Jump to content

Servicemanual til Yanmar 2qm-15?

Anabelle

Recommended Posts

Er på jakt etter en god rep. manual til min Yanmar 2QM-15 motor. Har søkt litt på nettet, men ikke funnet noe konkret.

Regner med at det er slik som med bil rep. håndbøker at noen er gode og andre er veldig dårlig. Hadde vært greit med en refereanse før man evt. bestiller noe.

*Anabelle - som fikk grums i dieselen........*

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Er på jakt etter en god rep. manual til min Yanmar 2QM-15 motor. Har søkt litt på nettet, men ikke funnet noe konkret.

*Anabelle - som fikk grums i dieselen........*

Hei Annabelle!

Er stadig på jakt etter det samme - Servicemanual for 2QM-15. Tror at problemet med manglende lektyre er alderen på motoren. Er tross alt over 20 år siden Yanmar produserte denne.  :wink:

Angående *Annabelle - som fikk grums i dieselen.......* så kan jeg fortelle at jeg har erfaring med "grums" :eek:.  I april i år var det så ille at jeg måtte ta ut dieseltanken for rengjøring, skifte alle dieselslanger, vannutskiller, dieselfilter - absolutt alt før høytrykkspumpen.

Hvordan ser "grumset" ditt ut? Er det geleaktig gul-grå "guffe"  :diving og vann? Eller bare solide små partikler?

Hilsen,

Walter_S

:wink:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1639767;start=0

Desverre uten bilder, siden Minebilder.no har forandret alle referanser jeg har brukt  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hvordan ser "grumset" ditt ut? Er det geleaktig gul-grå "guffe"  :diving og vann? Eller bare solide små partikler?

Hilsen,

Walter_S

:confused:

Hei!

Virker som om du har opplevd det samme som meg hele veien, bare at du ligger litt foran.

Leste dine innlegg om dieselproblematikken igår. Veldig nyttig lesning for oss diesel ferskinger.

Grumset var grove partikler - typisk løsnet fra rør eller så.

Hadde stoppet seg etter pumpen, i innløpet til enheten som lager høyttrykk og fordeler diesel over til høytrykksrør mot dysene.

Filteret, som er ganske nytt, så bra ut. Litt rart at det kom så langt, men motoren har visst stått ubrukt noen år, og det er jo ikke heldig. Mistenker tidligere eiere for dårlig vedlikehold.

Skal ta ut tanken ved sesongslutt.

Ang. servicemanual så burde det være mulig å få tak i. Prøver å bestille en fra utlandet.

Motoren er ikke så veldig forskjellig fra GM serien som ble laget ut over 80 tallet tror jeg. T.o.m de nye er jo saltvannskjølt.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hei,

Service manualene til disse motorene er ikke lette å få tak i, jeg prøvde å få tak i en til 3QM30. Det gikk ikke, men fikk låne fra lokalt verksted "over natta" for å notere ned momenter osv.

Gikk da rett på jobben med å kopiere den opp. (Eneste løsning)

Motoren er nå solgt, og manual levert med denne. Men den omfattet også 2QM15

Svein

Svein H

• 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Også her får du tak i manualer........

Noe jeg fant på AutoDB - har selv INGEN forbindelse med selgeren !! Gå til:   http://www.autodb.no/bat/   - velg UTSTYR og Aust Agder

Bilde

Yanmar Service manualer!!!  :flag: ....ca 20-30 bøker til de forskjellige typer motor. Pris 350,- er per bok. Ring for å høre om jeg har den du trenger.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

• 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...