Jump to content

Plassering av gassbeholder

boye

Recommended Posts

Vet ikke om jeg ville vært i ekstase over å ligge alongside med deg Perlen med en montering slik som du skisserer her.

Selv om du ventilerer din egen gasskasse overbord, kan du gi de som ligger alongside deg en gratis gasslekkasje. Gratis fordi det er din gass som lekker ned i deres båt. Forutsetningen er selvsagt at du får lekkasje i flaske, reduksjonsventil eller slange i kassen. Eller kanskje lekkasje i den største synderen - lekkasjetesteren. Har dårlig erfaring med slike, riktignok fra vintercamping på fjellet (ja, jeg har en mørk fortid der....) - men dog.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Pellegutten, det er en selvfølge med gassalarmer. Såsom lekasjetester etc. Alle forbrukere inni båt kan lekke, såsom tilførselsslanger. Denne sikkerheten vil ivaretaes på beste måte.

LA3939, takk for vurderinger. Du har et godt poeng mht til gasslekasje i andres båter. Vår båt er nok noe høy, slik at det muligens kan oppleves. Dette skal jeg se på. Takk.

Andre synspunkter ?

Skjønner ikke helt problemet med gassinnstallasjon i båt. :confused: Om anlegget er utstyrt med lekkasjetester som er montert i nærheten av reduksjonsventilen og gassflasken, og forutsatt at gassflasken er montert i en tett beholder med drenering ut til sjøen, så vil jeg tro at dette må være en fullt ut akseptabel og sikker installasjon. Når ventilen på flasken åpnes og alle forbrukere er stengt, så vil man jo enkelt spore lekkasje ved at lekkasjetesteren trykkes ned samtidig som man kontrollerer for luftbobler i væsken(Glykolen) i testeren. Ingen bobler, ingen lekkasje i systemet. MEN, det er selvfølgelig lurt å ha sensorer ( gassdetektorer) plassert i kjølsvinet som en ekstra sikkerhet om f. eks lekkasjetetteren viser bobler ( antydning til lekkasje i systemet) :yesnod: :yesnod: ). Slik har jeg det installert på min båt, med gassflasken i beholder ute på badeplattformen,(med plass til reserveflaske) og kobberrør frem til kokeapparat / stekeovn. :wink:

Selv om du ventilerer din egen gasskasse overbord, kan du gi de som ligger alongside deg en gratis gasslekkasje. Gratis fordi det er din gass som lekker ned i deres båt.

Dette er en søkt problemstilling. En lekkasje i f.eks. flasken på Perlens dollbord vil aldri kunne finne veien ned i nabobåten, med mindre det er anlagt en slange fra flasken over til nabobåten! For det første vil fri gass renne langs dekket forover eller akterover på Perlens båt, og havne i sjøen når den kommer til enden. Hvis gassen mot formodning skulle jumpe over rekka midtskips, vil den gå i sjøen mellom båtene. Hvis den mirakuløst nok klarer å forsere luftrommet mellom båtene, vil den kunne ende på dekket på nabobåten. Derfra skal den altså finne veien ned i kjølen din!

Nå vet vi at alle disse overgangene skjer i friluft. Realiteten er derfor at gassen ikke renner noen steder. Den blandes inn i luften og svever avsted i alle retninger, helt ufarlig. Verdt å huske her, er at det ikke er fri strømming av gass fra beholderen vi snakker om, men en liten lekkasje. Hvis Perlen skulle finne på å kappe slangen som går fra flaska, vil slangebruddsventilen i flaska stenge, og ingen lekkasje oppstår.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...