Jump to content

Hvilken motor har jeg?

AndréR

Recommended Posts

Kjøpte meg en Tabo 22 med en rekkesekser diesel i. Finner ikke ut hvilken motor det er.

Forrige eier mente det var en Bedford. Dieselpumpa heter Simms P4594 og er defekt. Skulle gjerne hatt tak i en slik brukt.

Noen som har annelse på dette?

Mvh André

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Spørs om ikke dette er en Ford motor som i sin tid var brukt i Thames Trader lastebil tidlig på 60-tallet. Mener denne hadde drivaksel til dieselpumpa slik som denne motoren. Kanskje der står EnFo diverse plasser rundt omkring? (engelsk ford) Innsprøytningsventiler under toppdekselet er typisk Ford av senere årgang. Dieselpumpa kan du kanskje få reparert på et verksted som driver i den bransjen om det da kan leveres deler.

Maritim diesel i Bergen søkte på pumpa (simms P4594) og fant kun "FORD TRUCK" tror jeg det var. Pumpa har vannpumpa i andre enden. Koster 11000 pluss moms for en byttepumpe. Har funnet en i USA som kommer på ca 6000 inn i Norge.

Vet ikkje helt tilstanden på motoren siden den har stått i 4 år, så jeg lurte på å få tak i en tillsvarende motor med litt mer hester. Skulle være 100 hk i denne.

Er et hydraulisk gir fra Rubbestad Neset yrkesskole i den nå. Skulle tro det var en noelunde overkommelig afære å bytte motor i denne.

Ikke for å virke negativ, men jeg tror ikke jeg hadde spandert all verden av tid og innsats på denne motoren - det blir for gammelt, for lite effekt og for usikkert.

Tabo 22 tåler litt vekt i forhold til størrelsen, og dermed finnes det endel mer kurante brukte motorer med høyere effekt/mindre vekt/akseptabel pris du kan sette nedi.

Hvis budsjettet ikke er altfor stort, hadde jeg sett etter en BMW 165 hk. En helt OK motor med ufortjent dårlig rykte (bortsett fra originaldrevet). Mye motor for pengene.

Edmund.Larsen, Hardanger.

kdtrading har jeg snakket med. 11000 + moms.

Ming Universal Service mente det kunne være en Major motor? Kunne fikse pumpa for 4-5000.

Vurderer å bytte motor og men giret er et hydraulisk v-gir fra Rubbestadneset yrkesskole. Det står midt i båten og det er da en mellomaksling mellom motor og gir. Går vel greit da å putte nedi en Ford 2704 men hvor mye tåler et slikt gir da?

• 4 uker senere...

Okay. Da har jeg fått montert ny pumpe og trykkrør. Sjekket dysene og justert de.

Får ikke start på den.

Noen som har en idé om hvordan jeg kan justere tenningen?

Har bare byttet om pumpene. Hvor mangen ganger roterer drivakslinge til pumpen per syklus? Kan dreie 180 grader for å treffe med festene til pumpen. Når jeg holdt på i kveld tenkte jeg at den gikk rundt en gang per syklus og at jeg da kun hadde to posisjoner å montere drivakslingen på. Men den går kanskje flere ganger rundt før den gir diesel til sylinder nr 1 igjen?

Drivakslingen til pumpen roterer med halvparten av omdreiningene til motoren. Dvs en gang på to omdreininger på motoren slik at hver syl får diesel annen hver gang den er på topp.

Husk på å lufte drivstoffsystemet godt før du prøver å starte.

Hei

Har du sjekket om det er en inspeksjonsluke inn til registeret. Vil tippe at der er slått inn kjørne merke på drevene som skal stå over hverandre. Når disse merkene er overhverandre setter du pumpa på plass. Så kan du gjøre fin instillingen ved å løsne koblingene på akslingen og vri denne litt..Det er vel mulig?? Disse merkene forteller at cyl 1 da skal få diesel..

Må tilføye at jeg ikke er sikker på at det er slik...

Ta kontakt med denne mannen: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...4&pos=20&tot=21

Jeg har kjøpt en brukt dieselpumpe til min ford 2715E fra han. Virket som om han hadde god peiling på disse ford'ene. Kanskje han kan hjelpe deg..

Det er jo mulig at du har snudd tenningen 180 grader...og da får du ikke start...Sjekk også ut om der er en kaldstart ordning på dieselpumpa som gir mere fuel ved oppstart. Gi oss tilbake melding når du får start..Noe som du helt sikkert får om ei stund :smiley:

Har forresten hørt at mange av disse ford'ene med drivaksel til dieselpumpa ble brukt som motor til generator drift..

Da har jeg forsket litt mer i kveld og montert drivakslingen slik at det blir sprøytet diesel inn i sylinger nr 1 når den stenger eller rett etter innsugsventilen er stengt. Litt usikker på når den nøyaktig skal spøyte diesel inn.

Kommer eksos ut men får ikke start.

Fant ikke noen innspeksjonsluke på registeret, men det er så trangt at det er vanskelig å se...

Står forresten EnFo på blokka som en nevnte lenger oppe her.

:cheers:

Da fikk jeg start!!! :flag:

Fant ut hvordan jeg justerer tenningen pluss at den nye pumpen min er litt annerledes satt opp, så jeg måtte flytte den 90 grader på drivakslingen. Tok og justerte tenningen sånn ca. Diesel inn rett før stempelett er på topp. Da startet den med en gang. Gikk faktisk på tomgang og :smiley:

Skal få tak i en som kan justere det nøyaktig for meg!

Tusen takk for all hjelp folkens! Da har jeg lært meg litt mer :smiley:

Kommer helt sikkert flere spørsmål etter hvert :wink:

Gratulerer :cheers:

Det er når en plages at man lærer...hvis motoren har blitt stelt sånn nogenlunde kan du nye godt av denne i mange år til.

Et tips er å skifte olja på dieselpumpen din iallefall 1 til 2 ganger i året da disse pumpene ikke er trykksmurte via oljetrykket fra motoren...

Det er bare å bruke vanlig motor olje 10w 40

Dette er det vanligste årsaken til at disse sims pumpene tar kvelden, kammen i dieselpumpa blir slitt ut p.g.a av de har gått i årevis med olje innbladet med litt diesel osv.. Et kjent tegn på dette er at motoren begynner å jage på tomgang..

På min egen pumpe fosset det ut med diesel når jeg skulle sjekke/skifte olja på pumpe og den var selvfølgelig helt utslitt...

Lykke til vidre..

Håper du får masse glede ut av både båt og motor

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...