Jump to content

Noen med kjennskap til M-tech 500 VHF

Kurt

Recommended Posts

Jepp, god radio dette. Verdt å merke seg at m-tech har laget vhf i 30 år, da med andres logo på panelet, denne er den første med egen logo. Alt av utstyr, alle muligheter, god lyd og sprutsikker. Mye for pengene.

Husk ved montering at lengden på antennekabel kan ha innvirkning på signalet.

Det skulle ikke være noe problem å koble Garmin 176 GPS direkte til M-tech 500 VHF.

Det kan være sikkerhetsmessig greit å trekke kabel direkte fra batteri til VHF via sikring, og også hente strømforsyning fra denne til GPS. Dersom andre problemer oppstår med strømmen ombord vil du ha strøm til VHF.

Stot sett vil kommunikasjonen virke ved å trekke to ledninger fra Garmin GPS (data ut - brun ledning, og felles jord - sort ledning) til VHFen, se manualen her.

Du må også gå inn i Advanced NMEA Output Setup og forsikre deg om at du ikke bruker Garmins vanlige kommunikasjonsoppsett, men velger NMEA.

Har snakket med Belamarin og de sier kampanjetilbudet på M-tech 500 til 2000,- enda står ved lag. Prisen på Simrad RT64 er over 3000,-. Hvis jeg skal legge meg i dette prissjiktet finnes det flere andre alternativer med DSC.

Hei ! Jeg ville heller vurdert en Simrad RT64 (riktignok uten DSC) Den ligger vel ca i samme prisleie, og mannen i butikken mente den var av vesentlig bedre kvalitet. Bla alu.hus og god lyd var argumenter.

-koh :cool:

En kompis kjøpte simraden, jeg kjøpte m-tech. Både jeg og han synes min er best :eek:

Jeg har kjøpt M-tech 500, men ikke innstallert den ennå... hos Vico på Karmøy hvor jeg kjøpte denne anbeafalte han denne fremfor dyrere... blant annet fra ICOM, men om dette stemmer vet jeg ikke.. Skal koble min opp mot minGarmin 3010 i løpet av 17 mai helgen, da får jeg vel testet den også... og til 2 høvdinger er den nok mere enn grei nok

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg tror du har gjort et godt kjøp.

Dersom du får det til kan det være greit å bruke sammenhengende kabel fra VHF atennen til pluggen bak på VHFen. Dette gir bra signalstyrke.

Det kan også være greit å bruke samme strømtilførsel direkte fra batteri til både VHFen og GPSen med individuelle sikringer. (Husk at du setter opp signalene fra Garmin GPSen slik at den sender ut NMEA setninger).

Noen som vet om M-TECH 500 støtter både NMEA inn OG ut? De fleste har vel NMEA inn, men ikke alle har NMEA ut. Med sistnevnte kan kartplotter f.eks. registrere DSC nødmelding og markere posisjonen.

Tja... hva som er inn og ut :rolleyes: ....

M-TECH 500 har følgende

NMEA RX(+)

NMEA RX(-)

NMEA TX(+)

Jord/TX(-)

Har også følgende tilkoblinger:

Klokke

Reset

PDI

PDO

Gudene vet ha dette er godt for...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 6 år senere...

Min M Tech var veldig stille i perioder i helgen da jeg forventet endel trafikk på kanalene. Skrudde av og på, og den fungerte. Så, uten at jeg gjorde noen innstillinger (squelch, volum eller kanalbytte) ble det helt tyst igjen. Hverken volum eller squelch hadde noe påvirkning. Dvs. på max volum kunne jeg så vidt høre. Mao. litt ustabil feil. Sjekket kontakter og fant ingen problemer. Benytter den innebyggede høyttaleren og ikke ekstern. Hva kan dette skyldes?

• 11 måneder senere...

Jeg har opplevd det samme. Tok den med til forhandler og fikk beskjed om at den sender ut, men ingenting inn. Det viste seg at det var for dårlig kontakt til antennen, noe som førte til at mottagerenheten var ødelagt. Da var det bare å kjøpe ny..... Håper ikke dette gjelder i disse tilfellene.

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...