes disse annehver dag. Den typiske fangsten er rundt 500 kg, men i siste del av august og fram til nå har det vært nærmere 600 kg flere ganger. Ikke vet jeg eksakt vekta på ei krabbe, men om vi sier det i snitt er 350g, så betyr dette opp mot 1700 krabber på det meste. Kanskje ikke så rart ha dro på seg en senebetennelse her i vår - tenk bare å skulle plukke ut og løfte over hver og en av disse. Han er ikke helt alene, han har med seg en "ungsau" som såvidt har passert midten av sekstiåra. Fangsten leveres til krabbefabrikk på Smøla. Han bruker treteiner, men til min forundring første gang jeg så dem, så er det tette vegger. Kun åpning og kalver i hver ende.

Syntes bare jeg måtte nevne dette - alderen tatt i btraktning så synes jeg dette, mildt sagt, er ganske tøft.

Redigert av Ronald (see edit history)
  • 1 måned senere...

Jeg kom over denne tråden, også kan jeg ikke dy meg:

Til dere som får flere krabber i sammenleggbare teiner fra europris enn i treteiner: Det er slik jeg ser det, 3 mulige årsaker til dette:

1. Dere har veldig flaks

2. Krabbene der dere setter ut er veldig dumme som ikke kryper ut av teina

3. Dere er veldig dårlige til å sette tre teinene/veldig gode til å sette europris teinene

Mener ikke å være frekk på noen måte, men europristeinene skal etter all logikk ikke fiske noe som helst med de slappe kalvene og agnposene som bare ligger på bunnen med veldig slakk tråd.

Mine favoritt teiner er 1 meter lange "stue-teiner" disse har et ekstra rom der krabbene kryper inn. De veier ca 21 kilo. Under årets hummerfiske hadde jeg i snitt ca. 17-19 krabber i hver av disse teinene.

Andre teiner som jeg liker er noen runde som er laget av 3-4 ringer laget av rør også tredd med not.

hummer_fisket_018.jpg

En annen type er de tradisjonelle tre teinene uten ekstra rom.

hummer_fisket_025.jpg

En annen type faren min kjøpte 10 stk av er den såkalte vestlandsteina, denne fisket ikke så bra som vi trodde. De ligner på den på bildet med det er åpning i toppen i stede for endene.

skotsk%20hummerteine.jpg

Til slutt et bilde fra da vi ryddet opp blandt teinene våre i sommer: ca. 40 - 50 teiner som vi brant.

dsc00198.jpg

Redigert av Toby (see edit history)
Hvor mye koster slike tre teiner da?

De jeg bruker er det faren min som har laget, de vi brant var det farfaren min som hadde laget. Jeg har også laget to stykker til en bekjent, disse tok jeg 300 for hver. Prisen på treteiner (alle treteiner er hjemmelaget, tror ikke det er noen fabrikker som lager det) ligger på mellom 300 og 800 per teine vil jeg tippe. Prisen kommer ann på kvaliteten, jeg annbefaler å se på teiner som ligger på rundt 5-600 kroner. Billigere enn det pleier som regel ikke å ha like god kvalitet. Noen synes kanskje dette her er dyrt, men ei god teine varer gjerne i 10-20 år, alt etter hvordan man tar vare på den og vedlikeholder den og den ikke står ute i større stormer og får skader.

• 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

De som er mye av problemet med dei sammen leggbare teinene er at de er for lette, de vugger litt når de er på bunn og da tørr ikkje krabben å lure seg inn, eg stripset på et 12mm armeringsjern i hver side på teina. etter de så dobblet eg fangsten :cool:

De andre som også er et problem er at gnaet flyter opp i taket på teina, noe som gjør at krappen sitter opp teina å spiser agn, de fikset eg med å korte inn tauen på agnposen sånn at den ligger helt på bunnen..

O Erland

med båtførerbevis

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...