Jump to content

Noen erfaringer med Bostrøm 31? Evt forslag til andre merker

morten37

Recommended Posts

Det er en bombesikker båt. Solid som få, og den seiler relativt bra, alderen tatt i betraktning.

Det negative med båten er at den virker veldig trang. Du merker det allerede i cockpiten. Jeg får følelsen av å "stige ned i" når jeg går fra dekk til cockpit. For en familie med små barn kan det kanskje være greit, men jeg liker det ikke. Videre ned i salongen får jeg den samme følelsen. Jeg har vært ombord i 2 forskjellige båter med ulik innredning, og i begge fikk jeg ubåtfølelse. Nå hadde begge to ganske mørk farge på innredningen, men jeg vet ikke om en lysere innredning hadde gjort så mye forskjell.

Hvis du vil ha god plass inni, og er i markedet for en båt rundt 30 fot finnes det mange med betraktelig større volum å boltre seg på. Men alt er selvfølgelig avhengig av prisen du er villig til å betale. En grei B-31 kan du vel få fra en 150' og oppover.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

B31 er en av mine absolutte favoritter. Det er stor forskjell på de ulike eksemplarene av denne, fra pedantbygde eksemplarer, som ikke står tilbake for noe verftsbygd, til skrekkeksempler, der man sitter på margarinkasser, og det er brukt forskalingsfiner til innredning. Felles for de aller, aller fleste av de, er et de er selvbygde eller i det minste selvinnredete.

Båten er tung, har lite seil, men har i overkant lett kjøl. Seiler greit i litt vind, henger dog etter i lave vindstyrker. Lettvindsseil er et must, f.eks Genakker. Mange er utstyrt med Farrymann motor, med hydrauligir. Om det i det hele tatt lar seg oppdrive deler til disse, er usikkert; råd; styr unna. Velg en med VP eller Yanmar motor.

Det er også STOR forskjell på MKI utgaven, og MK II som ble lansert omlag i 1978. Sistnevte har høyere dekk, vinduer i dekket er std., dypere sittebrønn og mer plass. MKII er nok endel dyrere enn MKI, men jeg tror den absolutt er verdt det.

Når det gjelder tilsvarende halvtonnere, har Lars_Herman helt rett i at det nok finnes båter med langt mer plass enn B31`en, men da er vi raskt oppe i dobbel pris, av det du hadde tenkt det, iallafall 50% mer. Av alternativer til en B31 prismessig, vil du nesten komme ned på en M77 eller tilsvarende størrelse, og da er en B31 mer til " Seilbåt" om jeg skulle velge.

En daff og dårlig B31 kan vel kjøpes for omlag 80 000 kanskje enda mindre, mens flotte båter, med kurant motor, litt utstyr og ikke helt oppbrukte seil, havner på det dobbelte. Fra 120 000,- og opp finner du trolig de pene eksemplarene, men jeg stiller meg tvilende til at du klarer skaffe en til 100 000kr. Husk i så fall at båtutstyr er dyrt, og at du like gjerne kan velge en bedre / litt mer utstyrt en med en gang. Skal du ha rullestag, noen ekstra fendere, en elektronikkdings og litt annet småstash, har du brent av de 20`og antagelig mere til.

Suzuki

No boat needed..

Jeg har tilbrakt en del år i en B31 og kan vel bare skrive under på det de andre sier. Ubåt følelsen merka jeg ikke så mye til da jeg jobba i en sånn på den tida. Jeg merka det først da vi skar ut og satte i plexiglass-ruter. Det ble stor forskjell på innetrivselen.

Det ble en del blå tær. Trangt i cockpit og trangt å komme seg opp på dekk. Spesielt trangt å komme seg rundt og bak rattstyringa. Vet ikke om det er felles for alle, men vår hadde en del svikt i fordekket som etterhvert ble avstiva. En Yanmar YS12 har surra og gått siden midten av 70-åra og gjør det fortsatt. Lett å komme til.

Annet negativt er mangel på septiktank ombord. Jeg tror svært få av de eldste hadde det installert "originalt".

Tross alt det negative syns jeg den er en trivelig og koselig båt. Pene linjer, og en grei og enkel rigg for en "koffert-seiler" som meg.

jeg er jo en glad eier av bostrøm mk2 og er godt fornøyd med den.

Dette står skrevet på b31 klubbens sider.

En hollandsk besigtigelses ingeniør, der har besigtiget flere end 800 bådtyper, har givet ejeren denne beskrivelse af hans B-31:

Construction: Very strong and Very Seaworthy

Better and more solid then most European Yachts, A competitor for construction only be found by boats from the Najad, Hallberg Rassy or the latest Contest designs.

His advise was:

A very well designed, very well constructed boat with very stabile and secure sailing capabilities. Giving years of unspoiled sailing adventures, so keep it in a good shape and the investment will certainly increase and still be there after 10 years or more.”

finner mye bra om båten her http://groups.msn.com/DanskB31Klub/ :cool:

Bilde

Redigert av troja (see edit history)
  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...