Jump to content

Stygg lyd fra 290 DP

nicko79

Recommended Posts

Har et 2004mod 290 DP drev som har en stygg lyd på tomgang. Høres ut som det holder på å komme i gir (raper). Men girveksleren står i midtstille og lyden er der helt til giret er inne...kanskje tilogmed litt lyd når den er i gir. Lurer på hva dette kan være og hva jeg kan gjøre...? :nonod:

Nå er det jo uklart hva feilen er og hva den skyldes.

Det er jo vanlig med 1-2 års garanti på nesten alt man kjøper og for biler så er det det jo vanlig med 3-5 års garanti. Volvo leverer ikke bedre produkter enn at de kun gir 1 års garanti i følge nettsidene deres. Det går imidlertid an å "kjøpe seg " opp til 3 år som forutsetter at aller servicer og vedlikehold foretas av Volvo. Hvis du ikke dekkes av garantien så er det jo reklamasjonsretten du kan benytte såfremt feilen/mangelen kommer inn under denne loven. Det er jo mange her på forumet meg god kompetanse på dette feltet som kanskje kan hjelpe.

Uansett så må du jo få sjekket ut hva som er feil. Det kan jo bare være en bagatell. Hvis du kjører med dette og det medfølger ytterligere skader så kan det jo hende at du ikke får noe dekket.

Har et 2004mod 290 DP drev som har en stygg lyd på tomgang. Høres ut som det holder på å komme i gir (raper). Men girveksleren står i midtstille og lyden er der helt til giret er inne...kanskje tilogmed litt lyd når den er i gir. Lurer på hva dette kan være og hva jeg kan gjøre...? :nonod:

Har du prøvd å ta av dekselet forran girveksleren, og koblet av teleflexkabelen for så å bevege på girveksleren? Kan jo hende teleflexkabelen ikke er helt riktig justert.. (gjetter på at du har tatt båten på sjøen nå nylig, og har hatt drevet av)

Hvis ikke ville jeg gått til forhandler med dette ja . .

uten å vite motor combo vet jeg at for aq140/5/151/171 osv er det en dempeplate med fjærer montert på svinghjulet.

denne er påmontert dempefjærer og overfører/demper (innkoblings) kraften til akselen som går til drevet.

disse fjærene blir slakke med årene - gir frirom or klakking på tomgang.

en smørekopp finnnes normalt på "kåpen" bak nevnte motorer) og 280 drev alt/eller fettpresse om nødv.

et par tørn/fettpressepump for å smøre aksellagret er heller ikke å forakte.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

dekselet er borte og kabelen av, har som sagt prøvd å bevege på girvelgeren men samme lyden er der! Drevet står forøvrig på en 41 motor.

hvis du lytter på drevet utenfor båten og det er der lyden er verst et det en bra referanse. (utgangspunkt)

da spiller det ingen rolle om det er diesel eller bensin.

er motoren ny eller gammel?

dempeplatens alder?

er motoren gammel kan det være dempeplaten.

fylte du olje på drevet før sjøsetting?

har du sett olje i vannet før/etter bruk? - for lite olje?

påfyllings/lufteskruers pakninger tilstede - ok?

har du mulighet til å sjekke oljemengden på drevet mens båten ligger på vannet?

mange spørsmål men kanskje av avgjørende betydning.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Båten ligger på land, men jeg hadde samme problem ifjor. Lyden er bare utenfor båten. Motoren er en 95mod, dempeplaten er jeg usikker på.

Har ikke fått sjekket oljen ennå, hadde ingen lekkasje som jeg så ifjor..

Takker for tips, skal sjekke opp litt... :)

har som sagt prøvd å bevege på girvelgeren men samme lyden er der!

Først og fremst så ville jeg latt den som solgte (leverte) drevet nytt få høre på ulyden. Dersom det er en 2004-modell, så skal det ikke av slitasjegrunner være utyder i det på mange år.

Dersom firmaet som leverte dette er langt unna, så hadde jeg latt en reparatør som kjenner drevtypen høre på ulyden og forsøke å isolere (/finne) feilkilden.

Dersom du skal gjøre dette selv, så hadde jeg forsøkt å høre etter når ulyden forsvinner: Blir den borte før den går i gir? Eventuelt om det er forskjell på om den blir giret til fram eller bakk'ing. I så fall ville jeg sjekket justering av midtpunktet i nøytral (på girwiren - justeringen). Det skal være et "nøytralpunkt" hvor du ikke skal ha noen "subbing".

Dersom du ikke finner et slikt stille "midtpunkt / nøytral" kan dette ha flere grunner, men det skal egentlig ikke kunne skje på et såpass nytt drev. Alder på drevet: Jeg har ikke sett på et såpass nytt 290-drev, men på de som er noen få år eldre, så står det et årstall- og en månedsangivelse nederst under dekslet (der du finner serienummeret på drevet). Dette vil i så fall bekrefte alderen.

Dette kan du sikkert, men for å være sikker så nevner jeg dette:

Jeg går ut fra at du har byttet olje på drevet, og at du da ville lagt merke til om du hadde fått vann inn i drevet (melkehvit olje!!!). Om det var denne melkehvite olja, da kan mye ruste... og du må ha drevet på full service.

Om den gamle olja var fin da du skiftet, så er alt bra. Husk forøvrig å bytte o-ringer både på uttappspluggen og på peilepinnen når du skifter olja! Dersom du fyller ny olje via påfyllingshullet (som er under dekslet), man man bytte pakningen på denne.

Du skriver at båten står på land. Dersom du setter drevet i fri og så dreier rundt på propellene, så skal drevet være helt stille og du skal kunne dreie de begge veier. Dersom du fortsatt hører denne ulyden, så ville jeg forsøkt å vri litt på girstaget (den plata under dekslet som girwiren festes i) og hørt etter om du får endring i lyden.

Til slutt:

Dersom du finner ut at det ikke har med justering av girwiren (justeringen under dekslet) må drevet sjekkes av en reparatør som kjenner 290-drevet. Og, da ville jeg benyttet de som leverte drevet nytt. Det kan jo hende at lyden har vært der fra det var levert som nytt??

:-) steinar

bare en liten sak:

forstår det slik at drevet er helt nytt?

hvis det er brukt og har vært tatt fra hverandre er det - hvis det er likt 280 drevet noe skimsing av aksel/drev i øvre delen og hvor feil klaringer kan frekalle en klaprelyd.

i verste fall kan det være et lager.

men, sjekk olja først!

Her bør du sjekke lageret som sitter i svinghjulskåpen. På dieselmotoren sitter det 2 stk lagre på aksel som overfører kraft fra meddriverplaten til knuta på drevet. Dette lageret produserer lyd som høres ut som kommer fra drev....

Har hørt lyden og skiftet flere av dem. Skal du skifte det innerste lager må motor ut av båten.

Lykke til.

For ordens skyld...drevet ble kjøpt nytt av forrige eier og montert av verksted i stavanger.

Jeg skiftet olje på drevet nå og så ikke tgn til vann i oljen. Men da jeg startet den igjen var lyden borte...men bare for 5-6min :headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...