Jump to content

Slipp Indre Oslofjord - kalkblåsing

Janef

Recommended Posts

23 år med bunnstoff av varierende typer og konsistenser har gjort sitt til at skutebunnen ser ut som et puslespill når båten slippsettes. Har tenkt å ta den dyre veien ut av problemet og få bunnen kalkblåst før den settes på land for vinteren. Deretter blir det 7 lag epoxy primer, racing hard pluss vanlig bunnstoff. Har tidligere prøvd å skrape ned bunnen, men gammelt stoff sitter som et skudd enkelte steder.

Problemet at jeg ikke kan få gjort kalkblåsingen i min båthavn (ligger på en liten øy uten veiforbindelse).

Har noen et tips om firma for jobben, samt hvor i indre Oslofjord (innenfor Fagerstrand, helst på østsiden av fjorden) det er mulig å bli løftet opp under arbeidet uten de alt for heftige kostnader - (kalkblåsingen koster flesk i seg selv  :wink:.)

Tips mottas med takk!  :lol:

Har du sjekket med slippen på Nesset innerst i bunnefjorden?

Marina A/S

Nesset Bunnfjorden

ved avkjøring

til Nesodden

Tlf: 64 94 65 33. Båter:

Pioner, Rascala, Bever, Fighter, Ørnvik, Vernøy, Quicksilver gummibåter

Motorer:

Honda, Mariner, Yamaha

Båtutstyr - verksted - delelager - opplag

Har du sjekket med slippen på Nesset innerst i bunnefjorden?

Marina A/S

Nesset Bunnfjorden

Sist jeg var der på opplag (2000) tok jeg proppellen på en sandbanke i elva. Videre tok de kål på koakskabelen til VHF'en, så jeg går ikke opp der flere ganger. Ellers takk for svaret  :wink:

Det er en slipp til innerst i Bunnefjoredenn.  Ring Jacobsen Marineservice as, telefon 64945376, eller Jacobsen privat, etter klokken 1900 på 64946762, så regner jeg med at han kan hjelpe deg. Han har en truck som løfter og flytter ca 15 tonn, og har sikkert et sted du kan stå og få båten blåst.  Når det gjelder kalkblåsingen, kan jeg muligens gi deg et godt tips og litt konsulenthjelp om du ønsker å gjøre jobben med kalkblåsingen selv.  Det er ikke spesielt vanskelig å få til.  Jeg kan også ta jobben for deg, men da koster det klart endel mere.  

Er det interessant, ta kontakt med meg på IM.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Vi liker ofte og pusle litt selv. Og dette med kalkblåsing blir mer og mer aktuelt. "Noen" har sagt at Kärcher høytrykkspyler har kalkblåser som ekstrautstyr. Til bare noen hundrelapper.

Pirius: Kan du anslå hvor mye kalk som går med til en 30 fots snekke/seilbåt? Og har du hørt om noen som med suksess har brukt ovennevnte utstyr?

Er det miljømessige forhold man må vurdere?

Har andre erfaring med dette?

Vi liker ofte og pusle litt selv. Og dette med kalkblåsing blir mer og mer aktuelt. "Noen" har sagt at Kärcher høytrykkspyler har kalkblåser som ekstrautstyr. Til bare noen hundrelapper.

Det er helt riktig at slikt utstyr finnes.  Etter mitt syn er det totalt ubrukbart.  Jeg har prøvd tilsvarende utstyr (proffesjonellt) til KEW høytrykksvasker, og det er greit til fjerning av grafitti på harde flater, men til fjerning av maling,.....  nei.

Pirius: Kan du anslå hvor mye kalk som går med til en 30 fots snekke/seilbåt? Og har du hørt om noen som med suksess har brukt ovennevnte utstyr?

Dette er nesten som å spørre, hva koster et smørbrød :headbang:.  Bruken av kalk avhenger helt av type bunnstoff som skal fjernes, og hvor mange lag som skal tas av.  Arealet på bunnen varierer også fra battype til båttype.  Imidlertid vil jeg anta man i de fleste tilfeller kommer langt med et tonn.

Det er ikke spesielt vanskelig å lære seg å blåse med sand eller kalk, men det er helt nødvendig med hjelp av en person med erfaring de første par kvadratmeterene.  Etter dette går det greit.  Tempo og blåsemiddelforbruk vil ikke være så optimalt som for en blåser med lang erfaring, naturlig nok, men resultatet blir greit, og man sparer mange penger på å gjøre jobben selv.

Er det miljømessige forhold man må vurdere?

Når det gjelder kalkblåsingen er det ikke kalken som er problemet.  Dette benyttes jo hvert år i hager for å bedre jorden slik at ikke mose dannes.  Men det er klart, man blåser ikke med kalk i en mosefarm.  Det som kan være betenkelig, er det bunnstoffet man tar av båten.  Det inneholder jo endel gifter som naturen kunne klart seg uten.  Men uansett, skal man ha bunnstoffet av båten, havner det jo på bakken.  Man kan jo rydde oppetter seg?

Man skal ikke glemme at det også finnes gode (profesjonelle) kjemikalier for å løse opp bunnstoff, som ikke skader gelcoat uansett hvor lenge de sitter på. Kjemikaliet er vannbasert og ikke merkepliktig. Har man en bunn uten pest, og man kun ønsker å fjerne bunnstoffet er dette absolutt ett godt alternativ. Stoffet smøres tykt på, virker natten over, og vaskes av sammen med bunnstoffet med varmt vann under høyt trykk dagen etter.  Ved tykke lag bunnstoff må behandlingen gjentas.  Kjemikaliet skader ikke to komponent primer i god stand.  Miljøaspektet blir stort sett det samme som over.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei. Hvis du ikke er i gang allerede, kan jeg nevne at jeg har tilgang på en kalkblåser som jeg brukte i fjor høst på vår båt. Dersom du har interesse av dette kan jeg snakke med eierne og høre hva dette vil koste å bruke.

Min erfaring er at med rett kalktype går det relativt smertefritt. Feil kalk tetter raskt dyse og slange. - og vær svært forsiktig når du nærmer deg vannlinjen.  :blush:

Det er en slipp til innerst i Bunnefjoredenn.  Ring Jacobsen Marineservice as, telefon 64945376, eller Jacobsen privat, etter klokken 1900 på 64946762, så regner jeg med at han kan hjelpe deg. Han har en truck som løfter og flytter ca 15 tonn, og har sikkert et sted du kan stå og få båten blåst.  Når det gjelder kalkblåsingen, kan jeg muligens gi deg et godt tips og litt konsulenthjelp om du ønsker å gjøre jobben med kalkblåsingen selv.  Det er ikke spesielt vanskelig å få til.  Jeg kan også ta jobben for deg, men da koster det klart endel mere.  

Er det interessant, ta kontakt med meg på IM.

Har erfaring med sandblåsing, glassblåsing og andre blåsemedier fra før. Har til og med prøvd sandvasking med en vanlig 130 bar Kärcher, uten at jeg vil kalle meg erfaren. Ønsker derfor å la noen annen stå for blåsingen, men tar selvsagt et tak med å sjaue blåsemiddel samt delta i blåsingen. Har vært gjennomvåt før :wink:

Dersom du står ved tilbudet om assistanse, så har jeg sendt deg en IM med kontaktdata.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...