Frode_B. Startet 19.August.2003 Link til dette innlegget Startet 19.August.2003 Jeg er i gang med å bytte min gamle utslitte B21, med en som forhåpentligivs har hatt et lettere liv i en bil. I utganspunktet er det blokka jeg skal ha, men jeg lurer på å bruke toppen også. Spørsmål 1) På toppen (i bilmotoren) er det fastskrudd pinnebolter til eksosmanifoilen. For å få på en marinisert eksosmanifoil må disse pinneboltene ut. De står fryktelig fast. Er det noen god metode å få ut disse med? Spørsmål 2). Er det noen som har gode metoder/produkter til å lakkere motoren med for en som ikke besitter lakkeringsutstyr? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 19.August.2003 Link til dette innlegget Svart 19.August.2003 Heisann Slike pinnebolter fjernes som regel ved at man først skrur inn en mutter på bolten og deretteren til. Trekk disse muttrene "mot hverandre" slik at de på en måte låser seg sammen. Når du har på begge muttrene kan du skru på den innerste av disse, da skal boltene normalt sett komme. Hvis dette ikke fungerer har jeg selv brukt an aldri så liten sveis på en mutter...da kommer det i hvert fall bare verktøyet er kraftig nok... Hvis dette heller ikke fungerer er det å bore ut boltene og deretter rense gjenge med gjengetapp. Når det gjelder lakkering hadde jeg rett og slett valgt en motorlakk fra en eller annen bilutstyrbutikk. Denne lakken holder 5-600 grader og trives like greit i båt som i bil. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Ingar Svart 19.August.2003 Link til dette innlegget Svart 19.August.2003 Spørsmål 2). Er det noen som har gode metoder/produkter til å lakkere motoren med for en som ikke besitter lakkeringsutstyr?Rens først mekanisk (stålbørste) så godt som mulig. Deretter gjentatte påføringer med Ferro-bet rustfjerner til resultatet er akseptabelt.Ville brukt 2-komponent epoxy og pensel til lakkeringen, dette er det eneste som holder over tid. Første strøk med en ets-epoxyprimer, mener bl.a. Seajet har en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.August.2003 Link til dette innlegget Svart 19.August.2003 Hei. Er biltoppen ellers lik da? På B20 er vannpumpa festet på toppen i bil, men på dekselet, drevet av kammen på båt. Ventil størrelser og høyde (kompresjon) er også litt ulik (må høvles og skiftes ventiler), men dette er som sagt på B20, kanskje det er andre patenter på B21 ? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars-Inge Svart 19.August.2003 Link til dette innlegget Svart 19.August.2003 Uten at jeg kjenner denne motoren spesifikt er det normalt sett kun ting i forbindelse med selve mariniseringen som er annerledes...dvs. manifolder og evt. vannpumpe. Har hørt om et par tilfeller hvor man også byttet stempler ved marinisering, men dette tror jeg var gjort for å få lavere kompresjon og ikke egentlig for selve mariniseringen sin del. Det var i utgangspunktet snakk om motorer med "noe" høyere kompresjon...ca 12:1 mener jeg å huske... Kan nok tenkes at det er andre diametere på eksos- og innsugsventil på B21 kontra B20, men det vet jeg ikke. Hvis toppen passer rent fysisk er det bare å sjekke om forbrennigskammere er liker på disse to. Skal du bruke topp fra en B21 på en B20 eller motsatt må du sjekke slaglengde, stempeltopper og løftehøyde på ventilene slik at du ikke risikerer at dette "krasjer". Fryktelig dumt med nyoverhalt motor hvis ventilene treffer stempeltoppen... Mange motorer har stempler med utsparing i toppen for å skape rom forventilene. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Frode_B. Svart 20.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2003 Vel, vel. Her skar det jo litt sidelengs ut. Jeg skal ikke prøve å blande en B21 med en B20. B20 ble kun benyttet som et eksempel i et annet innlegg. Jeg skal KUN holde meg til B21 så jeg renger med at blokk og topp kan byttes om hverandre (med untak av kamakselen). Takker for svar på mine konkrete spørsmål (motorlakk og løsning av pinneskruer) samt de andre kommentarene). Var forøvrig såvidt ute i garasjen i går å begynte å løsne pinneskruer med låsemutter metoden. Den andre jeg skulle ta stod så fast at den knakk. Faren for å måtte begynne å bore og gjenge opp er overhengende.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 20.August.2003 Link til dette innlegget Svart 20.August.2003 Sorry, da misforstod jeg litt. Er det en annen kamaksel på motoren fra bil og den som er marinisert? Ville gjettet på at disse er like og at det dermed kun er snakk om manifolder, men ikke ta det som en fasit, kjenner ikke Volvo så godt at jeg kan si det sikkert. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Marna Svart 20.August.2003 Link til dette innlegget Svart 20.August.2003 Still spørsmålet om B-21 motoren på www.marinan.com/klotterplank/motor mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
Trond J Svart 20.August.2003 Link til dette innlegget Svart 20.August.2003 Hvis du skal bruke en bilmotor så bør du passe på at toppnr er 501 eller 502 og du må nok bytte kamaksel.Båtmotor har enten en K kam eller en R kam.Og du kan bruke b21 og b23 topp omhverandre.Prøv om du kan få tak i en k motor. Hilsen Trond Sitér dette innlegget Trond J Fjord boat club Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.