Jump to content

Pakningsement??


Frank v.

Recommended Posts

Da hadde jeg byttet pakningen...det blir nokså varmt her i tillegg til eksostrykket.

 

Problemet er at den pakningssementen som finnes stort sett skal herde ved hjelp av temperatur og da må du starte motoren...dermed vil ganske sikkert stoffet "blåse" vekk før det herder...

 

Det er min mening...regner med at andre mener noe annet...og da kommer det sikkert med her...   :smiley:

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

...ehhh...det lurer jeg også på?

 

Hvis du har ny pakning som ikke er tett ville jeg heller spurt meg selv om hvorfor den ikke er tett...i stedet for å se etter noe som kan tette i tillegg...

 

Ikke misforstå meg, det er ikke vondt ment, men det er en grunn til at pakningen ikke holder tett...

...kan det være skjevhet eller noe slikt?

 

Det du kan prøve er å legge et tynt strøk på hver side av pakningen og skru det sammen for å se om det holder.

 

Det helt klart beste alternativet vil evt. være en tynnere kobberpakningen...evt. 2 tynne. Jo tynnere kobber du har jo lettere er det å tilpasse den til flatene på manifold og turbo.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Mener du pakningen mellom manifold og turbo eller mellom turbo og eksosbend?  Dersom det er det siste, er dette ikke uvanlig, og kan skyldes tæring på flensene, oftest på bendet.  Da kan det også være et hull ved siden av flensen, og ikke selve flensen som lekker.  Det er også viktig at klemma som holder det hele sammen sitter riktig.  Men dette altså bare dersom det er på denne siden av turboen du har lekkasjen.

Link to post

TMe har svart på hva klingerit er, men jeg fikk lyst til å slå et slag for Gungum, stoffet som brukes til tetninger av gjennomrustede eksosrør på biler. Det er en nødløsning, men funker bra. Hvis du bruker det, må du la det tørke (herde) noen timer før du starter motoren, og så må du kjøre på tomgang en stund slik at det ikke blir særlig høyt eksostrykk i røret før Gungummen varmes opp og blir skikkelig hard.

 

Men det sikreste er jo å finne ut hvorfor pakningen ikke holder tett. Har du inspisert flensene dine og sett etter om de er fri for tærehull? Hvis det er hull eller ujevnheter der, kan du "sparkle" med Gungum. Og har du brukt føleblekk og kontrollert at flensene er parallelle? Er de blitt skjeve av en eller annen grunn, får du dem aldri tett med pakninger.

 

Kobberpakninger blir forresten harde etter en tids bruk, så hvis du ikke har ekspansjonsbolter i flensen, blir det lekkasje når kobberpakningen begynner å gi etter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...