Jump to content

Plassering av gassbeholder

boye

Recommended Posts

Jeg har gass i båten og flasken er i en kasse på badeplattingen.... har lekkasjetester rett innefor akterenden og kobberrør frem til apparaturen.... Gassalarm skal innstalleres nå...

Har ikke trykktestet anlegget, men tyggeer litt på om jeg skal gjøre det nå.... Da blir det i såfall med trykkluft, men vet ikke hvilket testtrykk jeg skal bruke.... Det er 30mBar som er drifttrykket etter reduskjsonventilen.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei!

Har er Baltic 86 mod.

Hos oss er den ene skuffen under benken ved siden av pantryet tatt ut. Og den tette gassboksen er plasert der med drenering ut gjennom skutside. Har montert lekasjetester ved siden av boksen. Både beholder og lekasjetester er dermed lett å komme til. (er plass til max 2kg flaske).

Mister en sårt trengt skuff, men det blir kort avstand til kokeapparatet. Noe som gjør monteringen enklere. En kan da bruke slange hele veien istedet for rør. (max godkjent lengde slange er 1,5 mtr).

Plasering av gassflaske i dreggluke er jeg skeptisk til. Er redd at koplinger/slanger for endel juling når en tenker på alt som blir tatt opp og lagt/slengt nedi der iløpet av sesongen.

Har ikke tatt noen trykktest. Byttet slangene iår tok da en"Zalotest" på koplinger. samt at jeg trykker ned testeren hver gang jeg åpner for gass.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Da blir det i såfall med trykkluft, men vet ikke hvilket testtrykk jeg skal bruke.... Det er 30mBar som er drifttrykket etter reduskjsonventilen.....

Standard i oljeindustrien er at man testtrykker til 1,5 ganger designtrykket. Designtrykket for så lave trykk er operasjonstrykk (30 mbar) + 3,5 bar.

Regnestykket blir dermed: (0,03+3,5) x 1,5 = 5,3 bar.

Men jeg har ikke hørt før at gassanlegg i båt skal testtrykkes, selv om det sikkert er lurt. Lekkasjetester er vel det de fleste bruker. Og så kan du jo gå over alle koblingene med en sniffer etter installasjonen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Har en Baltic -86, gassbeholder har jeg montert i dreggluke forran. Jeg har satt fast en bøtte hvor jeg har gassflasken i. Lekkasjetester har jeg også forran. Deretter kobberrør fram til "vegg" opp til byssa. Der har jeg av/på ventil og slange videre gjennom vegg og opp i komfyr. Gassalarm har jeg montert i aktercabin( har en senor med 2m lang ledning som jeg legger opp når vi sitter oppe) kommer til å installere 1 stk gassalarm forran i cabin også!

Jeg har nettopp montert gasskomfyr i båten. Gassflaske er ikke montert ennå, men tanken var å montere denne under dørken ved førerpos.

Flasken skal moneres i en slik tett "propanflaskeboks" som har påmontert gjennomføringer og lokk med pakning som spennes fast med fire spennere.

Mitt problem er at dreneringen fra flaskeboksen ikke kan legges med fall. Jeg har tenkt å bruke en skroggjennomføring som ikke er i bruk til noe annet, men får da altså ikke fall. Jeg mener selv at dette ikke er noe problem da jeg kan sørge for skikkelig utlufting (åpne kalesje) når boksen må åpnes. Ved eventuell lekkasje inni boksen vil jo gasstrykket trykke gassen ut gjennom dreneringen.

Noen som har synspunkter på dette?

Etter reglene skal det være fall på den, kjedeligt om noe skulle skje. Finner forsikringsselskapet det ut så kan du risikere at det brukes mot deg.

Jeg monterte i en tidligere båt og for ikke å få noen problemer så fikk jeg det kontrolert.

Opplegget mitt var: flaske på i boks på badeplattform, slange til lekasjetester, deretter rør gjennom motorom og til stengekran bak/under kokeapp slange opp derfra.

Samlet slange var under kravet på 1,5 meter.

Jeg var spent på hva de mente om gassrør gjennom motorrom- det fikk jeg OK på men måtte legge ett rør utenpå gassrør med fall ut.

Jeg har i prinsippet samme opplegg med slange fra plattingen og inn(gjennom) til lekkasjetesteren, rør ca. 5-6m frem til stengekran og slange fra kran til kok...

Bilde av min hjemmelagede gassflaskekasse ses under..

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Etter reglene skal det være fall på den, kjedeligt om noe skulle skje. Finner forsikringsselskapet det ut så kan du risikere at det brukes mot deg.

Det vil vi jo unngå!! Alternativet blir da ny skroggjennomføring, men den kommer ganske langt ned mot vannlinje.

Dreggeluken i baugen vil jeg beholde, og badeplatformen bak (det som er igjen av den) er visstnok fredet område etter at mye av denne gikk tapt ved montering av vinch.

For det første, det skal være drenering ut overbord fra gasskassen gassflasken oppbevares i. Det holder ikke med god utlufting, da propan er tyngre enn luft, og vil, når gasskassen er full, renne over og ned i båten, hvor den kan antennes. Montering av gassflasken i en gasskasse er sterkt å anbefale.

Ellers om trykktesting heter det fra Norboat at: "Før gassanlegget tas i bruk skal det testes for lekkasjer...en trykksetter anlegget fra regulatorkoblingen og frem til stengeventilen på utstyret(i stengt posisjo). Trykket skal være inntil treganger arbeidstrykket, men ikke overstige 150 mbar.

Etter at trykket har stabilisert seg, skal trykktesten vare i 5 min. Trykket skal ikke svinge mer enn+/- 5 mbar i løp av denne perioden... under trykktesten har man såpevann på alle koblinger for å avsløre lekkasjer.

Gassutstyr i båt er bra og sikkert, men må installeres på en skikkelig måte!

• 8 måneder senere...

Har gassbeholder plassert i eget "rom" v/badeplattformen. Her står den forskriftsmessig med nødvendig lufting etc.

Men jeg har nå planer om å anskaffe en tilleggsflaske for bytte når den første er tom. Har lurt litt på hvor jeg skal ha denne flasken oppbevart. En mulighet er å la den ligge i stuerommet under cocpit. Men er dette trygt? Hvor stor er risikoen for lekkasje på flaske som ikke er tilkoblet??

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Bruker 1 gassbeholder, har lagringsplass for 1 til under cockpitbenken akter. Vær klar over utluftingen fra

beholderrom. Vår ble levert med fall, ved bakking kom det vann inn i utluftingen samt att slangen hadde ett fall.

Dette pga winschen. Kuttet slangen slik det ikke blir som en vannlås lenger.

Så vis du bruker stuerommet, lag en utlufting lavere enn beholderen uten fall. Da slipper du i alle tilfeller, vannlås.

Vi sees!

Jeg ser tre ting som er avgjørende for at gass i båt skal bli vellykket:

:smiley: Gassbeholder i tett kasse med drenering uten hindring ut av skroget.

:smiley: Et rør/slangeopplegg som er utført faglig riktig.

:smiley: Årlig kontroll og vedlikehold

Jeg har hatt gass før, men ikke nå. Savner effektiviteten, men ikke den tekniske installasjonen og den bittelille tanken i bakhodet om at alt var tett.

Er dette noe man ikke føler seg vel med å montere selv, ikke gjør det. Forsikringen er kanskje det sist man tenker på hvis det smeller.... :cryin:

Nå ligger det 30m tau, ganske tykt og 25 m kjetting i kassa mi. Med tauet i bunn blir det veldig kort avstand ned til der kjettingen lander så da byger den seg fort oppover å kan lage tull under winsjen. Nå må jeg stå foran å kjøre opp ankeret mens jeg passer på at det er plass til kjettingen.

Så det jeg tenkte var å kveile tauet pent på en plate litt høyt oppe slik at det er plass til kjettingen under. I midten av kveilen tenkte jeg å sette gassflaska. Men jeg vil måle litt for å se on jeg har plass til en annen type flaske med større volum. Reserveflaske er det plass til i kjettingkassa. Men det kan være greit å ha den størrelsen jeg har nå for flaskene byttes å da rekker ikke jeg å få rust på de. Den om ligger i baugen får ganske så mye saltvann på seg.

• 2 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen, idet jeg ønsker medlemmes synspunkter :

Plassering av gassflasker er noe vanskelig i Perlen (båten vår).

Jeg benytter komposittflasker, husker ikke str på disse.

Jeg har ofte sett gassflasker plassert på badeplattformer.

Jeg ønsker å plassere flaskene (2 stk) på dollbord midtskips for kortest avstand flaske-forbruker. Jeg har ikke badeplattform, og vil heller ikke ha det. Det høres unektelig rart ut å ha de på dollbord, men hos oss er dollbordene så brede, at gangpassasje allikevel er mere enn tilstrekkelig.

Med den skepsis mange har til gass-i-båt, ønsker jeg derfor å høre medlemmes synspunkter på hvordan man reagerer dersom man legger seg longside, eller for den saks skyld i nærheten av badeplattformer når der står gassflasker der ?

Jeg vil legge til at jeg på Maritim kurs i høst lærte noe nytt. Når brann oppstår, og der er gassflasker i brannen, så eksploderer disse ikke, men opptrer som "lightere" ved at disse avgift mer eller mindre kontrollerte flammer. Dette er i strid med hva jeg har resonnert til tidligere, men hvis så er tilfelle, så må jo flaskene være MYE mer tryggere enn hva man normalt tror. Om dette også gjelder komposittflaskene er jeg usikker på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...