Jump to content

Rensing av septik-tank

BEG

Recommended Posts

Vet av erfaring fra tidligere båt, at septiktanken "gror igjen" med blant annet salt. Dette setter seg som harde "kaker", ispedd med indigrienser som ikke brukes i vanlige kakeoppskrifter.

Tror jeg nå har et slikt problem i "ny" båt, virker som om sugerøret kan være delvis tett. Tanken der er plassert på en måte så jeg helst vil slippe å demontere mannlokket og sjekke/rense tanken. (må krype innover i et trangt skott og ligge oppå/rundt tanken  :wink: )

Derfor; er det noen som har en god oppskrift på hvordan man kan få løst opp fastgrodd "dritt"? Jeg har forsøkt med "Domestos" i større mengder og "ser" at dette hjelper (det kommer stadig ut større mengder guffe etter hvert skyllevann. Tror at de omtalte saltkakene er det største problemet og vet ikke om dette produktet løser opp slikt. Tanken er forøvrig lagd i rustfritt stål.

Gode råd mottas med takk

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Takk Ingar, av en eller annen grunn har jeg aldri fått med meg den lenken. Den ga, tror jeg, også svaret på hvorfor jeg mener jeg skjelden eller aldri har hatt problemer med lukt. (lukt er er for øvrig gjerne et større problem for båten ved siden av, enn for deg selv. I helgen var det et problem for oss, fra en båt som lå 30 meter unna!!)

Jeg bruker "Domestos", sånn til å rengjøre doen med hjemme, istedenfor svindyre kjemikalier som man får kjøpt i en båtbutikk. På flasken står det "med aktivt oksigen". Det bobler tydelig av fludiet når det kommer i vann og da er nok dette den fine luften som den ene bakterietypen ikke likte. Min "bruksanvisning" er; Etter at tanken er tømt, fyll på en inntil en tredels flaske. Hell på en liten skvett innimellom, når doen brukes. Anbefales.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...