Jump to content

Marinisering/overhaling av Volvo B21 (AQ140)

Frode_B.

Recommended Posts

Jeg er i gang med å bytte min gamle utslitte B21, med en som forhåpentligivs har hatt et lettere liv i en bil. I utganspunktet er det blokka jeg skal ha, men jeg lurer på å bruke toppen også.

Spørsmål 1) På toppen (i bilmotoren) er det fastskrudd pinnebolter til eksosmanifoilen.  For å få på en marinisert eksosmanifoil må disse pinneboltene ut. De står fryktelig fast. Er det noen god metode å få ut disse med?

Spørsmål 2). Er det noen som har gode metoder/produkter til å lakkere motoren med for en som ikke besitter lakkeringsutstyr?

Heisann

Slike pinnebolter fjernes som regel ved at man først skrur inn en mutter på bolten og deretteren til.

Trekk disse muttrene "mot hverandre" slik at de på en måte låser seg sammen. Når du har på begge muttrene kan du skru på den innerste av disse, da skal boltene normalt sett komme.

Hvis dette ikke fungerer har jeg selv brukt an aldri så liten sveis på en mutter...da kommer det i hvert fall bare verktøyet er kraftig nok...   :confused:

Hvis dette heller ikke fungerer er det å bore ut boltene og deretter rense gjenge med gjengetapp.

Når det gjelder lakkering hadde jeg rett og slett valgt en motorlakk fra en eller annen bilutstyrbutikk. Denne lakken holder 5-600 grader og trives like greit i båt som i bil.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Spørsmål 2). Er det noen som har gode metoder/produkter til å lakkere motoren med for en som ikke besitter lakkeringsutstyr?

Rens først mekanisk (stålbørste) så godt som mulig. Deretter gjentatte påføringer med Ferro-bet rustfjerner til resultatet er akseptabelt.

Ville brukt 2-komponent epoxy og pensel til lakkeringen, dette er det eneste som holder over tid.

Første strøk med en ets-epoxyprimer, mener bl.a. Seajet har en slik.

Uten at jeg kjenner denne motoren spesifikt er det normalt sett kun ting i forbindelse med selve mariniseringen som er annerledes...dvs. manifolder og evt. vannpumpe.

Har hørt om et par tilfeller hvor man også byttet stempler ved marinisering, men dette tror jeg var gjort for å få lavere kompresjon og ikke egentlig for selve mariniseringen sin del. Det var i utgangspunktet snakk om motorer med "noe" høyere kompresjon...ca 12:1 mener jeg å huske...

Kan nok tenkes at det er andre diametere på eksos- og innsugsventil på B21 kontra B20, men det vet jeg ikke.

Hvis toppen passer rent fysisk er det bare å sjekke om forbrennigskammere er liker på disse to.

Skal du bruke topp fra en B21 på en B20 eller motsatt må du sjekke slaglengde, stempeltopper og løftehøyde på ventilene slik at du ikke risikerer at dette "krasjer". Fryktelig dumt med nyoverhalt motor hvis ventilene treffer stempeltoppen...

Mange motorer har stempler med utsparing i toppen for å skape rom forventilene.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Vel, vel.

Her skar det jo litt sidelengs ut.

Jeg skal ikke prøve å blande en B21 med en B20.

B20 ble kun benyttet som et eksempel i et annet innlegg.

Jeg skal KUN holde meg til B21 så jeg renger med at blokk og topp kan byttes om hverandre  (med untak av kamakselen).

Takker for svar på mine konkrete spørsmål (motorlakk og løsning av pinneskruer) samt de andre kommentarene).

Var forøvrig såvidt ute i garasjen i går å begynte å løsne pinneskruer med låsemutter metoden. Den andre jeg skulle ta stod så fast at den knakk. Faren for å måtte begynne å bore og gjenge opp er overhengende....

Sorry, da misforstod jeg litt.

Er det en annen kamaksel på motoren fra bil og den som er marinisert?

Ville gjettet på at disse er like og at det dermed kun er snakk om manifolder, men ikke ta det som en fasit, kjenner ikke Volvo så godt at jeg kan si det sikkert.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...