Homer Startet 8.Mai.2006 Del på Facebook Startet 8.Mai.2006 ...det gjorde jo ikke jeg i år. Har tydeligvis ikke klart å stramme låsemuttern skikkelig. Dette resulterte i at propellen skrudde seg av da jeg satt den i bakk, noe som igjen resulterte i en litt heftig tillegging til brygga jeg var på vei inn mot, valuta for pengene for mitt medlemsskap i Redningsselskapet og årest første bad, 7. mai, for å konstatere at propellen virkelig var borte. Jeg anbefaler å vente til temperaturen stiger noe. Så til saken. En ny 3-blads foldepropell koster nesten en gjennomsnittlig norsk månedslønn, og det er verdt å titte litt etter den. Søkeområdet er noe begrenset i og med at jeg vet veldig godt hvor jeg mistet den. Dybden er ikke all verden heller. Har dykkerutstyr, men tenkte forsøke med vannkikkert først. Noen som har noen erfaringer? Hvordan oppfører den seg i vannet? Den er jo tung, men skrur den seg lang av gårde - til siden eller bakover? Hvis den har forsvunnet i gjørma, finnes det noe metalldetektorer man kan benytte? Materialet er bronse, og propellen er venstregående. Letingen er verdt et forsøk i alle fall. Erfaringer og tips mottas med takk, og har du ikke satt ut båten enda - sjekk egen låsebolt før du gjør det! Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Viktig å skru til proppellen skikkelig. Men hvor mye er skikkelig. Man skal jo ikke skru fast for hardt. I manualen står det gjerne oppført at du skal skru tilsvarende kraften X antall Newton meter, eller pound feet. Men i praksis hvor mye skal en voksen man ta i når han skrur inn proppellen. Like mye som når man skrur på bilhjulene??? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Dreier det seg om en GORI skal den kun skrus til for hånd og sikres med splittnagle. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 (redigert) Er det ikke vanlig med låsesplint som forhindrer at mutteren går rundt ? Redigert 8.Mai.2006 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 8.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Det nok litt forskjellige konstruksjoner ute og går. Dette er en foldepropell til et S drev, og den har ikke splint, men låsebolt. Den har jeg sannsynligvis ikke skrudd til hard nok, slik at den skrudde seg ut da den ble satt i bakk. Men gjort er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 ......Hvordan oppfører den seg i vannet? Den er jo tung, men skrur den seg lang av gårde - til siden eller bakover?....Går neppe mye til siden, men kanskje litt bakover siden den løsnet da den var i revers. Regner likevel med at den går temmelig rett til bunns. Lykke til med letingen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
p.aas Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Vanligvis skal det sitte en splint i tillegg til låsemutteren. Splinten sørge for at mutteren ikke skrur seg ut. Hva slags drev har du ? Er det Volvo Penta drev ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Ser det er en Maxi 77, så det er seildrev. Foldingsprop er kostbare, så det lønner seg å ta en titt. Kjedelig er det uansett. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Homer Svart 8.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 (redigert) Ja, penga flyr. Sånn ser det ut, for de som lurer. Det er en låsebrikke (2) innenfor bolten (3) jeg mistenker ikke å ha strammet tilstrekkelig. Redigert 8.Mai.2006 av Homer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Hei Homer! Dette så kjent ut, hadde maxi 77 med 110 S drev tidligere. det er låseblikket (2) som skal hindre at ting skrur seg opp. I tillegg mener jeg at skruene 5 skulle settes inn slik at de låste boltene 4. Ser det er avmerket en liten flaske som har spørsmål på seg. Dette er er nok LockTite....... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Söderberg Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 (redigert) Hei Homer, vil dele min danske erfaring med dig: Var på ferie på Menorca i leid Lagoon 410 S2 katamaran. Denne er utstyrt med 2 stk. VP 29 HK seildrev. Vi skulle ind i en bukt som var lang og trang. Gikk ind 1 gang og så at det var et eldre ektepar i færd med at ankre op i 70 fot ++ seilyacht. Jeg snudde hvilket er meget lett med 2 stk. seildrev. Gik ut og kom ind igen 10 min. senere. Da strev 70 fot ++ stadig med sit anker som ikke villle bite i bunnen og i tilllæg blåste det ret ind i bukta. Ville snu igen men pludselig var det ingen respons fra venstre skrog. Alias "sitting duck" drev nå med 3 knop mot 70 fot ++ - prøvde 2 gang at bakke og gi full fart frem med fullt rorutslag til styrbord men intet hjalp. Kort fortalt - fik kørt fort fram mot fjell motsatt der vi skulle ligge. Slap ut anker og satte i revers for full fart. 2 mand i gummibåt så fort som bar f.... med 50 meter tau som ble festet i motsatte fjellvegg. Fik såvidt takk i andre enden av de 50 meter og sat denne på spill og klart os unna kolidering med 70 fot ++ med bare 50 cm igen !! Hopppet i vandet (var svett som aldrig før) og så at vi manglet foldepropell på babord motor. Tenke tenke - hadde nok sat den vell fort i revers fra fremover, da jeg vill snu båten på andre forsøk. Dette var nok til at "slå" bolten av! Vidste nogenlunde hvor dette var - ca 50 meter fra hvor vi nå var oppankret. Svømte gangske naivt bort til dette stedet og dykket ca. 8-9 meter ned - og DER lå SKIVE, MUTTER OG PROPELL, pent i sandet "side by side" !!! Plukket op, svømte tilbake, dykket 3 gange med skrunøkkel og da var skaden klaret ! Gjet om utleiren var glad ! Vi slap betale for cleaning etter 2 ukers leie. //Anders Redigert 8.Mai.2006 av Söderberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Det er en låsebrikke (2) er det en låsebrikke hvor en eller to av sidene skal bankes opp, etter skruen er strammet? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 husker ikke helt dette men jeg lurer på om en skulle brettes inn og to opp, men dette kan sikkert noen andre som har VP seildrev uttale seg mer skråsikkert om ! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mulligan Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Litt forskjellig. GORI propellen min har mutter med spor til splittnagle. Volvo bronsepropellen min har skive med settskrue. Og, Volvo stålpropellen min har skive til å brette opp rundt mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 (redigert) Går neppe mye til siden, men kanskje litt bakover siden den løsnet da den var i revers. Hvis den løsnet da den var i revers vil jeg vel heller tro den gikk forover. Redigert 8.Mai.2006 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Homer Svart 9.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Da er propellen funnet på 5 meter, godt ned i gjørma. Det var så vidt jeg så propellbladene stakk frem. De hadde foldet seg sammen og hele greia hadde gått som en torpedo rett ned, med den tunge hylsa først. Så for forskningens skyld - og andre som skulle komme i samme situasjon: Min propell gikk rett ned, og har ikke skrudd seg rundt i ring i det hele tatt. En slik propell er skikkelig tung - det er kanskje annerledes med en snekkepropell f.eks. Jeg vet at den gikk rett ned, for det første jeg fant var en dekkhylse som er av tynn aluminium, som sitter mellom propellhylsen og sinkanoden. Propellen lå bare 30 cm bak denne. Dekkhylsen har falt av samtidig som propellen, men propellen har nok hatt litt større fart bakover. Den har likevel bare flyttet seg marginalt lenger bak. Takk for IM, tips og andre historier. Det sluttet godt, men dykkerutsyret måtte frem fra kjelleren. Nypris på en slik propell er forresten 14 000 SEK på drevia.se Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Veldig bra, og bra opplysning i tilfelle vi andre skulle oppleve det, og det er vel kun ett tidspørsmål. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Nefertiti Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Låner en gammel tråd. Har netopp demontert foldepropellen for rensning. Har hørt at man må bruke noe guffe (locktite) når man skrur den fast igjen. Noen som vet eksakt hva dette er/heter, og hvor man kjøper det... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 (redigert) guffa heter locktite, kommer i forskjellige farger, du vil nok ha blå eller grønn. En jernia butikk, bilutstyrsbutikk har sikkert dette. Redigert 24.Juni.2006 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
ok67 Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Det er vel to varianter av Locktite som er vanlig, rød eller blå. Den ene (blå tror jeg) er mulig å få opp igjen med rå makt, den andre må i tillegg varmes (150 grader tror jeg) for å kunne få den opp. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Fest propellen skikkelig! og ha gjerne en i reserve med muttre og annen leamikk - hvis mulig. hvis du skal på langtur. Sitér dette innlegget Link to post
Fendersjef Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Husk at locktite ikke tørker ved kontakt med luft slik som annen lim. Locktite tørker når den ikke får oksygen. Det er derfor meningsløst å kline locktite rundt boltehodet o.l. Sørg for å få locktite inne i gjengene, slik at den legger seg som et lag mellom bolten og godset rundt... Sitér dette innlegget Link to post
Staværingen Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Jeg mener Daffy tar feil når han mener propellen vil gå fremover hvis du mister den når du setter den i revers?? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 (redigert) Jeg mener Daffy tar feil når han mener propellen vil gå fremover hvis du mister den når du setter den i revers?? Det kommer vel an på om propellen faller av før den har rukket å endre rotasjonsretning til akterover. Om propellen fortsatt roterer framover vil den vel gå framover, men dersom den roterer akterover så går den akterover. I tillegg vil den vel på grunn av rotasjonen kansje skjene noe ut til siden? Redigert 3.Juli.2006 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.