UnnaMed Startet 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2006 Vi var ute for å trimme seilene før regattasesongen i går kveld. Men det var umulig å få genoalusene til å fungere, de sto dønn fast i ymse retninger. Vi tok seilet ned, og da vi løftet lusene og slapp dem satte de seg fast påny. Trådene i lusene spriket litt som om de var ladet, men de endret seg ikke når vi tok på dem. Seilet er av dacron. Er det noen som har opplevd tilsvarende og har funnet en metode for å få lusene til å fungere igjen? Hilsen Håkon Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 Vann er som regel utmerket mot statisk elektrisitet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 Tror jeg har opplevd det samme ved at ulltrådene har festet i dacronduken der den har vært litt "rufsete" i overflaten. Kanskje det vil være et poeng å klistre en gjennomsiktig mylarsirkel på seilet der lusene er festet, slik at det ikke er noe de kan feste i? Pass bare på å få sirkelen større enn lusene, så ikke de fester i kanten på sirkelen. Statisk elektrisitet tror jeg derimot ikke jeg har opplevd. I såfall kan du kanskje prøve et materiale i lus som ligger nærmere materialet i seilet. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 Men hvis seilet eller lusene er våte, klistrer de seg jo til seilet allikevel. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tuffff Svart 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 Men hvis seilet eller lusene er våte, klistrer de seg jo til seilet allikevel. He, he...... Ja de gjør jo det, men jeg tenkte vel egentlig på at vannet "tar ut" eller avleder elektrisiteten på noe slags vis, og at lusene før eller siden tørker igjen. Jeg har djevelsk elektrisk hår i kulda om vinteren og da hjelper det med litt vann. Steinullfabrikker bruker f.eks vanntåke i lokalet for å håndtere statisk elektrisitet fra plastemballasjen. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 Men det viktigste er jo egentlig at lusene står bra. Så hvis de fester seg på riktig vis, er det bare å seile og se fornøyd ut. I verste fall kan du feste dem med teip, slik at de peker rett bakover. At det ikke går så fort er underordnet. Det viktigste er lusene. Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 I jobbsammenheng har vi brukt vanlig skyllemiddel for å kvitte oss med statisk elektrisitet i gulvtepper. Jeg vet ikke om det hjelper men det koster ikke stort å prøve... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 du kan ju pröve med o sette i nye av bomullsgarn eller något annet ikkesyntet mtrl..... på jolletiden använde vi dette ett tynnt garn som du fester runt en söm i seglet så behöver du ikke göra hål rakt genom duken! o enkelt o plocka bort om du vill det Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
UnnaMed Svart 9.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 Takk for mange svar og ideer. Prøver med skyllemiddel først. Rapporterer resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 (redigert) Bruker denne tråden da prosjekt lus skal iverksettes i løpet av vinteren før seilene skal på igjen ved påsktider... Storseilet mitt har ikke lus og forseilet har kun noen tynne tråder som ikke fungere og jeg planlegger å skifte dette ut.... Hvor på seillet skal lusene være plassert slik og hvor mange trenger jeg slik at en amatør som meg kan få noe nytte av dem... det gjelder for begge seilene.. Redigert 25.Desember.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
vikers Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Fra : www.harstadseil.no "Sy inn flere rekker i både forseil og storseil. Prikk et hull i seilet, tre inn en ulltråd med en knute på begge sider. 20-25 cm lange. Bedre enn kjøpte remser av spinnakerduk, som klistrer seg til seilene lenge etter at regnet har holdt opp. Nesten gratis, og gir uvurderlig vind- og trimdata underveis. - Sy inn ei ekstra rekke lus lavt i forseilet. De er lettere å se fra styreposisjonen. Det skal være rekker på tre lus etter hverandre, med jevne mellomrom helt til topps, sa Smith, en erfaren mesterseiler i 650-klassen. For tre år siden ble han sjanghaia av Brodersen til å være bedriftens framskutte posisjon på Østlandet. Smith fosser nå for tida fram i det norske short hand- og twostar-feltet med en Hanse 410 full av ekstramonterte detaljer, justeringer og modifiseringer. - Jeg ser veldig mye på øvre del av storseilet, og der vil jeg ha masse lus. I akterliket vil jeg ha en like under hver spile. Det er veldig viktig å oppdage tidlig at storseilet står for stramt. Den beste indikatoren på utrim er urolige lus av litt tjukk ulltråd. Da får du god beskjed. " Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Gunga Din Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Fra : www.harstadseil.no "................ Prikk et hull i seilet, tre inn en ulltråd med en knute på begge sider. 20-25 cm lange. ............." önsker man ikke göra hull i seilet...... kan man istellet feste i en söm.......dvs 2 olike tråder, på var side seilet...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
logget av Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Statisk elektrisitet oppstår vel først og fremst fordi spenningen blir forskjellig mellom to ting, og man skulle vel tro at en god elektrisk forbindelse ville løst problemet. En lus med hårtynne elektrisk ledende tråder som samtidig får god kontakt med seilduken kanskje. Obs. Dette er kun høyttenkning, og jeg aner ikke hvordan det praktisk kan løses. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 (redigert) Kjøp ferdige lus i pakke med tape og sett de på seilet. Regner med du allerede har lus plassert i nedre 1/3 del av genoaen , fortsette på samme plass og plasser 2-3 lus etterhverandre med 50cm mellom hverandre og gjør det samme et par meter høyere oppe på seilet + et par i øvre del av seilet På storseilet velger du spinnakerduk remser i akterliket ved hver spile hele veien opp , de må henge slik at lusen påvirkes av vinden fra begge sidene av seilet og ikke innpå duken på en side Redigert 25.Desember.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 (redigert) Prosjekt lus er snart i ferd med å bli realisert... i løpet av helgen håper jeg... Vi ta seilene med til gymsalen på skolen der fruen jobber og legger dem ut for litt rengjøring og prosjekt lus.. Kikket på disse ferdige pakkene og jeg ble ikke imponert... det var jo bare noen garn tråder.... fruen har noen smale silkebånd med 5-6mm bredde som vi tenker å bruke... de er det mulig å se fra cockpit for en med en 40 årings syn... Har testet trådene om de er fargekte og det ser bra ut så langt etter et døgn i vann, og en bit i varmt vann... Hvordan bør jeg feste dette til seilene.... er usikker på materialet i seilet, men det er vel billigste sort vil jeg tro... Kan jeg lime dette fast på noen måte eller må jeg stikke hull i duken og fre de gjennom. Hadde håpet jeg kunne lime dem fast på en eller annen måte, og er motagelig for tips her... Hvor lang bør trådene være?..... rekker det med en 15cm på genoan? Fant dette på et nettsted.... og her er det lus montert i akterliket på genoan, det står også at det er en fordel.. har de lærde noen meninger om dette Siden jeg amatør av ypperste klasse på dette feltet så tenker jeg gjøre som Enzo beskriver i denne tråden.... montere et par stykker etter hverandre med en halvmeter mellom og i tre nivåer på genoan På storseilet så ser jeg at Enzo har en flott tegning som beskriver dette på en grei måte... Når dette er montert så gjenstår det bare å finne ut hvordan lusene skal stå når seilet er riktig trimmet..... her håper jeg at Dedekam kan bistå med sin bok.. men tips mottas gjerne.... Redigert 7.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Uten å kommentere hvor lusene skal plasseres, det kan Dedekam sikkert bedre enn meg. Mine seil er levert av UK Syversen i Smögen, de limer lusene på. Så langt har ingen falt av hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Ville nok limt eller syd lusa ca. 40 cm fra forliket. Statisk elektrisitet forsvinner formodentlig dersom en jorder seilet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
HaHa Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Jeg ville limt lusene med en sirkelformet bit spinnakertape. Husk å rengjøre seilduken først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.