Jump to content

Trengsel på sjøen

Kjell

Recommended Posts

Hei.

Husker en gang jeg lå i Sandspollen på "langbryggen" i den inderste bukten. Så da at en båt kom inn mot den lille bryggen "til" "Dröbaksgjengen". La ut anker og styrte inn, det var godt med plass. Hörte så en del litt hissige stemmer, för fyren bakket ut. Han kom så og la seg på samme brygge som oss, med kommentaren at på andre siden hadde han fått beskjeden: "DET ER MYYYE BEDRE PLASS PÅ AAAANDRE SIDEN!!"

Fortalte forresten historien om denne "beryktede" "Dröbaksgjengen" til en fyr en gang vi lå i Skuteviken på Sörlandet. - Han ble meget taus, - senere kjente jeg ham igjen som en av nevnte gjeng!!

Forövrig er det meget god plass i gjestehavnene her i Sverige syd for Lysekil nå. Regner med å stevne nordover fra Henån der vi ligger nå til Båhus Malmön eller Hunnebostrand imorgen. Må väre hjemme om 1 1/2 uke.

Hilsen Lars H.

(på web-café på biblioteket på Henån)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Ser på bildet du har lagt ut at du ligger på Skredderholmen. Her tror jeg ikke det er

annet enn Drøbakbåter, jeg har i hvert fall ikke kommet inn her.

mvh

giver

Vet ikke sikkert hva den lille holmen heter ved den trange sundet/passasjen inn til Hjelp.

Men hvis man kommer sydfra inn i nettopp den trange passasjen er bildet tatt mot vest og rett mot Torvøya.

Vi lå på dregg nesten inne ved hytta når bildet ble tatt.

Jeg observerte også en annen ting nettopp når bildet ble tatt, og det var at det var flere som forsøkte å kaste dregg i nærheten av oss. Da kom det et høylytt rop fra en i denne gjengen om at han måtte ikke gjøre det for han som ropte hadde 50 meter kjetting ute.

NB! Det med å tilte outboarderen for spruting skjedde ikke her.

Det var jeg som startet denne tråden, og synes vi avslutter denne diskusjonen her.   :lol:

Har vel fått litt synspunkter på dette nå.

Ha en fortsatt fin kveld alle som har kommentert. :smiley:

Kjell

Har egentlig alltid lurt på hvorfor folk samles i gjenger når de er på sjøen. Er det et syndrom eller en annen sykdom :confused:

Kanskje de søker sammen med en flokk fordi de er redde eller noe sånt. :crazy:

Jeg mener at hvis man bor i blokk i byen må man da for all del ikke besøke de andre i blokka hele tiden.

Si meg Kjell; når du og vennene dine f.eks. har grillfest. Pleier dere å sitte i hver deres ende av hagen?

Vi pleier i hverfall å samles, det gjørt det så mye enklere å snakke sammen. :cheers:

Vi er er 3-4 båter som pleier å samles, hyggelig og praktisk. Slipper bla. å transportere ungene flere sjømil når de skal leke sammen.

Er det et østlandsfenomen at "gjenger" okkuperer uthavner og ikke lar andre slippe inn :confused::cheers:. Har aldri opplevd noe liknende nedover på "den bløde kyststribe". Synes de fleste er inkluderende og hjelpsomme. Jeg har i alle fall ikke fått "opptattsignal" noe sted, men så har jeg heller ikke vært innover i indre deler av Oslofjorden. Det er sikkert fint der, men for en snekkeeier fra Sørlandet frister kanskje ikke denne delen av skjærgården så mye. Håper ikke jeg har sagt noe galt og fornærmet noen nå..... :crazy:

Er det et østlandsfenomen at "gjenger" okkuperer uthavner og ikke lar andre slippe inn :confused::cheers:. Har aldri opplevd noe liknende nedover på "den bløde kyststribe". Synes de fleste er inkluderende og hjelpsomme. Jeg har i alle fall ikke fått "opptattsignal" noe sted, men så har jeg heller ikke vært innover i indre deler av Oslofjorden. Det er sikkert fint der, men for en snekkeeier fra Sørlandet frister kanskje ikke denne delen av skjærgården så mye. Håper ikke jeg har sagt noe galt og fornærmet noen nå..... :crazy:

Ja, det er kanskje det.

Vi er mest på Hvaler og litt nedover svenskekysten, og der er det vanlig at det ligger flere båter sammen.

Opplever endel å få opptattsignal, dvs frem til man gir klare signaler om at her vil jeg inn eller spør om det er plass.

Men det finnes helt klart unntak, i helgen ble vi vinket inn av en meget hyggelig kar i en Riviera 935. I løpet av formiddagen hadde han klart å stappe bukta full av båter. Vi kunne med fordel klart oss uten de siste to båtene, bla en vestlending i en Saga 27 med stor sans for dansedbandsmusikk og brennevin til langt på natt.

Det hente oftere før at folk spratt opp for å ta imot tau.

Vi prøver å være flinke selv også, spesielt når vi vet det er vanskelig å finne plass og selvfølgelig når været tilsier at folk "fortjener" å komme seg i land.

Skal man f.eks inn i en gjestehavn på koster er det kun en ting som gjelder. Ut med fendere og bestemt gasspådrag mot brygga. Jeg har kjetting ankervinsj så man skal være flink til å ignorere ting når den rasler i fjorden.

Det hente oftere før at folk spratt opp for å ta imot tau.

Vi prøver å være flinke selv også, spesielt når vi vet det er vanskelig å finne plass og selvfølgelig når været tilsier at folk "fortjener" å komme seg i land.

:crazy: La oss i alle fall gå foran med gode eksempler for ankommende båter, med eller uten vimpel. I går bestilte jeg forøvrig min. Er det lang ventetid for tiden :confused::cheers:   Det er jo enda god tid til å vise den frem. Gleder meg til å få den på plass :crazy::yesnod:

Hei.

Fikk bare lyst til å fortelle at etter min første sesong med båt i oslofjorden har jeg enda ikke hatt en eneste negativ oplevelse. Tvert imot. Kjenner meg heller igjen i at folk står klar og tar i mot. :crazy: :crazy:

Det kan jo bli trangt om plassen.

Lå i Dragsund (den eneste havna jeg da viste om) :cheers: i pinsehelga.

Tror det var over 60 båter der men det ble da en trivelig kveld. :confused:

Flere som var der ??

Ellers så har jeg da full forståelse for att flere båter velger å holde sammen på tur. Vi er da sosiale vesner de aller fleste :yesnod:

Må snart få somla meg til å få hengt opp vimpelen ( ligger i frontruta i mangel på bedre egnet sted) Da blir vel båtturene om mulig enda hyggeligere.

Ha en fortsat fin sommer

Ole

Vet ikke sikkert hva den lille holmen heter ved den trange sundet/passasjen inn til Hjelp.

Men hvis man kommer sydfra inn i nettopp den trange passasjen er bildet tatt mot vest og rett mot Torvøya.

Vi lå på dregg nesten inne ved hytta når bildet ble tatt.

Jeg observerte også en annen ting nettopp når bildet ble tatt, og det var at det var flere som forsøkte å kaste dregg i nærheten av oss. Da kom det et høylytt rop fra en i denne gjengen om at han måtte ikke gjøre det for han som ropte hadde 50 meter kjetting ute.

NB! Det med å tilte outboarderen for spruting skjedde ikke her.

Det var jeg som startet denne tråden, og synes vi avslutter denne diskusjonen her.   :cheers:

Har vel fått litt synspunkter på dette nå.

Ha en fortsatt fin kveld alle som har kommentert. :confused:

Kjell

Hei

Jeg synes det er en grei opplysning å ta med seg når man skal dregge opp å vite hvor andres dregger er. Det er ikke alltid like lett å se. Sikkert mange som har erfaring med dette.

mvh

giver

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...