Jump to content

Litt hobbysveising av syrfaste rekker

Sydvesten

Recommended Posts

Lurer på en dere sveiseeksperter kan komme med noen vurderinger.... Er denne apparaturen fra Biltema brukbar til dette med 316L pinner.... Det er ikke snakk om mye sveising, så det å legge mere penger i dette er lite aktuelt... Det er ei heller praktisk mulig å ta duppedingsen med til et verksted med TIG/MIG appratur...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

For å svare på en litt annen måte. Du skal være en meget habil sveiser for å få noe dreis med den greia der.

Det er sikkert mange som har andre oppfatninger. Hulda hadde ikke fått det til. Mitt minimum er en likeretter. Det går sikkert an å få kjøpt en brukt, spør hos et sveisefirma. Du bør ligge å sulle nede på 30A med 1,5 mm pinne (eller mindre). Spanderer du P5 (Avesta) pinner, så er de enklere å sveise med. Gudd Løkk.

Det tar flere år å bli en god sveiser. Viss du ikke har erfaring, bør du få en ekspert til å gjøre dette. Stillings-sveising med rustfritt er ikke for utrente. Viss det er mulig å sveise horisontalt har du en sjanse. Har du vurdert å sølv-lodde? Da trenger du en acetylenbrenner, sølvtråd og god tilpassning av skjøtene. Og selvsagt litt erfaring.

For å svare på en litt annen måte. Du skal være en meget habil sveiser for å få noe dreis med den greia der.

Da går jeg for den greia, så får jeg se om jeg er en habil sveiser eller ikke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tilgi min ignorance innen fagfeltet, men betyr det at det faktisk er mulig å sveise syrefast med vanlig sveiseapparat?? Har sveiset mye med rutil og basisk elektrode, men at det skulle gå å sveise syrefast med vanlig apparat visste jeg ikke.

At så tynne rør som rekker må sveises med svak strøm sier seg selv...

Men, hvis en sveiser syrefast stål, er det spesielle forberedelser eller etterbehandling av sveisen en må ta hensyn til?

Så et siste spørsmål, hvor tykke pinner kan en bruke på det Biltema apparatet?

Mvh Ketil

Tilgi min ignorance innen fagfeltet, men betyr det at det faktisk er mulig å sveise syrefast med vanlig sveiseapparat?? Har sveiset mye med rutil og basisk elektrode, men at det skulle gå å sveise syrefast med vanlig apparat visste jeg ikke.

At så tynne rør som rekker må sveises med svak strøm sier seg selv...

Men, hvis en sveiser syrefast stål, er det spesielle forberedelser eller etterbehandling av sveisen en må ta hensyn til?

Så et siste spørsmål, hvor tykke pinner kan en bruke på det Biltema apparatet?

Mvh Ketil

Hulda sveiser syrefast med pinner så det griner. Slike sveiser oksiderer og bør "pickles" (syrebehandles med HnO3 og flussyre bl.a.), man kan også glassblåse etc. Poenget er å kvitte seg med oksideringen. Avesta har en "beisepasta" som virker OK for oss amatører.

Med den foreviste Biltemagreia må du være magiker for å sveise tynnveggede rør. Jeg har nettopp sveiset slike rør, utv. dia. 10 mm med pinne og likeretterapparat. Med litt trening går det helt greit.

Sveisen kan se slik ut, Huldas SB eksosboks:

Bilde

Nå er ikke dette verken en god eller dårlig sveis, sånn ganske midt på treet. Poenget er at det er tett.

Der eksosslangen går inn er røret krympet fra 100- og ned til 70 mm dia. Derfor langsgående sveiser.

Redigert av Hulda (see edit history)

Skulle vell blir bra d men en er avhengig av mykje høgre varme å då auka faren samtidig med at en brenn hol og i verste fall øydelegg heile emne... Selfølgelig eit meir kostbart apparat, har ikkje sjølv men får låne et når eg treng d... Har liggande pinneapparat men ser ikkje på d so aktuelt å bruke en gong.... Hadde iverfall brukt veldi tynne elektrode vist eg skulle sveist d....

• 3 år senere...

Løfter denne litt, og spør pent :

Er det noen i Drammenstraktene (Spikkestad) som kan hjelpe med meg å sveise syrefast ? Det er snakk om to 25 mm. rør som skal sveises fast til eksisterende underlag for badeplattform... Båten står i hagen.

Dvs. 4 sveisepunkter... Disse blir skjult under selve plattform og vil dermed ikke være synlige, så mesterbrev-sveising med NASA kvalitet er ikke nødvendig.

Håper på hjelp. Litt betaling må vel også påregnes :-)

Hei,

Jeg har sett etter et brukt apparat, men det er så mye rar terminologi når man ikke er kjent. Ditt-kan-sveise-datt, men ikke-ditt'en :-) Ellers så blir det jo bare sveising hvert jubelår, og dermed lite utvikling av erfaring. Plass er jo også et tema, apparatet må jo stå et sted...

Det jeg har fått med meg, er at en inverter er å foretrekke fremfor trafo apparat. Er det noen som kan låne meg et slikt (evt. leie) for en helg ? Sveiser med tynne pinner, da godset ikke er mer enn ca. 2-3 mm. tykt. Har ikke lyst til å bruke 5000,- på et nytt apparat med mitt forbruk, og ønsker heller ikke kjøpe billig (og kanskje dårlig) da sveisen sikkert vil lide både av elendig håndtverk, generell sveiseskrekk, og attpåtil dårlig apparat :cryin:

Men, jeg har i alle fall en-slik-en-dimmemaske, eller hva det heter. DET har jeg kostet på meg, og brukt 1 gang. For test :lol:

Er det noen som kan anbefale et apparat som kan sveise syrefast, og hva som trengs ? Jeg mener å ha lest at det krever noe kraftigere apparat enn de minste.

F.eks. et fra Telwin eller annen grei kandidat ?

Redigert av Fusebox (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...