Anabelle Startet 18.August.2003 Del på Facebook Startet 18.August.2003 Er på jakt etter en god rep. manual til min Yanmar 2QM-15 motor. Har søkt litt på nettet, men ikke funnet noe konkret. Regner med at det er slik som med bil rep. håndbøker at noen er gode og andre er veldig dårlig. Hadde vært greit med en refereanse før man evt. bestiller noe. *Anabelle - som fikk grums i dieselen........* Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Walter_S Svart 18.August.2003 Del på Facebook Svart 18.August.2003 Er på jakt etter en god rep. manual til min Yanmar 2QM-15 motor. Har søkt litt på nettet, men ikke funnet noe konkret. *Anabelle - som fikk grums i dieselen........* Hei Annabelle!Er stadig på jakt etter det samme - Servicemanual for 2QM-15. Tror at problemet med manglende lektyre er alderen på motoren. Er tross alt over 20 år siden Yanmar produserte denne. Angående *Annabelle - som fikk grums i dieselen.......* så kan jeg fortelle at jeg har erfaring med "grums" . I april i år var det så ille at jeg måtte ta ut dieseltanken for rengjøring, skifte alle dieselslanger, vannutskiller, dieselfilter - absolutt alt før høytrykkspumpen. Hvordan ser "grumset" ditt ut? Er det geleaktig gul-grå "guffe" :diving og vann? Eller bare solide små partikler? Hilsen, Walter_S https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1639767;start=0 Desverre uten bilder, siden Minebilder.no har forandret alle referanser jeg har brukt Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Anabelle Svart 19.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2003 Hvordan ser "grumset" ditt ut? Er det geleaktig gul-grå "guffe" :diving og vann? Eller bare solide små partikler? Hilsen, Walter_S Hei! Virker som om du har opplevd det samme som meg hele veien, bare at du ligger litt foran. Leste dine innlegg om dieselproblematikken igår. Veldig nyttig lesning for oss diesel ferskinger. Grumset var grove partikler - typisk løsnet fra rør eller så. Hadde stoppet seg etter pumpen, i innløpet til enheten som lager høyttrykk og fordeler diesel over til høytrykksrør mot dysene. Filteret, som er ganske nytt, så bra ut. Litt rart at det kom så langt, men motoren har visst stått ubrukt noen år, og det er jo ikke heldig. Mistenker tidligere eiere for dårlig vedlikehold. Skal ta ut tanken ved sesongslutt. Ang. servicemanual så burde det være mulig å få tak i. Prøver å bestille en fra utlandet. Motoren er ikke så veldig forskjellig fra GM serien som ble laget ut over 80 tallet tror jeg. T.o.m de nye er jo saltvannskjølt. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Svein H Svart 20.August.2003 Del på Facebook Svart 20.August.2003 Hei, Service manualene til disse motorene er ikke lette å få tak i, jeg prøvde å få tak i en til 3QM30. Det gikk ikke, men fikk låne fra lokalt verksted "over natta" for å notere ned momenter osv. Gikk da rett på jobben med å kopiere den opp. (Eneste løsning) Motoren er nå solgt, og manual levert med denne. Men den omfattet også 2QM15 Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
mavi Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 Jeg tar denne opp igjen og lurer på om det er noen som har service manualene til Yanmar 2QM-15 nå og evt kan legge den ut her på baatplassen? Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 21.Mai.2004 Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 Det samme gjelder Yanmar 2GM20F. Noen som vet om noen gode manualer? .. denne motoren burde være litt enklere å "finne"... Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 4.Juli.2004 Del på Facebook Svart 4.Juli.2004 Fikk fatt i manual. Prøv å send en mail til Yanmar Norge. http://www.baat.aller.no/yanmar/ Jeg fikk ihvertfall kjapt svar og tilsendt en manual helt gratis. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 5.Juli.2004 Del på Facebook Svart 5.Juli.2004 Hei, prøv denne Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 5.Juli.2004 Del på Facebook Svart 5.Juli.2004 Også her får du tak i manualer........ Noe jeg fant på AutoDB - har selv INGEN forbindelse med selgeren !! Gå til: http://www.autodb.no/bat/ - velg UTSTYR og Aust Agder Yanmar Service manualer!!! ....ca 20-30 bøker til de forskjellige typer motor. Pris 350,- er per bok. Ring for å høre om jeg har den du trenger. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Tomja Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Gå til www.yanmar.no og kontakt dem på mail, så får du tak i manualer. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 10 år senere får vi håpe at de som har postet et innlegg i denne tråden har funnet sine manualer, men manualer til de fleste Yanmar motorer finnes enten her i arkivet eller på boatinfo ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.