Jump to content

Motorfeste, sabb 10 hk

handere

Recommended Posts

Gulvet i min Gimle 22 snekke er/var dårlig og jeg bestemmte meg for å skifte det... vil også prøve å redusere noe av ristingen i båten. Etter å ha fått kuttet ut gulvet, så fant jeg en gammel blanding av sand og dårlig betong i "rommene" inntil mororen. Etter å ha fått fjernet det oppdaget jeg at motoren bare er festet til en ganske tynn "vegg" med 4 bolter på hver side(se bilde). Har bestemmt meg for å bytte boltene til vinkeljernet som labbene er festet til. Bør jeg feste motoren på en annen måte eller høres dette bra ut?... Har planer om i hvertfall å legge på en 4 lag med 300 grams glassfiber.. Neste spørsmål er om det er lurt å ha sand i rommene inntil motoren... Skulle tro det var fornuftig med tanke på risting.. (sand slår jo ting dødt) Men har ikke planer om å støype betong der igjen!... Håper noe har noen idèer til dette.. Er vel ikke normalt at sabbene rister så veldig veldig mye! Setter på 2 ekstra tversavstivere foran å bak motoren for å prøve å dempe noe. BildeBilde

Hulda er jernbåt, og det er i utgangspunktet litt av en fiolinkasse. Jeg bragte ned støyninvået meget merkbart da jeg støpte med ferdigbetong (sekker ferdigblandet) ned på utsiden av motorfundamentene. I praksis ser "landskapet" hos deg ut som hos meg. Bare at hos meg er det 160 hk motor, ting blir større. Jeg sveiset armeringsjern ut fra de langsgående bjelkene for å binde betongen til bjelken slik at vibrasjonen blir bedre dempet. Du kan eksempelvis bruke gjennomgående lange bolter som stikker inn i betongen.

Kun en ide om hvordan ting kan gjøres.

Sabb har et eget spesiallaget motorfundament i stål som er beregnet for å bli støpt ned i betong. De hadde også en egen beskrivelse av hvordan dette skulle gjøres. Brukte det selv da jeg installerte motor i Sjømannen jeg bygde for mange år siden. Funket rimelig greit. Motoren stod stødig som bare det. Vet ikke om dette fundamentet er å få tak i nå lenger, men det kan være verdt å prøve.

Hei igjen!

Svarene kom desverre for "sent". Forrige søndag fikk jeg heve i 40 kg/sekk på hver side av motoren i rommene.(som en her også har foreslått) Før det fikk jeg festet motoren ekstera godt først med ekstera bolter mm. Så nå har den mere den skal flytte! 80 kg ferdigblandet betong + MYE bedre feste + avstivere + til helgen nytt dekk over dette! må bli bedre. men takk for alle svar!

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...