Jump to content

Trengsel på sjøen

Kjell

Recommended Posts

Har egentlig alltid lurt på hvorfor folk samles i gjenger når de er på sjøen. Er det et syndrom eller en annen sykdom :confused:

Veldig ofte ser vi båter ligger på rad og rekke klint oppå hverandre langs svabergene.

Her i Oslofjorden utenfor Sætre i pollen ved øya HJELP er det noen ganger riktig ille.

Kanskje de søker sammen med en flokk fordi de er redde eller noe sånt. :crazy:

Jeg mener at hvis man bor i blokk i byen må man da for all del ikke besøke de andre i blokka hele tiden.

Tok et bilde her i sommer som et eksempel.

Jeg kaller det "Tveitagjengen på tur"

Bilde

Har egentlig alltid lurt på hvorfor folk samles i gjenger når de er på sjøen. Er det et syndrom eller en annen sykdom :confused:

Det samme har jeg lurt på. Vil kalle det for både et syndrom og en sykdom jeg for min del.....

Akkurat det samme med campingvogneiere. De har vognene sine på en fast plass og bruker de i helgene. Alle naboene gjør akkurat det samme, på akkurat samme plass.  :crazy:  :crazy:

Det med campingvogn på fast plass kjenner jeg meg igjen i. Kjøpte selv en campingvogn på "rot" med spikertelt og det hele. Problemet var bare at mange (stort sett de jeg ikke hadde så mye til overs for) i byggefeltet der vi bodde også hadde vogna plassert på samme plass. Om jeg ikke hadde naboene nært nok innpå meg ellers i året så fikk jeg de enda nærmere innpå når vi var i campingvogna. Vogna ble solgt etter 1 år.

Så ble det båt i stedet. Oppsøker av og til gjestehavner men kan avstå fra å ligge side om side og måtte klyve over andre båter for å komme i land. En annen ting jeg ikke liker ved gjestehavner er at har man først funnet seg en plass for helgen så er man nødt til å ligge ved samme plassen hele helgen, for hvis man forlater plassen en time eller to så er det garantert at den er opptatt når man kommer tilbake. Hvis man ligger innerst med flere båter utenpå seg er det helt umulig å kjøre seg en tur. Skulle vært slik at man betalte for en stykk båtplass for et døgn/helg og at denne plassen da var reservert, slik at man har muligheten til å forlate plassen for å kjøre å se seg litt omkring i området, fiske eller ganske enkelt for å lade batterier og få mer varmt vann på tanken. Man kunne da returnere til plassen igjen uten å tenke på om den var okkupert av andre. Når jeg drar på helgetur med båten så er det ikke for å kjøre hjemmefra og til en gjestehavn for så å ligge standby der hele helgen, for så å kjøre hjem igjen på søndag kveld. Jeg vil ha muligheten til fritt å gjøre mindre utflukter med gjestehavna som base.

Har ofte lurt på det samme selv.  :crazy:  Må være at mennesker er flokkdyr, eller noe.

Du kan være sikker på at det er flere som prøver å legge seg i nærheten av deg hvis du har klart å finne en fin plass for deg selv. Det kan være mange fine plasser litt lenger unna, men neida, de skal helst ligge inntil deg, fender til fender!  :confused:  

Skjønner ikke helt dette! Gidder ikke folk å se seg litt rundt selv for å finne plass, eller hva er det?

Selv prøver jeg å finne plass hvor madammen og jeg kan ligge litt for oss selv. Synes det er greit at naboen ikke ser og hører alt vi gjør.  :wink:

Hvis vi føler for å oppsøke liv og røre, pleier vi å dra til en eller annen større havn, men det er ikke så ofte.  :crazy:

Helt på linje med deg her GeirFrode. Synes også det kan være litt irriterende å få folk fender mot fender dersom man er ute etter fred og ensomhet med familien... Spesielt dersom det er 300 meter langs øya med fine fortøyingsmuligheter - og det kun var vi som lå der  :confused:

Men, men - folk er forskjellige, og noen ganger har det blitt riktig så koselig ut over kvelden med nye bekjentskaper. Selv om det ikke var det man kanskje ønsket i utgangspunktet.

...Skjønner ikke helt dette! Gidder ikke folk å se seg litt rundt selv for å finne plass, eller hva er det?...

Tror kanskje at dette skyldes usikkerhet?

Disse personene ser at her har det gått inn båt, så da er det trygt for dem også...

Vi andre setter vakt i baugen, går rolig inn og sjekker, bakker ut og slipper dreggen dersom det er greit. Tror kanskje at mange "båtfolk" ikke stoler så mye på sine egne eller mannskapets ferdigheter...

Helt enig med både Lijanka og deg Ingar.

Men om man har baatplassen vimpel MÅ man ikke hver bidige dag eller helg. Det gjør den gjengen jeg tok bilde av her. Hver eneste helg ligger de der på samme sted.

Føler ikke helt for å trenge meg innpå gjengen, for flere av dem kunne kommet til å heist min 18 foter på 900kg + motoren (90hk Johnson 140 kg) opp i daviteren sin.

Hva skulle jeg gjort da? Baufil? :crazy:

Uansett, det er ikke ofte heller at man ser en 18 foter sammen med 40 fot Princess langs svabergene. Det er akkurat som de som har de største båtene liksom skal sammenligne utstyret og evt. fortelle hverandre hvor de har fått alle de svarte pengene fra som de trenger for å handle slike båter. :crazy:

Stor båt, liten .... :wink:

:confused:

Kjell

Hei, Kjell!

Du begynte tråden med en interessant observasjon, men innlegg nummer 2 gled vel litt over i fordommer..? :confused:

Kito har vel kanskje også litt rett??

Når det gjelder alle dem som liker å feriere sammen (jeg kjenner mange), så blir det ofte til at disse får ganske like båter etter hvert. Årsaken er vel ofte mer av praktisk art enn behovet for å "vise" seg. 3-4 uker nedover svenskekysten går dårlig i en 16 foter... Ofte er det barnefamilier - og da melder behovet for akterkabin seg etterhvert. Ofte er det arbeidskolleger som er gode venner som ferierer sammen. Altså ganske lik økonomi...

Bruksområdet blir den samme (de er jo sammen hele tiden...) - altså bør båtene gå ganske likt etc.

Jeg tror ikke du skal være redd for å "trenge" deg på i store uthavner. Du vil raskt oppdage at de fleste er hyggelige mennesker som koser seg på sjøen. På vår tur nedover svenskekysten i sommer lå vi ved siden av båter som fikk vår båt til å ligne en jolle - og traff mange hyggelige folk som vi grillet og drakk rødvin sammen med. Når du sitter i land slik, så spiller det i grunnen ingen rolle hva slags type båt som tok deg dit. Maten smaker det samme, rødvinen likeså - og sola varmer alle like godt.

Min påstand er at personer som kun er ute etter å vise rikdom, de finner du ikke i uthavnene. Der er det ikke mennesker nok...

Hei

De fortøyningsboltene som er på stedet har vi boret og slått ned selv.

i samråd med grunneier.

I utgangspunktet var det gule badebøyer her. Så du kan si det er vi som

har "åpnet" stedet for båtfolk. Jeg har ennå tilgode å de at noen

har blitt nektet å ligge her.

mvh

giver

Hei Kito

Langt i fra.

Det var ikke det som var saken her.

Det bare irriterer meg så grenseløst at de samme folkene ligger der helg etter helg. :wink:

De gjør liksom hevd på plassen.

Kanskje jeg tar meg en tur og sprayer PRIVAT på berget der en kveld. :lol:

Kjell

Jeg må si jeg kjenner meg litt igjen jeg Kjell.  :wink:

Farter også rundt i liten båt (18 fot) som vi overnatter i.  Da er det greit å ha tilgang på toalett og bosstøming iblandt (Portaportien går fort full ved landligge ellers). :lol:  

De kjekkeste plassene med slike fasiliteter ser ut til å være okupert av faste 'gjenger' vår og høst i helgene.  Sveivet innom ett par av dem en torsdags kveld på fisketuren, i fjor høst, og tror du ikke de lå der allerede.  Da blir det vanskelig å komme før dem for å hjelpe dem i land når de kommer.  :lol:

Har også opplevd å komme sigende inn mot ledig plass for å legge til, for å oppleve at det kommer springende noen med plakat med 'opptatt'. Holder sikkert plassen til bekjente som kommer senere, men dog... Friluftsbryggene er da ment for alle ?  :wink:

Nå høres dette gjennomgående negativt ut, men vi stortrives i uthavn, og det er mange 'littmindre populære gjestehavner' der vi kommer til, og er man først i land, så er mann fort en stor familie alle mann, så ingen sure miner egentlig, noe jeg ikke oppfattet at Kjell heller hadde.

:lol:

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Helt enig med både Lijanka og deg Ingar.

Men om man har baatplassen vimpel MÅ man ikke hver bidige dag eller helg. Det gjør den gjengen jeg tok bilde av her. Hver eneste helg ligger de der på samme sted.

Føler ikke helt for å trenge meg innpå gjengen, for flere av dem kunne kommet til å heist min 18 foter på 900kg + motoren (90hk Johnson 140 kg) opp i daviteren sin.

Hva skulle jeg gjort da? Baufil? :lol:

Uansett, det er ikke ofte heller at man ser en 18 foter sammen med 40 fot Princess langs svabergene. Det er akkurat som de som har de største båtene liksom skal sammenligne utstyret og evt. fortelle hverandre hvor de har fått alle de svarte pengene fra som de trenger for å handle slike båter. :wink:

Stor båt, liten .... :lol:

:wink:

Kjell

Hei

Hvis du med en stor båt ligger i blandt mindre, har den store båten lett for å

bli"partybåten," med alle de ulemper det drar med seg.

mvh

giver

De kjekkeste plassene med slike fasiliteter ser ut til å være okupert av faste 'gjenger' vår og høst i helgene.  Sveivet innom ett par av dem en torsdags kveld på fisketuren, i fjor høst, og tror du ikke de lå der allerede.  Da blir det vanskelig å komme før dem for å hjelpe dem i land når de kommer.  :lol:

:lol:

Erik.

Du fikk sagt på en litt annen måte Erik. Neida ingen sure miner fra min side heller folkens.

Det er bare så synd at noen skal ødelegge for så mange. Med det mener jeg gjøre hevd på enkelte plasser.

Som regel er det også en i denne gjengen som er tidligere ute enn de andre og "liksom" holder av plassen fredag ettermiddag. Dette kan sikkert du svare på giver. For etter som jeg skjønte på deg har du en av båtene på bildet.

Det er jo som Erik også sier, at når man har en 18 foter er behovet ganske mye større for å komme i land til bl.a. toaletter og søppeldunker. Man sitter ikke en familie på fire sammen med søpleposen og portapottien og koser seg i en 18 foter. Det blir trangt. Så da går man som regel i land og installerer seg der.  :wink:

På det stedet i dette tilfellet som heter Hjelp, så ligger som regel de største båtene på svai/eget anker. :wink: Meget omtenksomt gjort av de det gjelder, for de har sikkert både toaletter med septiktanker og plass til både matlaging og søpleposen ombord. Men alikevel er alltid de plassene i denne bukta som det er fint å legge til med en 18" som er opptatt lenge før helgen av noen av de "store" båtene som venter på vennene sine.

Det blir sikkert brukt tekstmeldinger i dette tilfellet også.

Mulig dere er en fin gjeng giver, men prøv å sett dere inn i for eks. min og Erik sin situasjon.

Har ikke sett av noen av dere som ligger der har baatplassen vimpel.

Du skal ikke se bort fra at jeg tar med meg sixpack'n  :lol: og stikker bortom en tur til helgen. Og da regner jeg med at du fikser party i den største båten. :lol:

Så forresten en her om dagen som backet hekken og en "stor" utenbordsmotor inntil noen han tydeligvis ikke likte, tiltet motoren med powertrimmen og lot sjøsprøyten stå til værs mot folket.  :lol: Må jo le litt av det da.

Sjøen til helga igjen...

Kjell

Er dette virkelig noe å irritere seg over. Dersom fortøyningsplassene et sted er opptatt, ja så er de opptatt. Da må jo andre finne seg et annet sted. Slik er det for alle. Og en må da la andre få lov til å komme og legge til der vi selv er. Vi kan da ikke irritere oss over at de flotteste stedene er opptatt, og samtidig kunne forlange å få være alene der vi har slått oss til. Selv er jeg så lokalkjent i "min" skjærgård at jeg alltid finner et  hyggelig sted, enten nesten helt alene, eller et hyggelig sted hvor andre har kommet før meg.

Lasse : 'Opptatt' plakaten :

Det var på Lindøy nå i ferien. (En av byøyene i Stavanger med brygge, grillanlegg, toaletter og bosstønner, og fint turtereng og trampoline for de små).

Jeg hadde i den situasjonen tre alternativ så vidt jeg kunne bedømme :

1.Drite i plakaten.

2.Ta plakaten til følge, og i stedet for å legge meg til brygge på den ledige plassen legge meg på utsiden av båten til han som holdt plakaten. :lol:

3.Finne ett annet sted, der jeg ikke på forhånd var ønsket Uvelkommen, og dermed kunne kose meg glugg i hel med de øvrige båtfolka som befant seg der.

Skal innrømme at alternativ 2 fristet, men irritere naboen (og la seg irritere av naboen) kan jeg gjøre hjemme, så jeg gikk for alternativ 3 istedet. :wink:

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Du fikk sagt på en litt annen måte Erik. Neida ingen sure miner fra min side heller folkens.

Det er bare så synd at noen skal ødelegge for så mange. Med det mener jeg gjøre hevd på enkelte plasser.

Som regel er det også en i denne gjengen som er tidligere ute enn de andre og "liksom" holder av plassen fredag ettermiddag. Dette kan sikkert du svare på giver. For etter som jeg skjønte på deg har du en av båtene på bildet.

Det er jo som Erik også sier, at når man har en 18 foter er behovet ganske mye større for å komme i land til bl.a. toaletter og søppeldunker. Man sitter ikke en familie på fire sammen med søpleposen og portapottien og koser seg i en 18 foter. Det blir trangt. Så da går man som regel i land og installerer seg der.  :wink:

På det stedet i dette tilfellet som heter Hjelp, så ligger som regel de største båtene på svai/eget anker. :lol: Meget omtenksomt gjort av de det gjelder, for de har sikkert både toaletter med septiktanker og plass til både matlaging og søpleposen ombord. Men alikevel er alltid de plassene i denne bukta som det er fint å legge til med en 18" som er opptatt lenge før helgen av noen av de "store" båtene som venter på vennene sine.

Det blir sikkert brukt tekstmeldinger i dette tilfellet også.

Mulig dere er en fin gjeng giver, men prøv å sett dere inn i for eks. min og Erik sin situasjon.

Har ikke sett av noen av dere som ligger der har baatplassen vimpel.

Du skal ikke se bort fra at jeg tar med meg sixpack'n  :lol: og stikker bortom en tur til helgen. Og da regner jeg med at du fikser party i den største båten. :wink:

Så forresten en her om dagen som backet hekken og en "stor" utenbordsmotor inntil noen han tydeligvis ikke likte, tiltet motoren med powertrimmen og lot sjøsprøyten stå til værs mot folket.  :lol: Må jo le litt av det da.

Sjøen til helga igjen...

Kjell

Hei

Det er mulig det er noe jeg har misforstått.

Hjelp er den holmen som ligger mellom Torvøya og Gråøya. Etter hva jeg kan se er dette bildet tatt mot Torvøya. Å komme inn der har ikke vært noe problem, hvis det er plass.

Det samme gjelder Lykken, Håøybrygga, Sagbukta, Middagsbukta etc. Jeg synes ikke at det skal gå så langt som at båter m/toalett og tank skal ligge på svai.

Vimpelen på min båt har hengt oppe siden den var å få kjøpt.

Hendelsen med powertrim, sjøsprøyt er det ingen som forsvarer, men alle de båtene som

ligger der har fast aksel. Sist helg lå det ingen der, etter hva jeg hørte fra noen som lå i

Lykken. Jeg gjentar: Jeg har ennå tilgode å se at noen har blitt avvist på Torvøya.

Partyet i den "store" båten må du nok fikse selv. Jeg skal i bryllup i helgen.

mvh

giver

Lasse : 'Opptatt' plakaten :

Det var på Lindøy nå i ferien. (En av byøyene i Stavanger med brygge, grillanlegg, toaletter og bosstønner, og fint turtereng og trampoline for de små).

Jeg hadde i den situasjonen tre alternativ så vidt jeg kunne bedømme :

1.Drite i plakaten.

2.Ta plakaten til følge, og i stedet for å legge meg til brygge på den ledige plassen legge meg på utsiden av båten til han som holdt plakaten. :lol:

3.Finne ett annet sted, der jeg ikke på forhånd var ønsket Uvelkommen, og dermed kunne kose meg glugg i hel med de øvrige båtfolka som befant seg der.

Skal innrømme at alternativ 2 fristet, men irritere naboen (og la seg irritere av naboen) kan jeg gjøre hjemme, så jeg gikk for alternativ 3 istedet. :smiley:

Erik.

Ta kontakt med Poseidon neste gang, be han komme å legge seg utenpå båtene  :lol:

Tenker det varer ikke lenge før du har brygga for deg selv  :wink:

Hadde det vert meg, så hadde jeg sannelig lagt meg inn, ihvertfall til den andre båten var fortøyd en annen plass, da hadde jeg gått for å finne bedre naboer

:headbang:

Har egentlig alltid lurt på hvorfor folk samles i gjenger når de er på sjøen. Er det et syndrom eller en annen sykdom :smiley:

Veldig ofte ser vi båter ligger på rad og rekke klint oppå hverandre langs svabergene.

Her i Oslofjorden utenfor Sætre i pollen ved øya HJELP er det noen ganger riktig ille.

Kanskje de søker sammen med en flokk fordi de er redde eller noe sånt. :lol:

Jeg mener at hvis man bor i blokk i byen må man da for all del ikke besøke de andre i blokka hele tiden.

Tok et bilde her i sommer som et eksempel.

Jeg kaller det "Tveitagjengen på tur"

Bilde

Hei

Ser på bildet du har lagt ut at du ligger på Skredderholmen. Her tror jeg ikke det er

annet enn Drøbakbåter, jeg har i hvert fall ikke kommet inn her.

mvh

giver

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...