handere Startet 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2006 Gulvet i min Gimle 22 snekke er/var dårlig og jeg bestemmte meg for å skifte det... vil også prøve å redusere noe av ristingen i båten. Etter å ha fått kuttet ut gulvet, så fant jeg en gammel blanding av sand og dårlig betong i "rommene" inntil mororen. Etter å ha fått fjernet det oppdaget jeg at motoren bare er festet til en ganske tynn "vegg" med 4 bolter på hver side(se bilde). Har bestemmt meg for å bytte boltene til vinkeljernet som labbene er festet til. Bør jeg feste motoren på en annen måte eller høres dette bra ut?... Har planer om i hvertfall å legge på en 4 lag med 300 grams glassfiber.. Neste spørsmål er om det er lurt å ha sand i rommene inntil motoren... Skulle tro det var fornuftig med tanke på risting.. (sand slår jo ting dødt) Men har ikke planer om å støype betong der igjen!... Håper noe har noen idèer til dette.. Er vel ikke normalt at sabbene rister så veldig veldig mye! Setter på 2 ekstra tversavstivere foran å bak motoren for å prøve å dempe noe. Sitér dette innlegget Link to post
handere Svart 10.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2006 Ingen som har noen ide om dette? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 10.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2006 sabb har en beskrivelse av hvordan dette skal gjøres. manualene er vel nedlastbare. det ble postet en link for litt siden? sjekk: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16452 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16411 Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 10.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2006 direkte link for g10: http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=72 Sitér dette innlegget Link to post
handere Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Har sett de før, men det jeg lurer på er om det ser bra ut det som er. Å skulle en ikke tro at betong i rommene rundt motoren forplantet lyden mere enn sand? Sitér dette innlegget Link to post
Mergulhito Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Apropos risting, en kar jeg møtte en gang påstod han kunne se på folk om de hadde Sabb; det rant blod fra munnviken deres! 22hk og 30 hk blir vel ikke kalt steinknusere for ingenting... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Hulda er jernbåt, og det er i utgangspunktet litt av en fiolinkasse. Jeg bragte ned støyninvået meget merkbart da jeg støpte med ferdigbetong (sekker ferdigblandet) ned på utsiden av motorfundamentene. I praksis ser "landskapet" hos deg ut som hos meg. Bare at hos meg er det 160 hk motor, ting blir større. Jeg sveiset armeringsjern ut fra de langsgående bjelkene for å binde betongen til bjelken slik at vibrasjonen blir bedre dempet. Du kan eksempelvis bruke gjennomgående lange bolter som stikker inn i betongen. Kun en ide om hvordan ting kan gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 bare for å ha nevnt det: motoren kan monteres på gummidempere. Sitér dette innlegget Link to post
oaasheim Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Men det blir dyrt. Må jo ha flexikopling og slikt på aksling.. Må du ha ny hylse også? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Jeg hadde nå gummilabber på motoren når jeg hadde en 18 hk Sabb! Og der var det ikke noen flexikopling! Hadde vært slik siden -79, så det kan umulig være noe problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GeirFrode Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Sabb har et eget spesiallaget motorfundament i stål som er beregnet for å bli støpt ned i betong. De hadde også en egen beskrivelse av hvordan dette skulle gjøres. Brukte det selv da jeg installerte motor i Sjømannen jeg bygde for mange år siden. Funket rimelig greit. Motoren stod stødig som bare det. Vet ikke om dette fundamentet er å få tak i nå lenger, men det kan være verdt å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
handere Svart 18.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Hei igjen! Svarene kom desverre for "sent". Forrige søndag fikk jeg heve i 40 kg/sekk på hver side av motoren i rommene.(som en her også har foreslått) Før det fikk jeg festet motoren ekstera godt først med ekstera bolter mm. Så nå har den mere den skal flytte! 80 kg ferdigblandet betong + MYE bedre feste + avstivere + til helgen nytt dekk over dette! må bli bedre. men takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Hei! Jeg skal montere en 10 hk Sabb med vribar proppel i en Trio 20 fot`s snekke. Lurer da om jeg kan bruke gummilabber, når hylsa ikke er fleksibel? festus Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Det kan du, men de bør nok være forholdsvis stive. Jeg hadde gummilabber på en 18hk Sabb med vridbar propell, fungerte fint det! Men hvilke labber det var aner jeg ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.