Jump to content

Pakningsement??

Frank v.

Recommended Posts

Har en lekkasje mellom turbo og eksosmanifold,tengte å prøve å tette denne med en slags pakningssement av et eller annet slag.

Er det noen her som kan anbefale noe stoff som kan være bruklig til denne operasjonen?

Da det bare er en kobberpakning der klarer det ikke å holde tett,motorrommet blir fullt av eksos.

:smiley:

Da hadde jeg byttet pakningen...det blir nokså varmt her i tillegg til eksostrykket.

Problemet er at den pakningssementen som finnes stort sett skal herde ved hjelp av temperatur og da må du starte motoren...dermed vil ganske sikkert stoffet "blåse" vekk før det herder...

Det er min mening...regner med at andre mener noe annet...og da kommer det sikkert med her...   :smiley:

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Problemet er at jeg har ny pakning men den tetter ikke godt nok,prøvde til og med 2 stk på samtidig i et desperat forsøk på å få det tett

Er fullt klar over at det blir veldig varmt der,men det må da kunne være et produkt som tåler varmen som oppstår der?

Mulig jeg er dum, men hva er en klingeritpakning?

...ehhh...det lurer jeg også på?

Hvis du har ny pakning som ikke er tett ville jeg heller spurt meg selv om hvorfor den ikke er tett...i stedet for å se etter noe som kan tette i tillegg...

Ikke misforstå meg, det er ikke vondt ment, men det er en grunn til at pakningen ikke holder tett...

...kan det være skjevhet eller noe slikt?

Det du kan prøve er å legge et tynt strøk på hver side av pakningen og skru det sammen for å se om det holder.

Det helt klart beste alternativet vil evt. være en tynnere kobberpakningen...evt. 2 tynne. Jo tynnere kobber du har jo lettere er det å tilpasse den til flatene på manifold og turbo.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Mener du pakningen mellom manifold og turbo eller mellom turbo og eksosbend?  Dersom det er det siste, er dette ikke uvanlig, og kan skyldes tæring på flensene, oftest på bendet.  Da kan det også være et hull ved siden av flensen, og ikke selve flensen som lekker.  Det er også viktig at klemma som holder det hele sammen sitter riktig.  Men dette altså bare dersom det er på denne siden av turboen du har lekkasjen.

Skal du ha en pakningsmasse som tåler trykk og varme så vil jeg foreslå at du bruker en monteringspasta for lydpotter på bil . Denne herder når den blir varm.

Det er dog mest sannsynlig at du har skjeve eller på annen måte skadede flenser.

Klingerit er en pappaktig fiber som brukes til pakninger.

TMe har svart på hva klingerit er, men jeg fikk lyst til å slå et slag for Gungum, stoffet som brukes til tetninger av gjennomrustede eksosrør på biler. Det er en nødløsning, men funker bra. Hvis du bruker det, må du la det tørke (herde) noen timer før du starter motoren, og så må du kjøre på tomgang en stund slik at det ikke blir særlig høyt eksostrykk i røret før Gungummen varmes opp og blir skikkelig hard.

Men det sikreste er jo å finne ut hvorfor pakningen ikke holder tett. Har du inspisert flensene dine og sett etter om de er fri for tærehull? Hvis det er hull eller ujevnheter der, kan du "sparkle" med Gungum. Og har du brukt føleblekk og kontrollert at flensene er parallelle? Er de blitt skjeve av en eller annen grunn, får du dem aldri tett med pakninger.

Kobberpakninger blir forresten harde etter en tids bruk, så hvis du ikke har ekspansjonsbolter i flensen, blir det lekkasje når kobberpakningen begynner å gi etter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...