Jump to content

Olje på GM 350 motor


Glastron

Recommended Posts

Hei alle sammen

Regnet har kommet til østlandet, og jeg kan konstatere att min første båtferie har vært en sukses. :crazy:

Sørlandet har vist seg fra sin beste side.

Gikk noen kroner i bensin, men det er tross alt snakk om båtpenger og ikke vanlige penger.

Fordelen med åkjøre rundt med en VP 290A (gm 350) er att når jeg lurer på noe, trenger jeg ikke lete lenge før man treffer noen som har en bestemt mening om denne verdens mest produserte motor.

Bakdelen må vel være att det finnes like mange forskjellige meninger.

Var tidligere i år innom Euro fritid i bergen.

Der fikk jeg anbefalt en motorolje fra Sierra.

4-stroke marine

Stern drive

25W-40  Engine oil.

 

Har ved tilfeldigheter senere kommet i kontakt med blandt annet en VP forhandler og flere andre som mener denne er for "tykk" og anbefaler 15W-50  :confused:

Man hører jo også utallige tips som:

Kun "Pensylvanisk olje". Hva er nå det? :crazy:

Kun det og det merket osv. osv. osv.

 

Vet det er flere her som har kjenskap til disse motorene.

Kan noen hjelpe meg med hva jeg kan tro på?

Eventuelt er det noen som har erfaring med Sierra oljene.

 

Har kjøpt olje både til motor og drev.

Kansje bør jeg heller kjøpe ny. Dette er vel ikke rette plassen å spare på hvis man er i tvil.

 

Håper noen kan gi meg litt hjelp.

Mvh Ole

Link to post

Heisann

 

Selv ville jeg kanskje valgt en 10-40 olje...men det er ikke sikkert...kjørte det på Chevy'en og det fungerte alldeles ypperlig.

 

Når det gjelder merke olje er mye sagt og ment til alle tider.

 

Selv har jeg snakket med en som driver i den bransjen og han hevdet hardnakket at merke betyr ingenting for oss vanlige dødelige...

Så lenge oljen oppfyller kravene er det ingen som helst grunn til ikke å bruke den...se spesielt etter MIL-spesifikasjonene.

 

Leste forøvrig en blindtest en gang med 20 forskjellige oljemerker og da kom Biltema sin på topp 3 både på syntetisk og mineralolje...!!!

 

mvh

Lars-Inge

 

Gutta som kjører fort...enten på vann eller til lands har litt andre krav enn oss andre...*S*

mvh

Lars-Inge

Link to post

Har kjørt min gamle Chevy på Biltemas syntetiske 5-40 olje i flere år og det fungerer utmerket, intet oljeforbruk. Og så koster den "en bagatell" ift hos Statoil, til tross for at det er samme olje.

 

I båten (md21) har jeg alltid brukt 15-40, da olje-tempen kommer opp mot 115grader ved høy belastning over tid, mens den i bil skjelden går over 90 grader.

Så lenge du ikke bruker båten om vinteren vil jeg tro 25-40 går helt fint. Men det er vel best å ikke synse for mye her... :confused:

 

Kunne vært intr å høre fra andre som har oljetemp-måler i båten hva temperaturen ligger på.

Link to post

Jeg har lest flere steder at straight 30-weight olje, altså 30W ikke-multi-viskositet er best til båtmotorer som ikke brukes på vinteren da tilsetningsstoffene som gjør olja tynn i kulda påvirker smøreeffekten negativt. Vet ikke hvor stor rolle dette spiller men 30W er ihvertfall den som blir anbefalt på mange amerikanske båtforum.

Link to post

...nå skal ikke jeg fyre oppunder og provosere, men det er en myte at en motor ikke bruker olje.

 

Alle forbrenningsmotorer bruker olje...noen bruker selvfølgelig litt mer enn andre, men en forbrenningsmotor som ikke bruker olje er ikke produsert ennå.

 

Når det gjelder viskositet tror jeg kanskje jeg hadde vært litt forsiktig med "enkeltgrad" eller hva det heter...det er viktig at ventilløfterne på denne motoren får god smøring så fort som overhodet mulig.

Som sagt...selv kjørte jeg 10-40 olje og det funket bra...aldri ventiltikking på denne motoren...etter at jeg fikk skiftet løftere da...    :wink:

 

Mitt råd er å bruke olje med en viskositet som anbefales av Volvo Penta, merke hadde jeg ikke tenkt noe særlig over.

 

mvh

Lars-Inge

 

Som en kurisoitet kan jeg f.eks nevne at 2,8 literen i min Audi 100 brukte i overkant av 1 liter/100 mil. Selv reagerte jeg og synes dette var mye, men motoren er faktisk konstruert slik fra fabrikk.

mvh

Lars-Inge

Link to post

Tusen takk for flere beroligende svar.

Tok for ordens skyld en telefon til Euro fritid og snakket med en mekanikker der.

Kansje ikke så overaskende, men jeg ble overøst med så mange godord og garantier på denne oljen at jeg nesten ble overbevist :wink:

Får nok prøve denne til neste sesong, så kommer jeg heller med tilbakemelding hvis det blir "stjernesmell" :lol:

Tar selvsagt imot flere erfaringer ang. både motor og oljen med stor takk.

Mvh Ole

Link to post

...går ut fra at det var løfterne du tenker på da...

 

Ikke noen fare, løfterne på min motor var defekte når jeg fikk den...tidligere eier er ikke akkurat kjent for sitt gode vedlikehold og bilen hadde stått i 2-3 år i tillegg...   :wink:

 

Det er forøvrig en alldeles nydelig motor, solid som bare f... hvis man vedlikeholder det litt. Klarer aldri å drepe den jernklumpen der...

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Som en kurisoitet kan jeg f.eks nevne at 2,8 literen i min Audi 100 brukte i overkant av 1 liter/100 mil. Selv reagerte jeg og synes dette var mye, men motoren er faktisk konstruert slik fra fabrikk.

På dagens biler anbefales det oljeskift etter 15000 - 30000 km. Med korteste periode ville du ha etterfylt 15 liter smøreolje mellom to oljeskift. Da kan du spørre deg om det er nødvendig å skifte olje i det hele tatt. Den store etterfyllingen sørger for at smøreoljebeholdningen i motoren til enhver tid har nok av alle de stoffene den skal inneholde.

 

Jeg har en Mercedes (bensinmotor) som har gått over 400 000 km (ca. 6000 timer kjøring), men det er ikke skiftet smøreolje på den siden jeg fikk bilen i 1988. Både kompresjons- og smøreoljetrykk er normalt. Jeg skifter filter etter omkring 8000 km for at ikke trykkfallet over det skal bli for stort når partiklene samles der, ellers går det galt med lagrene, men jeg fyller bare etter på smøreoljen - skifter aldri. Forrige bil hadde jeg i 10 år, og den fikk samme behandling.

 

Begge bilene har gått på helsyntetisk multigrade olje av litt forskjellige merker og viskositeter (tidligere 10W-40, nå 15W-50).

Link to post

Ja, det stemmer nok det...men nå kjører ikke jeg 15-30.000 km før jeg skifter.

 

Jeg tar rett og slett ikke sjansen på å kjøre så mange kilometer...og det gjør heller ikke kompisen min som selger oljen...og jeg bytter derfor olje og filter 1 gang/år eller etter maks. 10.000 kilometer.

 

Oljen er sikkert bra nok til å kjøre lengre, men jeg har en eller annen inngrodd gammel vane som gjør at jeg skifter oftere...

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Jeg skifter filter etter omkring 8000 km for at ikke trykkfallet over det skal bli for stort når partiklene samles der, ellers går det galt med lagrene,

Har en eldre 230 selv og det som er veldig greit er at trykkmåleren sitter etter filteret, så med litt erfaring er det lett å se når dette må byttes.

Og ikke minst har de designet det slik at man unngår oljesøl ved filterbytte. :smiley:

 

Siden du er "på tråden", vet du hva som er normal oljetemperatur på en båt-diesel?

Evnt hva som er maks anbefalt?

Link to post

For DNV sertifiserte motorinstallasjoner, setter vi olje temp. alarm grensen til 110 grader C som er i henhold til CATERPILLAR sine anbefalinger for motorer med 15W30 olje.

 

Jeg er noe usikker på hva konkurrentene våre gjør, men jeg mener at dette er en relativt vanlig alarm grense for olje temp. på marine diesel motorer.

 

Mvh

Selina Jr

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...