Cato Startet 7.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2006 Har en volvo TAMD40B hvoe sjøvannsfilteret sitter etter impelleren på "trykksiden". Dette er en idiotisk konstruksjon med de problemene dette medfører. Noen som har bygget om slik at filteret sitter på "sugesiden". Veldig interessert i tips evt bilder som viser hvordan dette kan gjøres uten for mye mikk-makk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2006 Sjøvannsfilter på trykksiden Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 8.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2006 Har en KAD43 hvor det er montert et ekstra sjøvannsfilter før impeller. D.v.s. at jeg har 2 sjøvannsfiltere. Føler det som en trygghet. Kapp slangen før sjøvannsfilteret og monter et ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Henger meg på denne tråden......Jeg fant dette bildet av en Volvo D4. Har denne motoren et orginalt sjøvannsfilter eller er det ettermontert? Uansett er spørsmålet: Er det greit å ettermontere et slikt på en Volvo Penta fra KAD serien? Pris....??? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Dette er det nye sjøvannsfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Eller rettere sagt dette er det nye sjøvannsfilterlokket til det orginale filterhuset på D-motorene, jeg har selv byttet det ut slik bildet viser. Nok ett tragisk eksempel på at volvo ikke tar ansvar og oppgraderer svake løsninger på sin kappen noe det finnes utallige eksempler på. I frykt for havari lå jeg noe motvillig de ca 1300,- på disken for dette lokket av egen lomme, burde ikke være slik på ett nytt produkt til flere 100-tusener Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Hva koster hele filterhuset og er det enkelt å bytte til det nye huset på en KAD motor?? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Dette kan jeg ikke svare på, men gulliksen i Ålesund har nettbasert priskatalog, så du burde finne de nødvendige deler der. Uansett tviler jeg på at dette filteret vil passe rett på din motor da dette vel var ett nytt filter som kom på D-motorene, det er jo også nokså stort. I mitt tilfelle var det ikke tema å skifte hele filterhuset da volvo har vært smart og sikkert selger i bøtter og spann av dette "oppgraderingsettet" som innholder lokk, pakninger og monteringsett (tvinger). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Dette filteret passer til D serien. KAD motorene har mye mindre filter. Om jeg skulle byttet filter på en KAD motor hadde jeg satt på et skikkelig filter i bronse med glasslokk og metallrist innsats. Det krever nok at slanger også byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 (redigert) Har du noe forslag til et skikkelig filter som ville passe KAD 32 Bitteliten?? Eller er det kansje noen av dere andre som allerede har byttet? Problemet var i utgangspunktet, at jeg sleit med å få lokket tett på den ene motoren. Etter at jeg byttet om lokkene på motorene og smørte inn gjengene med syrefri vaselin er det blitt tett.. Jeg kvier meg likevell litt for å skru opp lokkene hver gang filterne skal ispiseres. Hadde vært fint å bare kikket gjenom et glasslokk......Som dere ser er det god plass Redigert 22.August.2010 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.